Bij de foto's:
1 Deel van het kantoor met v.l.n.r. de heer
G. Hoogland, mevrouw D. Bennink, en
de heren J. J. Koop en P. van Baaren.
2 De heer G. Bleyerveld aan het werk in
de timmerwinkel.
3 De jurywagen en de reclametoren bij het
Heineken Schaatsfestijn.
4 De heer H. van Hoogdalem in de spuit-
afdeling van het schilderatelier.
5 Het schilderen van tekstborden is weer
een ander facet van het werk. Hier de
heer H. van Hoogdalem bezig met het
schilderen van letters.
6 Eén van de décorstukken wordt van stal
gehaald door de heren K. Both (links)
en J. Paulus.
7 De heer J. Paulus bij vele tientallen bal
len, bestemd voor de 7 UP Jutter-dagen.
8 De heren J. Paulus (links) en K. Both
temidden van een grote partij tontafels.
getrokken. Maar tot het rollend mate
rieel behoren ook de T-ford van Heine
ken en de A-Ford van Amstel, de grote
Jurywagen, die met uitmonsteringen
van Heineken, Amstel en 7UP kan wor
den geleverd, de oude Brandweerauto
met verwisselbare panelen voor alle
concernprodukten, de Variomaton (ook
wel rijdende bierton genoemd) en de
geluidswagens. Maar ook op het water
is ons concern present, te weten met
een amfibie-vaartuig, de z.g. 7 UP
duck, en met de onlangs geheel geres
taureerde varende bierton.
En dan heeft men ook nog een com
plete buizenconstructie voor een maxi
maal 10 meter hoge reclame-toren.
Het rollend materieel, waarvoor de
garage aan de Quellijnstraat in Am
sterdam de thuishaven is, kan overal
in het land worden ingezet. De paar
den worden dan per veewagen ver
voerd en de koets, spanwagens en
variomaton worden op een vrachtwa
gen geladen. Veelal wordt ook nog
voor speciale uitmonsteringen ge
zorgd, zoals voor Bokbieroptochten of
voor Carnaval. Wanneer de paarden-
tractie eens een dag niet wordt inge
zet, maken de koetsiers niettemin een
tochtje door de stad, omdat paarden
nu eenmaal iedere dag een paar uur
moeten worden 'afgestapt'. Uit recla
me-oogpunt is ook dit heel interessant,
want de paarden in het Amsterdamse
6
5
stadsbeeld zijn nog altijd een grote
attractie voor de buitenlandse toeris
ten, die er allemaal wel foto's of film
beelden van mee naar huis nemen.
Eén facet van de activiteiten van
'Reclame Service' hebben we nog niet
genoemd, maar dat is iets, waarvan de
buitenwereld ook niet direct iets
merkt. Het zijn, wat we kunnen noe
men, de ateliers of werkplaatsen, waar
naast de nodige reparaties aan eigen
attributen, ook heel veel nieuwe 'hulp
stukken' worden ontworpen en uitge
voerd. Zo kennen we de timmerwinkel,
de electro-technische werkplaats en
het decoratie-atelier, waar men voor
praktisch alle 'versier'-problemen wel
een oplossing weet. En tot slot is er
de studio, waar men zich uitleeft in het
ontwerpen van b.v. affiches, tekstbord
jes en meer kleine decoraties.
Wie de zeer functionele ruimten van de
afdeling 'Reclame Service' doorloopt,
krijgt al gauw de indruk in de requisi-
tenopslag van een televisiestudio te
zijn. Alles wat ook maar ergens van
pas kan komen, staat onder handbe
reik. Maar het verschil tussen bijvoor
beeld de NOS en de 'Reclame Service'
is, dat er bij deze laatste steeds de
signatuur van ons concern op staat.
Een signatuur, waar met name de 26
medewerkers van de 'Club van Veen-
hof' dagelijks voor tekenen.
7
15