De 'Gerard A. Heineken'
wordt grootste ballon
ooit geconstrueerd
Stunt in
Engeland
In de Engelse stad Bristol wordt op
het moment koortsachtig gewerkt aan
wat 's werelds grootste heteluchtbal
lon moet worden. De ballon wordt ver
vaardigd in opdracht van Heineken
Engeland en zal als reclamestunt voor
de verkoop van ons bier in Groot Brit-
tannië worden gebruikt. De ballon zal
de naam van de stichter van ons
concern, Gerard A. Heineken, dragen.
De ballon is in opgeblazen toestand
ruim 42 meter hoog. De doorsnede is
33,5 meter. De inhoud van de ballon
is ruim 14.000 m3, wat 3.500 m3 meer
is dan de tot nu toe grootste ballon, de
Daffodil II.
De 'Gerard A-Heineken' is ontworpen
om de sfeer rond de 19e eeuwse Fran
se ballonnen opnieuw op te roepen. De
ballon heeft een overvloedig gedeco
reerde bekleding en een unieke gondel,
die doet denken aan de gondel die de
Fransman Nadier destijds heeft ge
bouwd voor zijn ballon 'Le Géant' (de
reus). De gondel is een grote mand
van vlechtwerk, compleet met een deur,
met ramen en een trap naar het dek
daarboven en lijkt op een miniatuur
huis.
De ballon kan aan ballast ongeveer
3,5 ton vervoeren. Ongeveer 30 passa
giers kunnen per keer de vlucht mee
maken.
Dat is dan de capaciteit van vier maal
een normale sportballon. Voor de con
structie wordt 3500 m2 zeildoek ge
bruikt en de totale lengte van de tou
wen, die het netwerk vormen, bedraagt
zo'n 2500 meter.
De 'Gerard A. Heineken'-ballon behoort
tot de categorie heteluchtballonnen.
De energie wordt geleverd door een
aantal cylinders met propaangas, die
een krachtige brander voeden. Hier
door ontstaat warme lucht die in de
ballon stroomt en deze opblaast en op
spanning houdt.
De ballon wordt gebouwd bij Cameron
Balloons Ltd., één van de meest voor
aanstaande bouwers van hetelucht
ballonnen in de wereld. Ook de Daffo
dil II werd hier gebouwd. Don Cameron
zélf typeert het project als zeer opwin
dend en baanbrekend. 'Niemand heeft
ooit een ballon van deze afmetingen
gebouwd en er mee gevlogen. Wel zal
men bij het gebruik erg afhankelijk zijn
van de weersomstandigheden'. Gezien
zijn ervaringen in het verleden ver
wacht hij echter geen onoverkomelijke
moeilijkheden. Als de constructie vol
gens de planning verloopt zal de eerste
proefvlucht met de 'Gerard A. Heine
ken' eind juni kunnen plaatsvinden.
3