In het IBM Kwartaalschrift van april 1973 werd onder de kop 'Geautomati seerde transportplanning bij Heineken' een artikel gepubliceerd, dat werd ge schreven door drs A. H. Gerards, hoofd Extern Transport Nederland van ons concern. Wij menen, dat het, juist nu onze ex peditie door de zomerpiek extra belast wordt, voor onze lezers interessant is, wanneer wij de inhoud van dit artikel in grote lijnen overnemen. Het verhaal begint met een overzicht van de activiteiten van Heineken in binnen- en buitenland. De sterke groei van het concern, onder meer veroor zaakt door een veranderd biercon sumptie-patroon (de opkomst van de thuisverbruikmarkt) en uitbreiding van het artikelenpakket (met frisdranken, gedistilleerd en wijn) brengt een inge wikkelde transportproblematiek met zich mee. Om hiervoor een oplossing te vinden, heeft men zijn toevlucht ge nomen tot de computer, waarbij ge bruik wordt gemaakt van het IBM-pro- gramma 'Vehicle Scheduling Program Extended (VSPX). Door deze com putertoepassing te gebruiken is men nu in staat het laad- en transport proces te stroomlijnen en het expeditie-appa raat te standaardiseren. 4 Distributie De produkten van de Heineken bedrij ven worden geleverd aan circa 1100 drankengroothandels en levensmid delengroothandels. Zoals al gezegd, wordt juist deze afzetmarkt van levens- middelenbedrijven steeds belangrijker, nu bier en frisdranken meer en meer in de huiselijke sfeer worden genuttigd. In de steden Amsterdam en Rotterdam heeft de distributie nog een ander aspect. Daar vindt namelijk ook nog rechtstreekse levering plaats van de twee plaatselijke brouwerijen aan de Heineken- en Amstelcafé's en aan de plaatselijke groothandels. De export-distributie is geconcentreerd in Rotterdam, waar de produkten van de daar gevestigde brouwerij recht streeks naar de haven worden ver voerd. Tevens wordt nog een deel van het export-pakket in Den Bosch ge produceerd, dat vervolgens met vracht auto's naar Rotterdam wordt vervoerd. Wanneer men bij dit alles nog voegt dat het frisdrankenbedrijf in Bunnik het hele land moet bevoorraden, dan is er een ingewikkeld distributienet ontstaan, waarin de vijf produktie- centra evenzovele opslagmagazijnen vormen. De produktie op grote schaal en het feit dat vanuit vijf produktiebedrijvei alle 1100 groothandels met een vo- ledig produktenpakket moeten wordei bevoorraad, vormen al een basis voor een transportprobleem. Factoren, die hierbij verder een rel spelen, zijn het feit dat het zowel b j bier als bij frisdranken om zware en volumineuze produkten gaat, en da het verpakt produkt in verhouding to het gewicht een relatief geringe waar de vertegenwoordigt. Deze geringf waarde moet worden gecompenseerc door een massale produktie (en du; een bijbehorend even massaal trans port). Niet in de laatste plaats is er dan hei probleem, dat de consumptie van biei en frisdranken sterk seizoen-gebonden is met grote verbruikspieken in de zomer en rond de feestdagen - en dat het produkt niet onbeperkt houdbaar is. Met dit laatste moet weer rekening worden gehouden bij de opslag van buffervoorraden. Er moet immers voor worden gezorgd dat zo'n buffervoor raad in een depot aan een continu- doorstromingsschema onderworpen is. Een voorlopige samenvatting van het transportprobleem geeft dus het beeld van een massaal vervoersaanbod van een produkt, dat relatief beperkt houd-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1973 | | pagina 4