gevoelen bestaat, dat dit schrikeffect in Nederland aan het afnemen is en dat we nu komen in de realiteit van wat de wet gever bedoeld heeft. Voor de totale bier- omzet van Heineken heeft de afgelopen periode geen al te grote problemen opge leverd. Op de Nederlandse markt is er in Messen ger voor thuisverbruik een steeds heviger prijsconcurrentie, onder meer door de sterke ontwikkeling van nieuwe distribu tievormen, aldus het jaarverslag. Het be sluit om met ingang van 6 januari de tot dan vastgestelde verkoopprijzen voor Heineken bier te beschouwen als advies prijzen, leverde op de persconferentie tal van vragen op. In een eerder verstrekt persbericht werd gesteld, dat de reden voor het loslaten van de verticale prijs binding is te vinden in de dynamische ont wikkeling van de groot- en kleinhandel in levensmiddelen. Enerzijds neemt men een tendens naar concentratie waar, ander zijds ziet men een streven naar meer ver schillen in de detailhandelsvormen. De verschillende typen van bedrijfsvoering hebben invloed op de exploitatiekosten, waardoor bij de detailhandel de wens tot het voeren van een eigen prijsbeleid steeds meer naar voren komt. Het systeem van verticaal gebonden prijzen staat een dergelijk beleid in de weg. Het tijdstip van begin januari is gekozen, om dat de bieromzet zich dan traditioneel op een in verhouding lager niveau bevindt, zodat maximale ruimte aanwezig is om schommelingen in het afzetpatroon op te vangen. Zou de vaste prijs voor Heineken bier in voorjaar of zomer verdwijnen, dan zou dit tot problemen in de aflevering kunnen leiden. In aanvulling hierop werd gezegd, dat in de besluitvorming mede een rol heeft ge speeld het feit, dat het merk Amstel, waarvoor al enige jaren een vrije winkel prijs gold, de laatste tijd naar verhou ding sterker is gegroeid dan het Heine- kenmerk. Door het loslaten van de verti cale prijsbinding wil men de positie van het merk Heineken versterken, doch een echt spectaculair effect op de omzet wordt niet verwacht. De indruk bestaat, De waterzuivering van de nieuwe brouwerij vestiging van Heineken te Zoeterwoude bij Leiden, die voldoende capaciteit heeft voor een stad van 120.000 inwoners. Elke carrousel heeft een inhoud van 9000 m3. aldus de toelichting, dat het Heineken bier tot de hoogstgeprijsde merken in de Nederlandse biermarkt zal blijven beho ren. FRISDRANKEN De Nederlandse frisdrankenmarkt heeft eveneens te lijden gehad van de slechte weersomstandigheden gedurende een groot deel van de zomer. Verwacht werd dat de binnenlandse consumptie met ze ker 10% zou toenemen, doch deze stij ging kwam slechts uit op 5% In vrijwel alle produktsegmenten hebben wij ons marktaandeel kunnen vergroten. Alleen in de afzet van vruchtenlimonades werd een terugval geconstateerd. Immers, wij zijn niet bereid geweest om tot elke prijs deel te nemen aan de ongezonde concur rentie, die, mede als gevolg van overcapa citeit bij andere bedrijven, deze sector kenmerkt. Wat het lopende boekjaar be treft valt als gevolg van de 1 november- wet een ware hausse te constateren in de verkopen van jus d'orange en tomatensap. GEDISTILLEERD De ontwikkeling van de binnenlandse ge- distilleerdmarkt van ons concern was bij zonder bevredigend. Vooral door de voortgezette groei van de merken Bokma, Coebergh en Hoppe kon ons marktaan deel wederom worden vergroot. Het gunstige verloop van de verkopen van 'Jagermeister', voor welk merk wij in Ne derland de licentie hebben, heeft bijge- 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1975 | | pagina 5