3 in het mah-jong spel en de populaire paar denraces tot op de levendige aandelen- beurs toe. Vanwege de centrale ligging van Hong Kong in het Verre Oosten en de functie die het als handelscentrum vervult, waar door het een trefpunt is van vele nationali teiten, is het niet verwonderlijk dat vele aspecten van de 'buitenwereld' een grote invloed hebben op het Chinese cultuurpa troon. Mede hierdoor vonden vele buiten landse biermerken hun weg naar Hong Kong. De consument kan naast het lokaal geproduceerde San Miguel een keuze uit zo'n 25 verschillende importmerken ma ken. Van alle merken bezet Heineken thans de vijfde plaats met een omzet van ruim 100.000 dozen per jaar. Het is een moeilijke weg geweest om dit resultaat te bereiken. Niet alleen vanwege de he vige concurrentie, maar ook vanwege het feit, dat Heineken, als betrekkelijke nieuw komer, geconfronteerd werd met een mer kentrouwe consument. Gezien de hoge kwaliteit van Heineken is het een van de duurste bieren. Hong Kong als zeer ontwikkelde markt, met een veelheid aan sterk concurrerende bieren en andere alcoholhoudende dran ken, vraagt om een agressieve marketing strategie. Met name werd dit jaar een intensieve reclamecampagne gevoerd, gecombineerd met acties, welke gelijktijdig gericht waren op consument en op de tussenhan del, teneinde de bestaande distributie te verbeteren en de nog niet Heinekendrinker voor ons te winnen. Zowel handel als consument konden door middel van een loterij winnaar worden van o.a. een 6-daagse vakantie voor 2 perso nen in één der grote steden van het Verre Oosten. Tevens werd voor de handel een display-wedstrijd georganiseerd, waarbij het erom ging om Heineken bier zo aan trekkelijk mogelijk in de winkels te etale ren. Bijgaande foto's geven daarvan een beeld. Wij kunnen tenslotte stellen, dat de 'Hei- neken-wagen' in beweging gezet is. Echter zal er nu met alle middelen naar gestreefd moeten worden deze beweging er in te houden. Dat is niet alleen nodig omdat een groter marktaandeel bereikt moet worden, maar tevens vanwege het uit stralingseffect, dat Hong Kong kan heb ben op andere voor Heineken belangrijke markten in het Verre Oosten. Aardig is het misschien nog om te weten, dat vanwege de voor Chinezen onuit spreekbaarheid van de naam Heineken, dit merk 'Hay-iick' (Hee-lik) genoemd wordt, hetgeen geluk en kracht betekent. BIJ DE FOTO's: 1 Een in het Chinees gestelde advertentie, waarin de verkoopactie wordt aangekon digd. De karaktertekens, die in de kop van dit artikel voorkomen en die ook in de advertentietekst staan, duiden de naam 'Hay-lick' (de merknaam voor Hei neken) aan. 2 Een etalage met Heineken bier in een cafetaria in Hong Kong. 3 Een decoratie op een van de restaurants. 4 Een vertegenwoodiger van de Heineken- agent in Hong Kong (rechts op de foto) overhandigt een horloge als prijs in de verkoop-actie aan een van de afnemers. 5 De trekking van de loterij in het kantoor van ,de Heineken-agent in Hong Kong welke werd bijgewoond door vele mede werkers. Het wonderlijke van Hong Kong ligt ge heel in het harmonieus samengaan van de Oosterse en Westerse wereld. Enerzijds de kleurrijke levendigheid van de Chine zen, anderzijds de conservatieve regel maat, de Engelsen eigen. Twee totaal ver schillende cultuurpatronen in al hun as pecten, die tot een uniek geheel samen gevloeid zijn. Het zijn de Chinezen die de handel grotendeels in handen hebben; slim, handig en altijd bereid tot gokken: handel, welke in handen van de Engelsen was, wilde beëindigen, resulteerde dat in een oorlog. Engeland, wel beseffend dat de haven van Hong Kong een perfecte na tuurlijke bescherming bood, vocht hard en won het geschil. Rond 1860 werd het schiereiland Kowloon aan het bezit toege voegd, terwijl in 1898 de New Territories van China werden gepacht. Deze overeen komst, welke overigens door het huidige regiem in Peking niet officieel wordt er kend, loopt in 1997 af. Nadat in 1949 de communisten de macht in China in handen namen, werd de kolonie door talloze vluch telingen overspoeld; velen doodarm, enke len steenrijk. Het zijn deze Chinezen ge weest, die de basis hebben gelegd voor de hedendaagse welvaart in Hong Kong. Met een oppervlakte van 1013 km2, waar van in feite maar 40 km2 door 80% van de bevolking wordt bewoond, is Hong Kong de dichtstbevolkte plek ter wereld. In het overvolle Mongkok-district wonen ruim 150.000 mensen per km2. Het is dan ook geen wonder dat de grondprijs inmiddels opliep tot meer dan 23.000 per m2 voor de in trek zijnde grond rond de Victoria haven. 1 1

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1974 | | pagina 11