A-AN DE El EDEN VERBLIJF HOUDENDE Bij de dam in de am stee 1 N 132.3 VE5IÏGT DE GRAAF VAN HOLLAND EDO B I ERTOL NA ELTT V R.IJ MEID VAN VERVOER DOOR. DE VAIELREN VAN ZJjN LAN DEN DE VI <55ELF5 VAN AMSTERDAM WERPEN vrachtvaarder^ en vervoegen5 HANDELAAR^ DEL BEROEMDE AIM5TERDAM3E KOOP. HANDED HEEFTDU^ EIGENLIJK "ZJJN ONTSTAAN AAN DE BIERHAND--' DANKEN Hebben Haarlem, Hop en Hanze aan de wieg van Amsterdam gestaan? 'Ha, nu krijgen we ook nog de Duizend-en- één-nacht. Oosters bier. Dat doet denken aan bier met een tulband in plaats van met een schuimkraag.' 'Burgemeester, je vergeet dat we in de Middeleeuwen zijn: Oosters bier kwam uit Oostland, waarheen wij volgens het liedje nog altijd willen varen. Het was het land, dat zo'n beetje ten oosten van Groningen begon. De bewoners werden aangeduid als Oosterlingen, en de naam Oostzee zal je niet onbekend zijn. Oostland is eigenlijk Noord-Duitsland.' 'Oosters bier dus uit Noord-Duitsland. Maar wat maakte dat Oosterse bier dan zo aan trekkelijk naast ons overheerlijke Goudse coyt en het niet genoeg te prijzen Haarlem se kuit? Een bijzonder gruit-recept soms?' 'De spijker op de kop, burgemeester. Het Oosterse bier uit Bremen en later uit Ham burg werd met een bijzonder gruit gebrou wen, die tot op de dag van vandaag in ge bruik is. HOP!!' 'Dat woord klinkt me tenminste vertrouwd in de oren. Gruit maakt op mij een beetje de indruk van mystiek gedoe, en daar hou ik niet van. Hop dus. Van Noord-Duitsland uit begint de victorie. Maar hoe brei je dat alles, Duitsland, hop, Haarlem, aan elkaar? Wat heeft dat met het ontstaan van Amsterdam te maken?' 'Het lijkt alles wat ingewikkeld, maar de bouwstenen voor het verhaal zijn nu toch aangedragen, vooral als we er ook nog Vlaanderen bij mogen halen?' 'Je gaat je gang maar, ik ben op alles voor bereid.' 'Nu dan. In die Duitse steden Bremen en Hamburg werd, dank zij verbeterde fabri cagemethoden en de toepassing van hop een bier gebrouwen, dat als 'Weissbier' een geweldige naam had. En daar ze meer brouwden dan de eigen burgerij aankon, verkochten ze een deel van de produktie aan andere steden die het konden betalen. En dat waren in de dertiende eeuw de Vlaamse steden. Vergeet niet dat in die tijd tegen Brugge werd opgezien zoals we nu bijvoorbeeld tegen New York aankijken.' 'Goed, ze hadden een prima bier. Maar stuitten ze bij de export naar Vlaanderen niet op weerstand van de Vlaamse brou wers en van de graaf van Vlaanderen? Want die zag de opbrengst van zijn gruit- geld op die manier lelijk naar de knoppen gaan!' 'Dat is zo. Maar nogmaals: Weissbier was zo bijzonder, dat het een grote doordrin gingskracht had. En er was nog een factor. Waaraan denk je als je een Duitse auto ziet met een nummerbord, beginnend met HB of HH?' 'Es even kijken. Niet Hamborn of Hildes- heim. Nee, ik weet het. Hansestadt Bremen en Hansestadt Hamburg.' 'Nu weer 700 jaar terug. Bremen en Ham burg waren toen al leden van die machtige Duitse stedenbond, de Hanze, die over een straf georganiseerde verkooporganisatie beschikte. Als die bijvoorbeeld tegen de Vlamingen zei: 'Lusten jullie ons bier niet, dan hebben wij jullie linnen niet nodig', wat konden de Vlamingen dan doen? Ik zeg niet dat het zo gegaan is, maar han delspolitiek zal zeker ook wel een rol ge speeld hebben om het Weissbier in Vlaan deren in te voeren. 'Goed, nu hebben we ook nog Vlaanderen, maar nogmaals, waar blijft de geboorte van Amsterdam?' 'Daar komen we nu langzamerhand aan toe. In de dertiende eeuw werd het Ooster se bier vanuit Duitsland naar Vlaanderen gebracht langs een handelsweg, die 'bin nen dunen' lieo 'buitenom was te gevaar lijk) over de Waddenzee en de Zuiderzee. Daarna ging het eerst verder via de Vecht: vandaar het Muiderslot aan de ingang er van. Maar de Vecht raakte om verschillen de redenen in onbruik, en de Hanzesche- pen voeren toen het IJ op, dat een open zeearm was tot Beverwijk toe. Ze lieten de mond van de Amstel links liggen: in dat drassige gebied was niets te halen. Nee, ze voeren bij Haarlem, dat reeds als stad bestond, het Spaarne in, om dan langs het Haarlemmermeer en via diverse vaarten en tochten dwars door het arme graafschaD Holland de Zeeuwse wateren te bereiken en te eindigen in Sluis, de haven van Brugge.' 'Sluis in Zeeuws-Vlaanderen', riep de bur- qemeester, 'is nog steeds geliefd bij de Bruqgenaren en andere Belgen, al is het niet meer alleen voor het Weissbier. Maar Amsterdam blijft van dit alles fris. Zelf zeg je, dat de Hanzeschepen de mond van de Amstel quasi hooghartig voorbij voeren, omdat daar niets te beleven was. Niets wees erop dat od die ongunstige olek, aan een uithoek van de toenmalige Zuiderzee zonder achterland, met een onbeschutte rede, eens een stad zou verrijzen. In een standaardwerk over Amsterdam zegt de hooggeleerde schrijver, professor Brug- mans, ronduit dat het een raadsel is waarom nou iuist daar een stad als Amster dam is ontstaan. En nu wil iii beweren daarover wat zinnigs te kunnen zeggen? Noqal brutaal.' 'De brutalen hebben de halve wereld, bur gemeester. Volgens mij, al kan ik het niet aan de hand van stukken bewijzen, zou het volgende gebeurd kunnen zijn. Tussen de riike handelsoartners de Hanze en Vlaan deren lag het arme Holland. De handels- weq liep er doorheen. De ontwikkeling staat niet stil; in de looo van de 13e eeuw qaat Holland economisch ontwaken en één der tekenen daarvan is dat men de Zuid oever van het IJ tussen 1250 en 1260 is gaan afdammen (denk aan de Spaarndam- merdijkI). Dat geschiedde niet kinderach- 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1975 | | pagina 10