r Heineken heeft het boekjaar, dat loopt van 1 oktober 1973 tot en met 30 sep tember 1974, gunstig afgesloten. Hoewel het zeker niet één van de gemak kelijkste jaren is geweest, kon toch het verwachte winstcijfer worden gereali seerd. Ook voor het nieuwe boekjaar be staat geen reden tot pessimisme, ondanks de slechter wordende economische situa tie. Heineken put vertrouwen uit de krach tige positie, die in de loop der jaren is opgebouwd, de vele nieuwe activiteiten die worden ontplooid en de grote inzet van alle medewerkers. De meeste produktgroepen van ons con cern gaven in het verslagjaar een verdere groei te zien. In totaal werd onder toe zicht van Heineken 19.363.000 hectoliter bier gebrouwen, wat ten opzichte van het vorige boekjaar een stijging betekent van 10,8%. De verkoop van frisdranken steeg met 1,3% en beloopt nu 1.881.000 hecto liter. De verkoop van gedistilleerd en wijn is toegenomen van 258.000 hectoliter tot 299.000 hectoliter, hetgeen een stijging betekent van 15,4% In geld uitgedrukt werd door het concern in totaliteit voor het eerst een omzet bereikt, die de anderhalf miljard gulden te boven ging. De opbrengst van bier in miljoenen guldens bedroeg 1.156,6 het geen een stijging betekent van 18,0%. De frisdrankopbrengst steeg met 3,1% tot 134,5 miljoen gulden, de gedistilleerd- en wijnopbrengst ging 16,6% omhoog en kwam uit op 179,9 miljoen gulden, terwijl aan overige inkomsten een bedrag van 78,2 miljoen gulden werd ontvangen. De totale omzet steeg van 1.372 miljoen gulden in het boekjaar 1972/ 1973 tot 1.584 miljoen gulden in het boekjaar 1973/1974, of wel met 15,4%. De netto winst steeg van 79,0 miljoen naar 81,1 miljoen. BIER De groei van de totale bierconsumptie in Nederland bleef in het verslagjaar achter bij die in voorgaande jaren. De slechte weersomstandigheden hebben hierbij on der andere een rol gespeeld. Het totale 4 Het geven van een gespecialiseerde opleiding aan buitenlandse brouwers en werktuigkundigen, werkzaam bij met Heineken geassocieerde brouwerijen, is een taak waaraan veel aandacht wordt besteed. Het accent valt daarbij op vakkennis en kwaliteitscontrole. bierverbruik nam toe met 5,5% tot 10.267.000 hectoliter. In het jaar daar voor werd nog een omzetgroei behaald van 12,5%. Het verbruik per hoofd van de bevolking steeg van 72,3 liter tot 75,9 liter. De toename van de bierverkopen van ons concern op de Nederlandse markt verliep nagenoeg parallel aan de lande lijke stijging. Met betrekking tot de verwachtingen voor het thans lopende boekjaar werd tijdens de persconferentie opgemerkt, dat er sprake is van een lichte afvlakking van de groei in de biermarkt. Er is evenwel be slist geen sprake van een stagnatie, im mers een natuurlijke groei wordt niet ineens onderbroken. Ook in andere, ons omringende landen, is een lichte stabili- 22 miljoenen hectoliters 20 18 L» 64/65 65/66 66/67 67/68 68/69 satie waar te nemen. Een belangrijke factor voor het aankooppatroon van de consument is de ontwikkeling van het besteedbare inkomen. Op de hoofdelijke consumptie van onze produkten kunnen ook externe factoren van invloed zijn. In het jaarverslag wordt gewezen op de autoloze zondagen, waar mee we tegen het einde van 1973 werden geconfronteerd. Ook de 1 november-wet, ter beperking van het alcoholgebruik in het verkeer, is zo'n factor. Nederland heeft voor wat het bierverbruik betreft hierop met een geweldig schrikeffect ge reageerd, zo werd tijdens de persconfe rentie gezegd. Dit effect was in het bui tenland, waar een soortgelijke wetgeving eerder tot stand kwam, veel geringer. Het 69/70 70/71 71/72 72/73 73/74

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1975 | | pagina 4