Nigeria Export naar 'The Washingtonian' hielp zijn lezers hun favoriete bier kiezen In het maandelijks verschijnende blad 'The Washingtonian' staat in het juninummer van idit jaar de uitslag van een test door een drietal panels, speciaal gevormd voor het proeven van bier. De leden van de panels waren: drie veelvuldig bierdrinkende personen, twee bekende plaatselijke experts in het drinken van bier en twee ondeskundigen wat bier betreft, namelijk twee vroegere athletiek professionals. Zij moesten 18 algemeen bekende bieren een score geven, liggend tussen 1 (vreselijk slecht) en 10 (uitnemend). Natuurlijk werd hen verboden elkaar te beïnvloeden door te zuchten, gezichten te trekken of de kamer uit te lopen. De 18 bieren waren gekozen door 'bierdeskundigen', zoals bar keepers en anderen, die in hun vak met bier te maken hebben. De gekozen biermerken lagen ver uiteen in prijs en populariteit. Donkere bieren, dieet- bieren, fustbier en dergelijke, waren niet opgenomen. In zes ronden, in groepen van drie, geserveerd in fris gespoelde glazen, werden de bieren geproefd. Brood- en rustpauzen van 10 minuten tussen de ronden maakten dat elk bier voldoende aandacht kreeg. In de derde ronde zaten Heineken, Coors (een lokaal gebrouwen, hoog geprijsd regionaal biermerk) en Löwenbrau Light (import uit West-Duitsland). In de vijfde ronde zaten Miller's (Miller is een regionale brouwerij), Tuborg (gebrouwen in de U.S.A. bij de Carling brou werij) en Budweiser (van Anheuser-Busch, de grootste brouwerijonderneming in de U.S.A.). In de zesde ronde proefde men tegen elkaar Pabst Blue Ribbon (van de Pabst brouwerij), Carlings Black Label (van de Carlings brouwerij) en Schlitz (van de Schlitz brouwerij). De volledige uitslag is in het hierbij afgedrukte overzicht weergegeven. Tot slot werden winnaars en verliezers verder geanalyseerd en kreeg Heineken, dat er als beste uitkwam, duidelijk hoorbare 'oohs' en 'aahs' bij het proeven. Het oogstte een maal een score als perfect en drie maal een negen tezamen met commentaren als 'goed aroma', 'goede hoppige smaak' en 'een echt verrukkelijk biertje'. Het idee van de Washingtonian om zijn lezers te helpen bij het kiezen van hun favoriete bier is erg gunstig uitgevallen voor Heineken. Gedronken uit blanco glazen dus geheel zonder hulp van de zo vertrouwde verpakking, heeft het opnieuw bewezen een kwalitatief sterk bier te zijn. Al met al zeker ook een compliment voor allen, die bij de bereiding van ons bier betrokken zijn. .•;il favorites with heavy advertising. THE SCORING All Tasters (maximum score 100) 9. Schmidt's of Philadelphia55.0 10. Budweiser52.5 3. Pabst Blue Ribbon.68.6 12. National Premium. 50.0 13. Yuengling50.0 5. Miller High Life67.2 15. Micheiob40.0 7. Budweiser60.8 17. Coors30.0 9. National Bohemian 57.9 10. Andeker5-4.3 Non-F.xperis (max score 100) tl. National Premium. 52.2 12. Schmidt's of Philadelphia48.6 2. Schlitz79.0 3. Old Milwaukee76.0 4. Micheiob69.0 14. Coors47.2 15. Rol line Rock47.2 16. Löwenbrau Light. 46.5 17. Carlings Black Label43.6 18. Schaefer's33.6 5. Pabst Blue Ribbon.69.0 9. National Bohemian. 57.0 I-xpert:» (maximum score 100' 1Löwenbrau92.5 3. Carlings Black Label. 70.0 4. Pabst Blue Ribbon.67.5 5. Miller High Life.65.0 11. Coors54.0 12. National Premium. 53.0 13. Rolling Rock51.0 15. Schmidt's of Philadelphia 46.C 7. National Bohemian. 60.0 6. Old Milwaukee60.0 17. Carlings Black Label33.1 18. Löwenbrau28.( WINNERS AND LOSERS ANALYSED 1. Heineken: The Holland favorite was a winner in a walk. It was one of the few beers to produce audible "ooohs" and "aahs" front the panel. It chalked up one perfect score, three nines, and comments such as "good aroma." "good, hoppy and "reallv a fine beer." bieden en er gaan dan ook scheeps ladingen bier naar toe. Ons concern heeft in 1974/1975 tot dusver reeds meer dan een miljoen dozen Amstel bier en Amstel Malta naar Nigeria verscheept. De onver wacht snelle groei van de vraag heeft evenwel ook zijn nadelen. Zo heeft onder meer de laad- en loscapaciteit van de haven van Lagos (hoofdstad van Nigeria en tevens de meest belangrij ke haven) met deze ontwikkeling geen gelijke tred kunnen houden. Het ge volg daarvan is dat schepen, variërend in aantal van 100 tot 200, soms 3 tot 4 maanden op de rede moeten wach ten alvorens zij aan de beurt zijn om gelost te worden. Om dit euvel van lange wachttijden te ondervangen, is onze importeur ertoe overgegaan schepen te charteren om zijn goede ren sneller aan land te krijgen, aange zien voor charterschepen speciale fa ciliteiten bestaan. Per charter worden er gemiddeld ongeveer 200.000 dozen bier en malta verscheept. Foto 2 toont het laden van een derge lijk charterschip in Rotterdam, onder het toeziend oog van (van voren naar achteren) de heren J. C. Drayer (van de export transport afdeling), Khusha! Jethwani (de importeur), W. B. J. van der Bergen (Divisie Overseas/groep Afrika, en G. P. Jansen (ook van de E.T.A.). Op de achtergrond ziet u naast bier bovendien nog een lading dozen Mercier, champagne van Moët Chandon, waarvoor de heer Jethwani eveneens als importeur voor Nigeria optreedt. Dankzij belangrijke oliewinningen is het nationale inkomen van Nigeria de laatste jaren aanmerkelijk toegeno men. Als gevolg van deze gunstige ontwikkeling heeft de vraag naar allerlei goederen en consumptie artikelen en zeer zeker die naar bier een bijzonder snelle toename te zien gegeven. De lokale brouwerijen - waaronder onze deelneming van Nige rian Breweries Ltd., die ook Heineken bier verkoopt - kunnen niet aan deze zo snel gestegen vraag voldoen. Alleen invoer kan in deze situatie uitkomst 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1975 | | pagina 13