c Vrij pulp voor boeren In de produktie van vruchten wijn is de laatste jaren heel wat veranderd. Vroeger was het bij de wet geregeld, dat de vruch tenwijn alleen gemaakt mocht worden in eigen bedrijf van ver se vruchten door de fabrikant zelf geperst, leder bedrijf had dus zijn eigen perserij, waarin voornamelijk appels werden ver werkt. Anderhalf jaar geleden is de wet veranderd, zodat men nu gecon centreerd sap mag kopen waar men wil. Wel wordt er nog tij dens de zogeheten campagne tussen half september en half december in 'eigen huis' ge perst, maar dat is toch een aflo pende zaak. De boeren in en om Hattem vin den dat niet erg plezierig, want zij konden steeds vrij plup bij Van Olffen verkrijgen. Immers bij het persen van appels bleef er ongeveer dertig procent aan schillen, vruchtvlees, klokhuizen en steeltjes over. Dat was vaak zo'n 700 ton per jaar, die een stuk of vier, vijf boeren kwamen weghalen en op 'bulten' zetten voor veevoer. Het was alleen ge schikt voor jong vee, zoals hok- kelingen, pinken en vaarzen. Aan ander vee kon je het niet geven, want dan was de volgende dag de melk onbruikbaar en had je het gevoel dat je aan de cider namen van inkoopcombinatie, groot winkelbedrijven of andere detaillisten worden afgeleverd. Zwarte Kip is het meest verkochte ad vocaat-merk in ons land. Sinds 1969 is de verkoop ervan verviervoudigd. Enerzijds is dit wellicht toe te schrij ven aan de grotere hang naar het verleden, die in dit soort drank gesym boliseerd wordt, anderzijds ook door het vinden van nieuwe toepassings mogelijkheden, zoals verwerking in ijs, pudding en gebak. Ook vruchtenwijnen in zeer uiteenlopende smaken (zie foto voorpagina) worden onder de merk naam 'Zwarte Kip' in de handel ge bracht. Voor beide produktgroepen heeft het etiket onlangs een ver nieuwing ondergaan, waardoor onder meer de herkenbaarheid groter is ge worden. Het merk Bistro voor rode en witte wijn en voor rosé werd eind 1973 geïn troduceerd. Het is een kwalitatief zeer goede wijn, die in korte tijd een breed publiek blijkt aan te spreken. Het wordt verkocht zowel in de levens middelenhandel als in de horeca- en slijterijsector. Aan het succes heeft on getwijfeld het sfeervolle karafje bijge dragen, dat qua vorm door de consu ment hoog wordt gewaardeerd en in een verpakkingswedstrijd van het Ne derlands verpakkingscentrum werd be kroond met de 'Gouden Noot'. Onder het merk Tenido wordt een complete reeks aperitieven gebracht, aanvankelijk alleen in de horecasector maar sinds enige tijd ook in de levens middelenhandel. Ook voor deze groep heeft het etiket een nieuw gezicht ge kregen. Onder de produkten kent men (zie voorpagina) sherry, port, ver mouth, madeira en montilla. Of men nu in Hattem een kijkje gaat nemen in de monsterkamer, de proef- kamer, het laboratorium, het etiketten- magazijn of de wijnopslag, overal staat men verbaasd van de veelheid van produktsoorten en merknamen, waarmee de veelzijdigheid van hande len van Van Olffen geïllustreerd wordt. 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1975 | | pagina 13