In het IBM Kwartaalschrift van april
1973 werd onder de kop 'Geautomati
seerde transportplanning bij Heineken'
een artikel gepubliceerd, dat werd ge
schreven door drs A. H. Gerards,
hoofd Extern Transport Nederland van
ons concern.
Wij menen, dat het, juist nu onze ex
peditie door de zomerpiek extra belast
wordt, voor onze lezers interessant is,
wanneer wij de inhoud van dit artikel
in grote lijnen overnemen.
Het verhaal begint met een overzicht
van de activiteiten van Heineken in
binnen- en buitenland. De sterke groei
van het concern, onder meer veroor
zaakt door een veranderd biercon
sumptie-patroon (de opkomst van de
thuisverbruikmarkt) en uitbreiding van
het artikelenpakket (met frisdranken,
gedistilleerd en wijn) brengt een inge
wikkelde transportproblematiek met
zich mee. Om hiervoor een oplossing
te vinden, heeft men zijn toevlucht ge
nomen tot de computer, waarbij ge
bruik wordt gemaakt van het IBM-pro-
gramma 'Vehicle Scheduling Program
Extended (VSPX). Door deze com
putertoepassing te gebruiken is men
nu in staat het laad- en transport proces
te stroomlijnen en het expeditie-appa
raat te standaardiseren.
4
Distributie
De produkten van de Heineken bedrij
ven worden geleverd aan circa 1100
drankengroothandels en levensmid
delengroothandels. Zoals al gezegd,
wordt juist deze afzetmarkt van levens-
middelenbedrijven steeds belangrijker,
nu bier en frisdranken meer en meer
in de huiselijke sfeer worden genuttigd.
In de steden Amsterdam en Rotterdam
heeft de distributie nog een ander
aspect. Daar vindt namelijk ook nog
rechtstreekse levering plaats van de
twee plaatselijke brouwerijen aan de
Heineken- en Amstelcafé's en aan de
plaatselijke groothandels.
De export-distributie is geconcentreerd
in Rotterdam, waar de produkten van
de daar gevestigde brouwerij recht
streeks naar de haven worden ver
voerd. Tevens wordt nog een deel van
het export-pakket in Den Bosch ge
produceerd, dat vervolgens met vracht
auto's naar Rotterdam wordt vervoerd.
Wanneer men bij dit alles nog voegt
dat het frisdrankenbedrijf in Bunnik
het hele land moet bevoorraden, dan
is er een ingewikkeld distributienet
ontstaan, waarin de vijf produktie-
centra evenzovele opslagmagazijnen
vormen.
De produktie op grote schaal en het
feit dat vanuit vijf produktiebedrijvei
alle 1100 groothandels met een vo-
ledig produktenpakket moeten wordei
bevoorraad, vormen al een basis voor
een transportprobleem.
Factoren, die hierbij verder een rel
spelen, zijn het feit dat het zowel b j
bier als bij frisdranken om zware en
volumineuze produkten gaat, en da
het verpakt produkt in verhouding to
het gewicht een relatief geringe waar
de vertegenwoordigt. Deze geringf
waarde moet worden gecompenseerc
door een massale produktie (en du;
een bijbehorend even massaal trans
port).
Niet in de laatste plaats is er dan hei
probleem, dat de consumptie van biei
en frisdranken sterk seizoen-gebonden
is met grote verbruikspieken in de
zomer en rond de feestdagen - en dat
het produkt niet onbeperkt houdbaar
is. Met dit laatste moet weer rekening
worden gehouden bij de opslag van
buffervoorraden. Er moet immers voor
worden gezorgd dat zo'n buffervoor
raad in een depot aan een continu-
doorstromingsschema onderworpen is.
Een voorlopige samenvatting van het
transportprobleem geeft dus het beeld
van een massaal vervoersaanbod van
een produkt, dat relatief beperkt houd-