ideeënbus-nieuwe-stijl wat beter kan! Binnen Heineken zal de komende dagen de 'Ideeënbus-nieuwe-stijl' wor den geïntroduceerd. Op een zeer indringende manier zal van vandaag af aandacht worden gevraagd voor 'het idee'. Het wordt de grootste actie die ooit binnen ons concern voor de Ideeënbus is gehouden. Als motto werd gekozen voor 'Zeg op wat beter kan' met als ondertitel 'Uw ideeën zijn goud waard'. Met deze Ideeënbus-nieuwe-stijl wil men de vindingrijkheid van alle werknemers stimuleren en het instituut Ideeënbus nieuw leven in blazen. De Ideeënbus-nieuwe-stijl gaat op 1 juli van start. Bij ons concern werken duizenden me dewerkers, die allemaal een beetje specialist op eigen terrein zijn. Er wordt heel wat gedacht over kleine en grote verbeteringen, die ons dagelijkse doen en laten wat gemakkelijker kun nen maken. Heel veel van die ideeën ontstaan spontaan tijdens het werk en worden soms in de vrije tijd nog eens overdacht. Het gebeurt nog maar al te weinig dat deze ideeën in de praktijk vorm krijgen, omdat er tal van hinder nissen zijn, die het doorstromen van de ideeën beletten. We missen vaak de drijfveer om een op zichzelf goed idee verder uit te werken en te laten toet sen. Met de campagne voor de Ideeënbus- nieuwe-stijl gaat men de werknemers, op welke plaats in het bedrijf ze ook zitten, meer dan voorheen in de idee vorming betrekken. Men gaat de be langstelling voor het idee opvoe ren en dat was wel nodig óók. We kennen in ons concern al jarenlang de mogelijkheid om gedachten over ver anderingen of verbeteringen bekend heid te geven, maar de procedure van de Ideeënbus verschilde nog al eens per vestiging en was bovendien erg verwaterd. De bus, waarin wij onze ideeën kwijt konden, hing weliswaar nog op centrale punten in het bedrijf, maar was in werkelijkheid toch een dood ding geworden. De publiciteit rond het al dan niet beloonde idee werd steeds minder en ook het aantal ingezonden ideeën liep terug. Kortom, de Ideeënbus was in het slop geraakt. Daarin komt thans verandering. De Ideeënbus is aangepast aan de ontwik kelingen van deze tijd. De financiële beloningen voor toegepaste ideeën gaan aanzienlijk omhoog. Toegepaste ideeën worden bovendien beloond met een geschenk naar keuze als extra blijk van waardering. De inzending van ideeën wordt gemakkelijker doordat het niet meer nodig is om officiële for mulieren te gebruiken. Ook ideeën die betrekking hebben op het eigen werk kunnen voor beloning in aanmerking komen. 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1974 | | pagina 5