Noorwegen brouwt Heineken Satser pa el-markedet 2 J t heigen We Beïneken pi introdusert for 4et norske publikum, Her er represmtanter béde fra de neder- lanéske og norske ffeineken-produsenter. Fra vehstre soussfef Christen Vndmm i Jarlsberg, europadirektor for Heineken Bernard Sarphati, turnersken. Unni Holmen som for anledningen var ikledd tresko og fungerte som vertinne, samt dire kt or Arne Engebretsen t Jarlsberg. Arendal brouwerij te Arendal. Op 1 maart jl. werd het Noorse Heineken bier tijdens een party met 500 genodigden in het Bristol Hotel is Oslo geïntroduceerd op de Noorse markt. Het grootste avond blad Aftenposten van 3 maart publiceerde bijgaande foto, waarop geheel rechts de heer Arne Engebretsen, directeur van de firma Jarlsberg, staat en geheel links de heer Christen Undrum, onderdirecteur van Jarlsberg, naast hem de heer B. Sarphati, algemeen marketing directeur Europa van Heineken en derde van links Unni Holmen, secretaresse van de advertising manager van Jarlsberg, voor de gelegenheid gesto ken in Volendams kostuum. Unni Holmen is turnkampioene van Noorwegen. De firma Jarlsberg, gevestigd te Oslo, bot telt 7-Up en Coca Cola en bezit de meer derheid van de aandelen in de Arendal brouwerij te Arendal, hemelsbreed ruim 200 km ten zuidwesten van Oslo gelegen. In de Arendal brouwerij wordt het Heine ken Pilsener bier, aangepast aan de Noor se wetgeving (alcoholpercentage 4,5%) ge brouwen volgens de voorschriften van het Technologisch Centrum te Zoeterwoude. Dit bier wordt verkocht door de firma Jarls berg Mineralvann A/S, die over een uitste kend verkoop- en distributieapparaat be schikt. De brouwer bij Arendal is een Ne derlander, de heer D. C. F. Heere, die al eerder voor ons bij Falken in Zweden heeft gewerkt, uitstekend Zweeds spreekt en zich ook voor de Noren zeer goed verstaanbaar kan maken. Heineken streeft naar de situatie dat in alle Europese landen Heineken bier verkrijg baar is. Door de hoge invoerrechten werd de import van bier in Noorwegen sterk be perkt en recentelijk maakten hoge belas tingen het gebruik van de eenmalige fles praktisch onmogelijk. Bovendien bestaat in Noorwegen een zeer strikt bierkartel, zodat men per winkel of per café nooit meer dan één merk aantreft. De Heineken export naar Noorwegen bedroeg dan ook niet meer dan 900 hl per jaar. De Noorse biermarkt groeit zo'n 4% per jaar. In 1974 bedroeg deze markt in totaal 1.700.000 hl. Naast Heineken zijn alleen de Denen met hun bier op de Noorse markt vertegenwoor digd. Het Deense bier wordt echter geïm porteerd. Uit onderzoek dat voorafging aan de intro ductie bleek dat de Noren zeer beslist be langstelling hebben voor een internationaal merk ais Heineken. De bevolking is niet groot: 3,8 miljoen zielen, waarvan de mees ten wonen in het zuidoosten van het land, bezuiden de lijn Oslo-Christiansand. De consumptie is ongeveer 40 liter per hoofd per jaar. De introductie was een groot suc ces, want na drie weken kon de produktie de vraag niet meer bijhouden en thans zijn er plannen ontwikkeld om de capaciteit van de Arendal brouwerij uit te breiden. Ter gelegenheid van de introductie heeft men een grootscheepse reclamecampagne via een Noors bureau gehouden. Deze heeft slechts geduurd tot 1 mei jl., want daarna was alle reclame voor alcoholische dranken in Noorwegen verboden. 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1975 | | pagina 9