BIJ DE FOTO'S:
1 De service-wagen van de Commercieel Technische Dienst
bij één van de vele fraaie vakbouwhuizen.
2 Harry Drenth bij de wagen, waarmee hij per maand tussen
4 en 5.000 km over de Duitse wegen toert.
3 In Stolzenau wordt bij de Officiers Mess een snelkoeler
weggehaald.
4 In het Katholiek Militair Tehuis te Hessisch Oldendorf
plaatst Harry Drenth twee kranen tussen de bierleidingen.
5 Werkzaamheden aan de koelapparatuur in de Tudor Bar van
de Engelse militairen in Münster.
6 De koelcel in het K.M.T. te Hessisch Oldendorf.
3
'Je kunt je camera maar beter onder je
jas houden. In pottekijkers hebben ze
geen trek. Mij kennen ze zo langzamer
hand. Maar voor een vreemde willen ze
aan de poort wel eens drukte maken. Per
slot van rekening kom je op militair ter
rein en daar gelden andere regels dan in
de burgermaatschappij De waarschu
wing van Harry Drenth (34), service
monteur bij de Commercieel Technische
Dienst met als werkgebied de Nederland
se en Engelse legerplaatsen in West-
Duitsland, hoefde in de praktijk niet toe
gepast te worden. En dat kwam waar
schijnlijk omdat de kampementen die wij
bezochten meer slaapoorden dan operatio
nele bases waren. De lanceerplaatsen van
de Groep Geleide Wapens zitten meer
hogerop, op de heuveltoppen van de Harz.
Militairen hebben we dan ook op onze
tweedaagse rondrit in het gebied rond
Hannover en Münster nauwelijks gezien.
Alleen bij de wacht in Stolzenau moest
een pasje worden ingevuld. De dienst
doende luchtmachtkorporaal kent ons nu
van A tot Z, weet hoe laat we de groen
witte Hanomag tussen de grijze leger
trucks geplaatst hebben en kent exact
het tijdstip waarop we de met ballpoints
en glazen verblijde messbediende ten
afscheid de hand hebben gedrukt.
Vertrekpunt van onze missie was het
Overijsselse Hengelo, de woonplaats van
de heer H. J. A. Drenth, van waaruit hij
per maand zo'n 4 a 5.000 km over de
4
Duitse autowegen toert. De grenscon
trole Glanerbrug/Gronau bestond ditmaal
slechts uit een routineblik in de achter
bak. 'Ach, zo'n paar rekjes met onder
delen en een tas met gereedschap sleep
je er wel door. Maar complete koelinstal
laties moeten worden ingevoerd. Dat geeft
vee! administratieve rompslomp. Vandaar
dat we centraal in mijn gebied een per
manente opslagruimte hebben. In de gara
ge van onze vertegenwoordiger D. van
Weeren. Daar wordt eens in de zoveel tijd
een hele zending afgeleverd.'
Eenmaal op de Landstrasse houdt Drenth
zijn snelheidsmeter nauwlettend in het
oog. 'Op snelheid wordt hier zwaar gecon
troleerd. Politie zie je hier zelden. Maar
ze staan wel verdekt opgesteld. Als je
voor de bikkel gaat, is het meteen beta
len. Boter bij de vis'. Vandaar dat hij op
de zeer bochtige wegen door het al enigs
zins glooiende landschap zijn voet meer
dan eens van het gas haalt. Tegen lunch
tijd bereiken we Stolzenau, gelegen aan
de Weser ongeveer 30 km ten westen van
Hannover. Er moet een snelkoeler uit de
officiersmess worden weggehaald, maar
de sergeant-majoor die daar de scepter
zwaait gaat zo op in het kaartspel, dat we
er beter aan doen ook eerst even een
drankje te nemen. Bovendien wordt er in
de mess nog gegeten, zodat we er over
eenkomstig de richtlijnen toch nog niet
terecht kunnen. Het wachten is daarmee
begonnen. We maken onze tijd toch nog
6
5
even nuttig door in de korporaalskantine
wat tips over koolzuurdruk en het door
spoelen van de bierleidingen te geven. En
besluiten nog net op tijd het ons hier aan
geboden biertje te ruilen voor een koffie.
De dag is immers nog lang.
Tegen kwart voor twee kan de koeler wor
den ingeladen, nadat Drenth bijna een nat
pak haalde omdat hij dacht dat de dertig
liter water tevoren wel uit het apparaat
getapt zou zijn. De in het kamp gesugge
reerde snelste weg naar Hessisch Olden
dorf levert voor een burgervoertuig nogal
wat problemen op. Vele kilometers lang
worden we flink door elkaar geschud en
ternauwernood ontlopen we builen op ons
hoofd. Het begint al wat te schemeren als
we parkeren bij het bordje 'schuilkelder'
op de legerplaats in Oldendorf. Een an
dere bierfirma neemt hier de leverantie
tijdelijk (het kamp wordt opgeheven) over
en onze installatie dient dus te worden
weggehaald. Regen en wind hebben de op
een binnenplaatsje gestalde koeler er niet
beter op gemaakt.
Agendapunt voor deze dag is ook het
KMT (Katholiek Militair Tehuis) in dit
stadje. Er moeten simpelweg twee
kraantjes tussen de leidingen worden ge
plaatst. 'Maar als ik er vandaag niet was
gekomen, waren we er met ons bier
finaal uitgevlogen. Maandenlang hoor je
niets van die mensen, en dan moet je er
opeens op stel en sprong naar toe. Maar
ach, je moet maar bedenken, de markt
5