de grote stukken zijn er! Bouw brouwerij op St. Lucia: Bij de foto's: 1. Het lossen van de lagertanks, die met Tony's vrachtwagen werden vervoerd. 2. langgerekte smalle steiger 3. De 'Carolina Oldendorff' aan de steiger. 4. De vrachtauto op het terrein. De bouw van de brouwerij op het eiland St. Lucia vindt gestaag voort gang. St. Lucia ligt in het Caribisch gebied, ten oosten van Curagao, is vier maal zo groot als Texel en heeft een bevolking van ruim honderddui zend zielen. Sinds begin vorig jaar wordt op dit eiland gewerkt aan de totstandkoming van het nieuwe bedrijf, dat straks Heineken bier zal gaan brouwen om de export vanuit Neder land naar de kleinere Caribische eilanden te vervangen. Eén van de schepen van de K.N.S.M., de 'Carolina Oldendorff', voer vanaf januari tot en met april met de regelmaat van een veerboot heen en weer tussen Rotter dam en Vieux Fort om de materialen en machines aan te voeren. Nu is het zo dat Vieux Fort over bijzonder wei nig havenfaciliteiten beschikt. Wan neer er een schip gelost moet worden, gebeurt dat aan een langgerekte, smalle steiger, een overblijfsel uit de Tweede Wereldoorlog, toen in de buurt van Vieux Fort een Amerikaanse lucht machtbasis gevestigd was. Sinds die periode wordt de steiger alleen nog gebruikt bij het beladen van bananen- boten. De aankomst van 'de grote brokken', dat wil zeggen de conische tanks voor de gistkelder, de tanks voor de lager- kelder en de als één geheel ver scheepte flessenwasmachine, werd dan ook door zowel de afzenders als de ontvangers met enige spanning tegemoetgezien. Nadat de stukken met behulp van het losgerei van het schip op een vracht auto gezet en vervolgens naar de brouwerij vervoerd waren, moesten alie beschikbare mobiele kranen van het eiland - en dat waren er drie - er aan te pas komen om de tanks van de vrachtauto te tillen. De chauffeur/eigenaar van de vracht wagen, die heel wat keren heen en weer van de steiger naar de bouw plaats reed, kreeg al gauw de bijnaam Tony Heineken. Helaas was zijn vrachtauto niet in staat de wasmachi ne te dragen. Het transport van dit grote stuk, zo werd besloten, moest per dieplader gebeuren. Echter, de enige dieplader, die op het eiland te vinden was, stond in Castries en kon vanwege de vele bochten en steile bulten in de weg niet van daar over land naar Vieux Fort worden gebracht. Nogmaals werd toen de 'Carolina Oldendorff' ingeschakeld, deze keer om de dieplader in Castries op te halen. Toen tenslotte ook de wasmachine op de bouwplaats was gearriveerd kon den we zeggen: 'De grote brokken zijn er nu en als alles volgens plan ver loopt kunnen we in september met proefbrouwen beginnen!' 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1975 | | pagina 5