Nieuw-Caledonië succesvolle Heineken- markt Bpineken Heineken Voor ons bijna aan de andere kant van de wereld ligt ten oosten van Australië in de Stille Oceaan, de eilandengroep Nieuw Caledonië. De Franse ontdekkingsreiziger Bougainville ontdekte Nieuw-Caledonië in 1768, maar de bekende Engelsman Cap tain Cook gaf het gebied in 1774 de naam 'New Caledonia'. Dit Franse overzeese ge biedsdeel telt ruim 100.000 inwoners, waarvan er 60.000 in de hoofdstad Noumea wonen. Deze stad wordt ook wel het Parijs van de Pacific genoemd, van wege de hoge levensstandaard en de vele produkten die er te koop zijn. Nieuw Cale donië is een rijk land, hoofdzakelijk omdat het één van de grootste producenten ter wereld is van nikkel. Hoewel het aantal inwoners gering is, is Nieuw-Caledonië één van de grootste af zetgebieden voor Heineken bier. Het op merkelijke is dat ondanks de aanwezig heid van twee locale brouwerijen, het marktaandeel van Heineken in de totale biermarkt 70% bedraagt. Het bier- verbruik per hoofd van de bevolking was in 1973 ruim 61 liter, waarvan dus 43 liter Heineken bier. Een belangrijke bijdrage bij het behalen van dit resultaat is geleverd door onze agent Edouard Rabot en zijn team van importeurs. Onlangs heeft Rabot een nieuw kantoor annex distributiecentrum geopend, waarin de modernste technieken zijn verwerkt. De meeste afnemers van Rabot komen hun goederen zelf afhalen. Een grote zaal is ingericht als monster ruimte, waar alle produkten zijn uitge- 3 Bij de foto's: 1 Een deel van het expeditie-terrein van Eduard Rabot. 2 Kaartje van het gebied, waarin Nieuw- Caledonië ligt. 3 Twee van de drie 'zuilen', waarin onze produkten zijn uitgestald. In de linker zuil een foto-vergroting van de brouw- zaal in Den Bosch; in de andere zuil een voorstelling van een 19e eeuwse bot telaar. 4 Heineken bier in het distributiecentrum. stald. Het gaat voornamelijk om dranken en levensmiddelen. Onder elk produkt hangt een bakje met ponskaarten, waarop de prijs per doos van het gewenste artikel is vermeld. Als de afnemer al zijn ponskaarten verza meld heeft, geeft hij ze af voor verwer king. De rekening wordt automatisch op gemaakt en daarna gaan de kaarten per transportband naar het distributiecentrum. Terwijl de bestelling op uiterst efficiënte wijze op pallets wordt klaargemaakt, kan de klant iets drinken in de bar, welke een duidelijk Nederlands karakter draagt met veel hout, koper en zelfs Delftsblauwe tegeltjes. Na gereedmaking van de bestel ling kan de klant deze zelf meenemen of laten thuisbezorgen. Aangezien Heineken voor Rabot een zeer belangrijk deel van zijn omzet vertegen woordigt, zijn voor ons produkt drie stands ingericht voor de drie gangbare verpakkingen. In Nederland zijn sterk ver grote modellen gemaakt van het export blikje en de 28 cl fles, terwijl zestig 57 cl flessen aan plastic draden zijn opgehan gen. Als achtergrond zijn, zoals u op de foto kunt zien, affiches gebruikt van de brouwzaal in 's Hertogenbosch, de Heine ken koets in Amsterdam en een 19e eeuw- se voorstelling van een bottelaar. De plezierige atmosfeer, waarin alles wordt geregeld in dit nieuwe distributie centrum zal zeker bijdragen tot de verdere uitbouw van de Heineken-omzet in Nieuw- Caledonië. 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1975 | | pagina 9