baar is en dat gedurende bepaalde periodes per jaar een sterk verhoogde afzet heeft. Een der grootste verladers Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat het Heineken concern zich tot een van de grootste verladers van ons land heeft ontwikkeld. Jaarlijks vervoert het in totaal zo'n 1,8 miljoen ton aan produkten vanaf de verschil lende bedrijven naar de afnemers. Integratie van het distributie-apparaat was een eerste vereiste om aan de vervoersproblematiek het hoofd te bieden. Daarom werden de regionale expeditie-apparaten in 1971 gebundeld in de dienst Extern Transport Neder land, die een onderdeel vormt van de commerciële divisie van Heineken. Deze dienst is onderverdeeld in Lande lijke Expeditie en de groep Planning, Advies en Ontwikkeling, welke tevens de automatisering op transportgebied behandelt. Het was onder meer de taak van deze dienst een transportplanningstechniek te ontwikkelen, die voor alle distributie punten te gebruiken zou zijn en die tevens het middel zou verschaffen voor een goede besturing van het ingewik kelde afleverapparaat. Gehuurd transport Een deel van de aan het afleveren ver bonden moeilijkheden is, zoals al is besproken, inherent aan de aard van het produkt. Andere problemen schui len in het feit, dat Heineken voor het vervoer van zijn produkten, naast eigen vervoer, gebruik maakt van te huren transportmiddelen en dat orderverwer king en distributie van produkten in handen is van vijf op de bedrijven ge vestigde expeditie-afdelingen. Deze orders worden voor het grootste deel telefonisch opgevraagd en worden met de hand verwerkt. In het grootste bedrijf, dat te Den Bosch, moeten in de zomermaanden dagelijks tot 250 vrachtwagenladingen met tenminste 110 vrachtwagens worden vervoerd, in de kleinere bedrijven heeft men toch altijd nog te maken met dagelijks een 70-100 wagenladingen, waarmee ten minste 30-50 vrachtwagens zijn ge moeid. In 1971 ontstonden vooral in de be drijven Den Bosch en Amsterdam in de zomertijd en andere piekperioden moeilijkheden. Wanneer op een hete dag zo'n 250 vrachtwagens in Den Bosch en circa 100 in Amsterdam de deur uit moesten, dan bleken in de middag een groot aantal vrachtwagens op hetzelfde tijdstip terug te zijn voor het uitvoeren van een tweede rit, of voor het innemen van de lading van de volgende dag. Omdat zij echter niet alle tegelijk konden worden geladen, ontstond de situatie dat er soms een groot aantal trucks gedurende een aantal uren stond te wachten. De huur van dit transport wordt dan per tijds eenheid en per aantal bedienend per soneel berekend, zodat het duidelijk was, dat die situatie een grote on kostenpost betekende. Naast dit finan ciële probleem veroorzaakten de lange rijen wachtende vrachtwagens ook or ganisatorische problemen in de bedrij ven. Vrachtwagens die volgens schema aan een tweede tijdgebonden afleve- ringsrit toewaren, stonden soms mid den in, of aan het einde van een lange rij en konden daar niet tussen uit ge manoeuvreerd worden. Het gevolg was dat de klantenservice in dat jaar hier onder leed. Kernpunt Uit een gezamenlijk onderzoek van IBM en Heineken kwam naar voren dat de ladingscapaciteit op de afdelingen Expeditie groot genoeg was, maar dat het kernpunt van het probleem school in de gelijktijdige terugkeer van een groot aantal trucks. Dit bleek weer te worden veroorzaakt doordat niemand precies kon vertellen hoe lang een be paalde geplande rit zou duren. Ritten- schema's werden in een ruwe benade ring met de hand opgesteld, waarbij men er slechts voor zorgde dat de laadcapaciteit van de vrachtwagen ten volle werd benut. Het ging er dus in de eerste plaats om tot een accurate voertuigplanning te komen, waarbij de voertuigen op een zodanig tijdstip zouden vertrekken, dat zij bij terugkeer niet of nauwelijks zouden behoeven te wachten voor het in ontvangst nemen van een volgende lading. Een ander doel was, om ook in situaties van piekafleveringen volgens planning en optimaal te kunnen blijven werken. Rittenplanning Het transportplanningsprobleem bleek van zo'n omvang, dat men besloot de oplossing ervan in etappes door te voeren met gebruikmaking van het IBM programmapakket VSPX voor voertuig- en rittenplanning. Voor de uitvoering van de eerste fase werd gebruik gemaakt van het al in 1968 opgerichte TP net, dat uit 22 communicatiestations (terminals ge naamd, die een soort electrische schrijfmachines zijn) bestaat. Zij zijn alle aangesloten op de centrale com puter in Rotterdam, een IBM Systeem 360 Model 40. Via dit netwerk worden de boekhouding en diverse andere ad ministraties van de bijgehouden Heine- kenvestigingen door de computer bij gehouden. Met de rittenplanning via deze ter- BIJ DE FOTO'S 1 Computer, Systeem 360 Model 40, zoals die bij l.B.M. Nederland N.V. staat. 2 Bediening van de computer. 3 Zo ging het vroeger toe op de Mauritskade te Amsterdam.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1973 | | pagina 5