BIJ DE FOTO'S: 1 De service-wagen van de Commercieel Technische Dienst bij één van de vele fraaie vakbouwhuizen. 2 Harry Drenth bij de wagen, waarmee hij per maand tussen 4 en 5.000 km over de Duitse wegen toert. 3 In Stolzenau wordt bij de Officiers Mess een snelkoeler weggehaald. 4 In het Katholiek Militair Tehuis te Hessisch Oldendorf plaatst Harry Drenth twee kranen tussen de bierleidingen. 5 Werkzaamheden aan de koelapparatuur in de Tudor Bar van de Engelse militairen in Münster. 6 De koelcel in het K.M.T. te Hessisch Oldendorf. 3 'Je kunt je camera maar beter onder je jas houden. In pottekijkers hebben ze geen trek. Mij kennen ze zo langzamer hand. Maar voor een vreemde willen ze aan de poort wel eens drukte maken. Per slot van rekening kom je op militair ter rein en daar gelden andere regels dan in de burgermaatschappij De waarschu wing van Harry Drenth (34), service monteur bij de Commercieel Technische Dienst met als werkgebied de Nederland se en Engelse legerplaatsen in West- Duitsland, hoefde in de praktijk niet toe gepast te worden. En dat kwam waar schijnlijk omdat de kampementen die wij bezochten meer slaapoorden dan operatio nele bases waren. De lanceerplaatsen van de Groep Geleide Wapens zitten meer hogerop, op de heuveltoppen van de Harz. Militairen hebben we dan ook op onze tweedaagse rondrit in het gebied rond Hannover en Münster nauwelijks gezien. Alleen bij de wacht in Stolzenau moest een pasje worden ingevuld. De dienst doende luchtmachtkorporaal kent ons nu van A tot Z, weet hoe laat we de groen witte Hanomag tussen de grijze leger trucks geplaatst hebben en kent exact het tijdstip waarop we de met ballpoints en glazen verblijde messbediende ten afscheid de hand hebben gedrukt. Vertrekpunt van onze missie was het Overijsselse Hengelo, de woonplaats van de heer H. J. A. Drenth, van waaruit hij per maand zo'n 4 a 5.000 km over de 4 Duitse autowegen toert. De grenscon trole Glanerbrug/Gronau bestond ditmaal slechts uit een routineblik in de achter bak. 'Ach, zo'n paar rekjes met onder delen en een tas met gereedschap sleep je er wel door. Maar complete koelinstal laties moeten worden ingevoerd. Dat geeft vee! administratieve rompslomp. Vandaar dat we centraal in mijn gebied een per manente opslagruimte hebben. In de gara ge van onze vertegenwoordiger D. van Weeren. Daar wordt eens in de zoveel tijd een hele zending afgeleverd.' Eenmaal op de Landstrasse houdt Drenth zijn snelheidsmeter nauwlettend in het oog. 'Op snelheid wordt hier zwaar gecon troleerd. Politie zie je hier zelden. Maar ze staan wel verdekt opgesteld. Als je voor de bikkel gaat, is het meteen beta len. Boter bij de vis'. Vandaar dat hij op de zeer bochtige wegen door het al enigs zins glooiende landschap zijn voet meer dan eens van het gas haalt. Tegen lunch tijd bereiken we Stolzenau, gelegen aan de Weser ongeveer 30 km ten westen van Hannover. Er moet een snelkoeler uit de officiersmess worden weggehaald, maar de sergeant-majoor die daar de scepter zwaait gaat zo op in het kaartspel, dat we er beter aan doen ook eerst even een drankje te nemen. Bovendien wordt er in de mess nog gegeten, zodat we er over eenkomstig de richtlijnen toch nog niet terecht kunnen. Het wachten is daarmee begonnen. We maken onze tijd toch nog 6 5 even nuttig door in de korporaalskantine wat tips over koolzuurdruk en het door spoelen van de bierleidingen te geven. En besluiten nog net op tijd het ons hier aan geboden biertje te ruilen voor een koffie. De dag is immers nog lang. Tegen kwart voor twee kan de koeler wor den ingeladen, nadat Drenth bijna een nat pak haalde omdat hij dacht dat de dertig liter water tevoren wel uit het apparaat getapt zou zijn. De in het kamp gesugge reerde snelste weg naar Hessisch Olden dorf levert voor een burgervoertuig nogal wat problemen op. Vele kilometers lang worden we flink door elkaar geschud en ternauwernood ontlopen we builen op ons hoofd. Het begint al wat te schemeren als we parkeren bij het bordje 'schuilkelder' op de legerplaats in Oldendorf. Een an dere bierfirma neemt hier de leverantie tijdelijk (het kamp wordt opgeheven) over en onze installatie dient dus te worden weggehaald. Regen en wind hebben de op een binnenplaatsje gestalde koeler er niet beter op gemaakt. Agendapunt voor deze dag is ook het KMT (Katholiek Militair Tehuis) in dit stadje. Er moeten simpelweg twee kraantjes tussen de leidingen worden ge plaatst. 'Maar als ik er vandaag niet was gekomen, waren we er met ons bier finaal uitgevlogen. Maandenlang hoor je niets van die mensen, en dan moet je er opeens op stel en sprong naar toe. Maar ach, je moet maar bedenken, de markt 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1974 | | pagina 5