vraagd, ook nog op het gebeuren afge stemde verlichting of versieringen aan. Ook wanneer het gaat om het bouwen en inrichten van stands op beurzen en tentoonstellingen is de afdeling 'Recla me Service' in te schakelen. Dan komt men met 'grof geschut', dat het best is te vergelijken met een bouwpakket. Het bestaat uit vóórgefabriceerde elementen van metaal en hout: vloeren, wanden, deuren, plafonds, staanders en hoeklijsten, waaruit in een omme zien een zeer stevige stand geconstru eerd kan worden. Elke gewenste op bouw en afmeting kan men hiermee bereiken, mits men maar in het stra mien blijft zitten. Voorts heeft men een door de afdeling zélf ontworpen stand, die met veel varianten kan worden opgebouwd. De panelen hebben vaste afmetingen, maar kunnen naar wens worden gerangschikt. Men kan bijvoor beeld afgeschermde zithoeken creëren, halfronde ruimten neerzetten en zelfs, als dat uitkomt, een vijver in het plan opnemen. Veelal worden tevoren van dit soort stands werktekeningen gemaakt en soms ook wel maquettes. Van groot belang is het, dat de op bouw stevig in elkaar zit, want met name op drukbezochte tentoonstellin gen moet het tegen een stootje kun nen. Ook voor alle ornamenten, die het gezicht van de stand bepalen, wordt gezorgd. We denken hierbij aan 3 1 verlichting, decoraties, etalagemate riaal, etc. en natuurlijk ook hier weer de buffetten en koelingen. En omdat de mannen van de 'Reclame Service' van alle markten thuis moeten zijn, treden ze ook van tijd tot tijd op als bemanning van de stand, waardoor men in ieder geval verzekerd is van een getapt glas bier. Een andere sector is die van de 'buiten-reclame'. Hieronder vallen alle lichtreclames, borden en schilden, die overal in het land op in het oog sprin gende plaatsen worden aangebracht. Het gaat hier om neonletters op ge bouwen, gashouders en spoorwegvia ducten, om lichtbakken aan de gevels van restaurant- en cafébedrijven (zoals deze zijn weergegeven in de merkenboom, die onlangs op de Hore- cava stond (zie voorpagina), om de coraties op winkel- en caféruiten, om schilden op muren, aan lantaarnpalen of bushaltes, om borden rond voetbal velden en in sporthallen en om schilde ringen op wielerbanen. Al dit soort reclame-uitingen, waarvoor doorgaans contracten worden opgemaakt en die ook van tijd tot tijd in revisie moeten, staan keurig geregistreerd in immense kaartsystemen. Per gewest (Amster dam, Rotterdam, Den Bosch en Zwolle) heeft één man ervoor te zorgen, dat alles reilt en zeilt. Leverantie, montage en onderhoud geschieden door derden. De derde poot van de 'Reclame Ser vice' kan worden samengevat onder 'Evenementen'. In hoofdzaak zijn het evenementen die van buiten het bedrijf op ons afkomen en waarop wordt in gehaakt. Maar de laatste tijd vinden er steeds meer manifestaties plaats, die door ons concern worden opgezet en ook worden uitgevoerd. De afdeling 'Reclame Service' heeft daar een be langrijk aandeel in. Voor nagenoeg elke gebeurtenis kan wel iets van stal worden gehaald. En dat is dan letter lijk het geval als het gaat om de Hei- neken Bierkoets met vier paarden, en de Spanwagens van Heineken of Am- stel, die door twee paarden worden 2 14

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1974 | | pagina 14