De Afrikaanse biermarkt AMSTEL MALTA M me and ...we're champions of the world Ter ondersteuning van de introductie van Amstel Malta in Nigeria is daar onlangs een reclamecampagne, zowel via de kranten ais door middel van bioscoop filmpjes, gestart waarin de hoofdrol wordt gespeeld door Mohammed Ali, wereldkampioen zwaargewicht boksen. Er zijn in de wereld heel wat soorten en typen 'bier'. Het Afrikaan se continent heeft hierin zeker zijn aandeel (onder meer bananen- bier en het zogenaamde Bantoebier). Tot goed begrip diene daarom, dat in het hiernavolgende ver haal met bier wordt bedoeld, het ons welbekende bier van het type Pilsener met een alcoholgehalte van ongeveer 5%. Welnu, in het werelddeel Afrika staat de bierconsumptie nog op een relatief laag peil. Het accent moet hier vallen op het woordje 'nog', omdat bier de laatste jaren erg populair wordt en het ver bruik jaarlijks met meer dan 15% toeneemt. In vergelijking met Europa en Amerika kan gesteld worden, dat in Afrika de con sumptie sterk stijgt. De jaarlijkse bierconsumptie bedroeg in 1973 in Afrika 23.674.000 hl ofwel circa 6,5 I per hoofd. Ter vergelijking: deze cijfers waren voor Europa in dat jaar respectievelijk 389.317.000 hl en 82 I per hoofd en voor Nederland 9.875.000 hl, ruim 73 I per hoofd. Moeilijk kan gesproken worden van de Afrikaanse biermarkt als een markt, die door de producent van Noord tot Zuid op dezelfde manier bewerkt zou kunnen worden. In Europa kan dat al niet, laat staan in Afrika, een werelddeel dat een samenbundeling is van vele volkeren en rassen met verschillende talen, culturele achter gronden en vele geografisch verschillende gebieden. In Noord- Afrika, het Arabische deel, is de houding ten opzichte van alcoho lische dranken geheel anders dan in bijvoorbeeld Centraal Afrika. Mohammedanen mogen geen alcoholische dranken consumeren, want in de Koran staat, dat men tijdens het zeggen van de ge beden niet onder invloed van alcohol mag zijn. Dit wordt zodanig uitgelegd, dat het consumeren van alcoholhoudende dranken niet strookt met de voorschriften van de Islam. De grote frequentie van de dagelijkse gebeden heeft hierbij waarschijnlijk een rol gespeeld. Dronkenschap wordt in deze landen gezien als een tijdelijke krankzinnigheid. Vooral bij de jongere, minder orthodoxe Mohammedanen, is echter het consumeren van licht-alcoholische dranken (zoals bier) niet meer ongebruikelijk. Ook het koloniale verleden van de verschillende landen heeft ster ke invloed gehad op de drinkgewoonten van de Afrikaanse consu ment. Zo ziet men in de voormalige Britse kolonieën dat 'stout' erg populair is. Guinness is erin geslaagd zijn produkt evenals in Groot-Brittannië op succesvolle wijze aan de man te brengen. In de voormalige Franse gebieden dronken de Europeanen veel wijn en in Zaïre (het voormalig Belgisch Congo) heeft men het bierdrinken van de Belgen geleerd. In de Franse gebieden ziet men tegenwoordig een duidelijke verschuiving van wijn naar bier. Wijn wordt er als een meer traditionele drank beschouwd, terwijl bier het image heeft van een moderne drank. Waarschijnlijk spelen ook de sterk stijgende wijnprijzen hierbij een rol. De Afrikaanse consument is over het algemeen zeer kritisch en kwaliteitsbewust, niet in het minst met betrekking tot bier. Men weet een goed biertje te waarderen en is bereid voor een kwali- teitsprodukt aanmerkelijk meer te betalen. Ons concern heeft hiermee zijn voordeel gedaan. De beide produkten, Heineken en Amstel, worden bijzonder gewaardeerd door de Afrikaanse consu ment. De belangrijkste reden hiervan is dat onze bieren een krach tige en verfrissende smaak hebben. Dit is een produkteigenschap die het in de tropen erg goed doet. Zowel in de supermarkten in de grote steden als in de kleine winkeltjes op het platteland worden de merken Heineken en Amstel met ondersteuning van een actief marketing-beleid ver kocht. Regelmatig worden handelsacties en promoties georgani seerd bij de importeurs, de grossiers en de winkeliers, om alle distributiekanalen blijvend voor onze produkten te interesseren. In de jaren '50 en begin '60 werd de basis gelegd voor de over gang van export naar lokale produktie. Momenteel zijn wij aan deelhouder in en leverancier van technische bijstand aan 15 brouwerijen, die gevestigd zijn in negen landen. Deze produktie- punten nemen circa 1/4 deel van de totale Afrikaanse bierproduk- tie voor hun rekening. Hiermee zijn wij de grootste bierproducent van dit continent. Het merk Heineken wordt momenteel in Nigeria en Sierra Leone gebrouwen, terwijl Amstel in licentie in Zuid- Afrika wordt geproduceerd. Door capaciteitsuitbreidingen van de bestaande brouwerijen en het toenemend aantal nieuwe brouwerijen, zijn de exportmogelijk heden de laatste jaren slechter geworden. Deze tendens wordt nog versterkt door het feit, dat in vele landen de overheid de invoerrechten op bier ging verhogen om onder andere de eigen industrie te beschermen, óf de importen zelfs ging verbieden. Dit laatste gebeurde onder meer in Ghana, Libië en in Zaïre. Toch heeft ons concern onder deze verslechterende omstandig heden zijn exportpositie goed weten te handhaven. Wij zijn nog steeds de grootste bierexporteur naar Afrika. Globaal kan gesteld worden, dat van elke twee fiessen import bier die er geconsumeerd worden, één Heineken of Amstel is, waarbij dit in acht van de tien gevallen Heineken is. Een mooie positie als men bedenkt dat er geconcurreerd wordt tegen gerenommeerde merken als Carlsberg, Kronenbourg en Beck's. Op langere termijn verwachten wij, dat de omvang van de sector export bier zal teruglopen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn importbeperkende maatregelen van de lokale overheden en prijs stijgingen onzerzijds wegens kostenverhoging in Nederland, in de hand gewerkt door het hoge inflatieniveau. Vooral wat dit laatste aspect betreft zien wij steeds duidelijker, dat het geïmporteerde bier te duur begint te worden voor grote groepen consumenten. Dit is begrijpelijk, omdat de koopkracht in Afrika veel geringer is dan bijvoorbeeld in Europa. De prijzen van importbier zijn in vele landen nu al 3 a 4 keer zo hoog als die van lokaal gebrouwen bier. Een verdere overgang naar lokale produktie van Heineken en Amstel zou een oplossing kunnen bieden. Gemakkelijk te realise ren is dit niet. De Afrikaanse biermarkt geeft hiervoor niettemin nog voldoende mogelijkheden op korte en langere termijn. 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1975 | | pagina 8