Nigeria
Export naar
'The Washingtonian' hielp zijn lezers hun favoriete bier kiezen
In het maandelijks verschijnende blad 'The Washingtonian' staat in het juninummer van
idit jaar de uitslag van een test door een drietal panels, speciaal gevormd voor het
proeven van bier. De leden van de panels waren: drie veelvuldig bierdrinkende personen,
twee bekende plaatselijke experts in het drinken van bier en twee ondeskundigen wat
bier betreft, namelijk twee vroegere athletiek professionals. Zij moesten 18 algemeen
bekende bieren een score geven, liggend tussen 1 (vreselijk slecht) en 10 (uitnemend).
Natuurlijk werd hen verboden elkaar te beïnvloeden door te zuchten, gezichten te trekken
of de kamer uit te lopen. De 18 bieren waren gekozen door 'bierdeskundigen', zoals bar
keepers en anderen, die in hun vak met bier te maken hebben.
De gekozen biermerken lagen ver uiteen in prijs en populariteit. Donkere bieren, dieet-
bieren, fustbier en dergelijke, waren niet opgenomen.
In zes ronden, in groepen van drie, geserveerd in fris gespoelde glazen, werden de bieren
geproefd. Brood- en rustpauzen van 10 minuten tussen de ronden maakten dat elk bier
voldoende aandacht kreeg.
In de derde ronde zaten Heineken, Coors (een lokaal gebrouwen, hoog geprijsd regionaal
biermerk) en Löwenbrau Light (import uit West-Duitsland). In de vijfde ronde zaten Miller's
(Miller is een regionale brouwerij), Tuborg (gebrouwen in de U.S.A. bij de Carling brou
werij) en Budweiser (van Anheuser-Busch, de grootste brouwerijonderneming in de
U.S.A.). In de zesde ronde proefde men tegen elkaar Pabst Blue Ribbon (van de Pabst
brouwerij), Carlings Black Label (van de Carlings brouwerij) en Schlitz (van de Schlitz
brouwerij). De volledige uitslag is in het hierbij afgedrukte overzicht weergegeven.
Tot slot werden winnaars en verliezers verder geanalyseerd en kreeg Heineken, dat er
als beste uitkwam, duidelijk hoorbare 'oohs' en 'aahs' bij het proeven. Het oogstte een
maal een score als perfect en drie maal een negen tezamen met commentaren als 'goed
aroma', 'goede hoppige smaak' en 'een echt verrukkelijk biertje'.
Het idee van de Washingtonian om zijn lezers te helpen bij het kiezen van hun favoriete
bier is erg gunstig uitgevallen voor Heineken. Gedronken uit blanco glazen dus geheel
zonder hulp van de zo vertrouwde verpakking, heeft het opnieuw bewezen een kwalitatief
sterk bier te zijn. Al met al zeker ook een compliment voor allen, die bij de bereiding van
ons bier betrokken zijn.
.•;il favorites with heavy advertising.
THE SCORING
All Tasters
(maximum score 100)
9. Schmidt's of
Philadelphia55.0
10. Budweiser52.5
3. Pabst Blue Ribbon.68.6
12. National Premium. 50.0
13. Yuengling50.0
5. Miller High Life67.2
15. Micheiob40.0
7. Budweiser60.8
17. Coors30.0
9. National Bohemian 57.9
10. Andeker5-4.3
Non-F.xperis (max score 100)
tl. National Premium. 52.2
12. Schmidt's of
Philadelphia48.6
2. Schlitz79.0
3. Old Milwaukee76.0
4. Micheiob69.0
14. Coors47.2
15. Rol line Rock47.2
16. Löwenbrau Light. 46.5
17. Carlings Black Label43.6
18. Schaefer's33.6
5. Pabst Blue Ribbon.69.0
9. National Bohemian. 57.0
I-xpert:» (maximum score 100'
1Löwenbrau92.5
3. Carlings Black Label. 70.0
4. Pabst Blue Ribbon.67.5
5. Miller High Life.65.0
11. Coors54.0
12. National Premium. 53.0
13. Rolling Rock51.0
15. Schmidt's of
Philadelphia 46.C
7. National Bohemian. 60.0
6. Old Milwaukee60.0
17. Carlings Black Label33.1
18. Löwenbrau28.(
WINNERS AND LOSERS ANALYSED
1. Heineken: The Holland favorite was a winner in a walk.
It was one of the few beers to produce audible "ooohs" and
"aahs" front the panel. It chalked up one perfect score, three
nines, and comments such as "good aroma." "good, hoppy
and "reallv a fine beer."
bieden en er gaan dan ook scheeps
ladingen bier naar toe.
Ons concern heeft in 1974/1975 tot
dusver reeds meer dan een miljoen
dozen Amstel bier en Amstel Malta
naar Nigeria verscheept. De onver
wacht snelle groei van de vraag heeft
evenwel ook zijn nadelen. Zo heeft
onder meer de laad- en loscapaciteit
van de haven van Lagos (hoofdstad van
Nigeria en tevens de meest belangrij
ke haven) met deze ontwikkeling geen
gelijke tred kunnen houden. Het ge
volg daarvan is dat schepen, variërend
in aantal van 100 tot 200, soms 3 tot
4 maanden op de rede moeten wach
ten alvorens zij aan de beurt zijn om
gelost te worden. Om dit euvel van
lange wachttijden te ondervangen, is
onze importeur ertoe overgegaan
schepen te charteren om zijn goede
ren sneller aan land te krijgen, aange
zien voor charterschepen speciale fa
ciliteiten bestaan. Per charter worden
er gemiddeld ongeveer 200.000 dozen
bier en malta verscheept.
Foto 2 toont het laden van een derge
lijk charterschip in Rotterdam, onder
het toeziend oog van (van voren naar
achteren) de heren J. C. Drayer (van
de export transport afdeling), Khusha!
Jethwani (de importeur), W. B. J. van
der Bergen (Divisie Overseas/groep
Afrika, en G. P. Jansen (ook van de
E.T.A.). Op de achtergrond ziet u naast
bier bovendien nog een lading dozen
Mercier, champagne van Moët
Chandon, waarvoor de heer Jethwani
eveneens als importeur voor Nigeria
optreedt.
Dankzij belangrijke oliewinningen is
het nationale inkomen van Nigeria de
laatste jaren aanmerkelijk toegeno
men. Als gevolg van deze gunstige
ontwikkeling heeft de vraag naar
allerlei goederen en consumptie
artikelen en zeer zeker die naar bier
een bijzonder snelle toename te zien
gegeven. De lokale brouwerijen -
waaronder onze deelneming van Nige
rian Breweries Ltd., die ook Heineken
bier verkoopt - kunnen niet aan deze
zo snel gestegen vraag voldoen. Alleen
invoer kan in deze situatie uitkomst
13