Improvisatie in Kumasi De heer F. W. R. Steenstra-Toussaint, chef-machinist van Kumasi Brewery Ltd. in Ghana (West-Afrika), stuurde ons een verslag van het transport van een stoomketel, bestemd voor de uitbreiding van de brouwerij in Kumasi. Duidelijk is, dat er bij een niet alledaags transport als dit heel wat geïmproviseerd moest worden. In de vroege morgen van vrijdag 18 oktober werden wij gebeld door de superintendant van Ghana Railways Corporation met de mededeling, dat een voor ons bestemde stoomketel op het station van Kumasi was aangekomen. Hoewel wij de ketel omstreeks die tijd verwachtten, zijn we, voordat we tot actie overgingen, toch even gaan kijken of het inderdaad onze ketel was. De man had gelijk en een snelle inspectie wees uit, dat de ketel op weg naar Kumasi geen noemenswaardige beschadigingen had opgelopen, iets waarvoor we toch wel enigszins bevreesd waren. Na beraadslagingen met de Chief superintendant van de Railways Corporation werd besloten om de ketel van het station naar de brouwerij te vervoeren met een z.g. dieplader (1), die we konden lenen van een dochteronderneming van United Africa Company. Ghana Railways zou voor een geschikte kraan zorgen, die de 14 ton zware ketel van de treinwagen op de dieplader zou hijsen. Om 1 uur 's middags zou het karwei geklaard worden, maar op dat tijdstip was de kraan in geen velden of wegen te zien. Enige misverstanden over het wel of niet komen van de kraan waren na een paar telefoontjes uit de wereld, maar toen het voertuig uiteindelijk ter plekke was, weigerde het spoorweg personeel om de kabels om de ketel te bevestigen. Want, zo redeneerde men. als de kabel breekt, dan krijgen wij de schuld. In allerijl werd toen brouwerijpersoneel opgetrommeld om dit onderdeel uit te voeren. Piepend en krakend deed de oude stoomhijskraan daarna zijn werk. De tocht naar de brouwerij verliep zonder problemen. Maar hij het afladen van de ketel begonnen de moeilijkheden pas echt. Nergens in Kumasi was een mobiele hijskraan voor een zo zware last te vinden. Het enige waarover men kon beschikken was een voertuig, waarmee men normaliter bomen vervoert. Dit voertuig, wheelloader genoemd, kon de ketel evenwel niet tussen de scharen nemen (2), omdat de kans reëel was, dat de ketel zou beschadigen. Besloten werd daarom, dat de wheelloader aan één kant de ketel op zijn scharen zou nemen, terwijl aan de andere kant vier vorkheftrucks het gevaarte zouden optillen (3). Elke vorkheftruck heeft een maximum hijsvermogen van 1800 kg, zodat - wanneer deze vier gelijktijdig zouden opereren deze goed waren voor de helft van het gewicht van de ketel. Na wat inspelen lukte het zowaar om de kolos zo ver op te tillen, dat de dieplader er onderuit kon rijden. Daarna was het zaak om de ketel op een aantal gaspijpen te plaatsen, waardoor het in een later stadium mogelijk zou zijn, deze te verrollen naar de uiteindelijke plaats van bestemming. Met een beetje vernuft en met een heleboel goede wil was het gelukt de ketel heelhuids op de brouwerij te krijgen. 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1975 | | pagina 8