de grote
stukken
zijn er!
Bouw brouwerij
op St. Lucia:
Bij de foto's:
1. Het lossen van de lagertanks, die met
Tony's vrachtwagen werden vervoerd.
2. langgerekte smalle steiger
3. De 'Carolina Oldendorff' aan de steiger.
4. De vrachtauto op het terrein.
De bouw van de brouwerij op het
eiland St. Lucia vindt gestaag voort
gang. St. Lucia ligt in het Caribisch
gebied, ten oosten van Curagao, is
vier maal zo groot als Texel en heeft
een bevolking van ruim honderddui
zend zielen. Sinds begin vorig jaar
wordt op dit eiland gewerkt aan de
totstandkoming van het nieuwe bedrijf,
dat straks Heineken bier zal gaan
brouwen om de export vanuit Neder
land naar de kleinere Caribische
eilanden te vervangen. Eén van de
schepen van de K.N.S.M., de 'Carolina
Oldendorff', voer vanaf januari tot en
met april met de regelmaat van een
veerboot heen en weer tussen Rotter
dam en Vieux Fort om de materialen
en machines aan te voeren. Nu is het
zo dat Vieux Fort over bijzonder wei
nig havenfaciliteiten beschikt. Wan
neer er een schip gelost moet worden,
gebeurt dat aan een langgerekte,
smalle steiger, een overblijfsel uit de
Tweede Wereldoorlog, toen in de buurt
van Vieux Fort een Amerikaanse lucht
machtbasis gevestigd was. Sinds die
periode wordt de steiger alleen nog
gebruikt bij het beladen van bananen-
boten.
De aankomst van 'de grote brokken',
dat wil zeggen de conische tanks voor
de gistkelder, de tanks voor de lager-
kelder en de als één geheel ver
scheepte flessenwasmachine, werd
dan ook door zowel de afzenders als
de ontvangers met enige spanning
tegemoetgezien.
Nadat de stukken met behulp van het
losgerei van het schip op een vracht
auto gezet en vervolgens naar de
brouwerij vervoerd waren, moesten
alie beschikbare mobiele kranen van
het eiland - en dat waren er drie -
er aan te pas komen om de tanks van
de vrachtauto te tillen.
De chauffeur/eigenaar van de vracht
wagen, die heel wat keren heen en
weer van de steiger naar de bouw
plaats reed, kreeg al gauw de bijnaam
Tony Heineken. Helaas was zijn
vrachtauto niet in staat de wasmachi
ne te dragen.
Het transport van dit grote stuk, zo
werd besloten, moest per dieplader
gebeuren. Echter, de enige dieplader,
die op het eiland te vinden was, stond
in Castries en kon vanwege de vele
bochten en steile bulten in de weg niet
van daar over land naar Vieux Fort
worden gebracht. Nogmaals werd toen
de 'Carolina Oldendorff' ingeschakeld,
deze keer om de dieplader in Castries
op te halen.
Toen tenslotte ook de wasmachine op
de bouwplaats was gearriveerd kon
den we zeggen: 'De grote brokken zijn
er nu en als alles volgens plan ver
loopt kunnen we in september met
proefbrouwen beginnen!'
5