Pubspiegels: nieuwe rage voor oude spullen Een nieuwe rage is bezig ons land in korte tijd te veroveren. Na de oude houten bier vaten en de grillige letterladen zijn het nu de pubspiegels, waarop jacht gemaakt wordt. De verzamelwoede is uit Engeland komen overwaaien, maar voor authentieke exemplaren, die vaak prachtige motieven vertonen, moet men ongekend hoge be dragen neertellen. Vandaar dat er veel 'nieuw voor oud' in de handel wordt ge bracht met overigens haast niet van echt te onderscheiden voorstellingen. 'De spiegels werden eertijds gemaakt voor reclame-doeleinden', vertelt de heer H. Pauw, eigenaar van de in de Haagse Wingerdstraat gevestigde Glasreclame Fabriek. 'Spiegels waren in de dertiger jaren helemaal in, en elke grote fabrikant versierde de winkelpuien van zijn afne mers wel met glasreclame. Droste en Ringers waren daar goede voorbeelden van. Ma de oorlog is er de klad in geko men. De plastics veroverden snel de markt vooral ook omdat ze minder breek baar waren en ook niet weergevoelig'. 'Maar als bij toverslag is daar verandering in gekomen. Ze gaan ineens weer allemaal terug naar glas. Omdat het echt is, er in glas een tinteling zit, die plastic niet heeft. En omdat het leeft. Opeens kunnen we het niet meer bijsloffen'. De heer Pauw kan zich nu de haren wel uit het hoofd trekken bij de gedachte, dat hij een half jaar geleden een grote partij oud reclame glas in de container heeft gemikt. 'Wat doe je met die oude troep. De meeste zaken, waarvan ik spul had liggen, be staan niet meer. Wist ik, dat het een rage zou worden'. Tussen alle bedrijvigheid door is de Haag se Glasreclame Fabriek, een uit 1917 stammend bedrijfje, dat is ondergebracht in een paar stenen schuurtjes achter de woning van de heer Pauw, bezig geweest met het maken van een honderdtal pub- spiegels voor Heineken. Het procédé is even verrassend als simpel, als men weet dat een oude reclameplaat van Heineken, die onlangs werd herdrukt, de basis vormt. Het maken van een spiegel vereist echter groot vakmanschap. Met name de keuze van de glassoort is belangrijk. Allereerst moet de glasplaat gepolijst worden, dat wil zeggen een voorbehandeling met ver schillende oplossingen ondergaan, zodat het zilver erop pakt. Uit een kan met drie gescheiden reservoirs worden vervolgens drie verschillende vloeistoffen over de plaat uitgegoten. Pas in de tuit van deze kan komen de vloeistoffen bij elkaar, teneinde het knalzilvereffect te voorko men. Vroeger gebeurde het namelijk nogal eens, dat men de drie vloeistoffen tevoren in één kan deed, waarna de hele boel uit elkaar knalde. Als het zilver op de glasplaat is neerge slagen, kan men na enige tijd met een zeem het slib eraf poetsen. De spiegel moet daarna nog enige tijd drogen. Ver volgens wordt het zilver weggeëtst op die delen van de spiegel, waar de kleurplaat door moet komen. Via fotografische weg worden de vlakken overgebracht op een stuk strak gespannen nylon. Er ontstaat daardoor een soort zeef. De spiegel wordt daaronder gelegd en met een rakel schraapt men verf over die delen van de spiegel, waarvan het zilver weggeètst moet worden. Dat etsen gebeurt daarna op chemische wijze. Nu nog een reclame plaat erachter en een antiek lijstje erom heen, en de felbegeerde pubspiegel is klaar. 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1974 | | pagina 13