het glas te halen. Immers, nadat de glasblazer zijn werk heeft gedaan, koelt het glas sterk af en kan het bij de minste aanraking uit elkaar knallen. Vandaar dat in de oven de warmte geleidelijk wordt opgevoerd tot ongeveer 600 gra den, een temperatuur, waarbij het glas nog net niet vervormt. Twee uur duurt dit proces, waarna een doorsnee glas gereed is. In onze reportage hebben we ons be paald tot de aanmaak van 'koetsiers glazen', de 'half yards of ale', die hier voor Heineken worden geproduceerd. Deze glazen ondergaan nog een speciale bewerking, waarbij ze worden voorzien van een decoratie. Met een keramisch transfer worden emaille- verven op het glas aangebracht, die bij een temperatuur van ongeveer 570 gra den als het ware worden ingebrand. Bij glazen van een duurder soort wordt de vuile kop er niet met de gasvlam af gebrand, maar met een diamant afge slepen. Nog duurdere glazen worden in de slijperij vaak van facetten voorzien en net zo lang gepolijst tot er een kristalheldere flonkering in komt. Maar dit stuk vakwerk is voor de Verrerie Braine Ie Comte grotendeels verleden tijd. Directeur A. van Keulen, die in Leerdam zijn opleiding kreeg, ziet het slijpwerk niet meer zo zitten. 'Vijf jaar geleden hadden we hier nog 43 man in de slijperij. De tafels zijn er nog, de ruimten zijn intact gebleven. Maar meer dan twee man houd ik hier niet aan het werk. De 'vrolijke keuken', dat is de for mule van deze tijd. Quasi oud glas, met veel luchtbellen, grof geblazen en een waterig kleurtje groen erin. Daar is vraag naar, vooral als je ze ook nog ver pakt in een simpel stukje ribkarton'. Aan oude mallen heeft hij geen gebrek. Niet minder dan 6000 liggen er her en der in wat spelonkachtige, stoffige spin ragruimten opgeslagen. Stellingen vol en allemaal voorzien van een code. Niet minder indrukwekkend zijn de schappen 'vergeten' glas. Eens kristalhelder, nu onooglijk, asgrauwen mat. Vergeten lijken ook de tientallen op kamers, waar wagonladingen gereed produkt als het ware staan te overwin teren. Wachtend tot de handel weer interesse toont voor deze soorten glas. Niet meer van deze tijd, maar toch nog twee keer per maand op de rails voor een rit met sodawagons, is het uit 1924 daterende lokomotiefje, dat zo treffend de symboliek van 'niet kapot te krijgen' illustreert. Wie tussen vaalwitte bouwsels, over knobbelige keien, onderaan de houten hellingbaan belandt, zal zo één, twee, drie niet durven zeggen in een bloeiende industrie terecht te zijn ge komen. Toch hebben de glasblazers van Braine Ie Comte, waaronder vele Belgen, maar ook Spanjaarden, Ita lianen, Marokkanen en vooral veel Por tugezen, welke laatsten meesterblazers zijn, het best naar hun zin. Al was het alleen maar, omdat ze naast een heel hoog loon, op de schnabbeltoer nog hoopjes geld verdienen. Legaal ver dienen, want het is hun toegestaan om in de schafttijd voor zichzelf te werken. Ondefinieerbare glasplastieken worden er dan gewrocht, waarvoor ze bij de poort slechts twee frank 'slagboom geld' betalen, maar die bij familie en vrienden zeker het honderdvoudige opbrengen. Dat is één van de aantrek kelijke kanten van het vak. Daarvoor trotseren de 'rode duivels' het vóór portaal van de hel.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1973 | | pagina 6