1 Het zoeken naar mogelijkheden om beelden te projecteren heeft door de eeuwen heen steeds de belangstelling van de geleerden gehad. Beroemde mannen als Leonardo da Vinei en Ben- venuto Cellini moeten er zich mee be zig hebben gehouden. Een Arabische onderzoeker zou rond het jaar 1000 reeds het principe van de Camera Ob- scura hebben beschreven: in een don ker of verduisterd vertrek zou een zwak beeld zichtbaar worden, als het daglicht door een gaatje naar binnen valt. Aan de Italiaan Giovanni Battista della Porte (1540-1615) wordt echter de eer gegund de ontdekker van de Ca 2 mera Obscura te zijn. Het duurde echter tot ongeveer 1640 eer de toverlamp bekend werd. De Duitse pater Jesuit Athanasius Kircher, die in Rome woonde, heeft zich zeer verdienstelijk gemaakt voor de opti sche wetenschappen. Van hem gaat het verhaal, dat hij zich zeer opwond over het teruglopend kerkbezoek van de Romeinen. Met onder zijn pij een oude kerklamp, met daarin een kaars als lichtbron, trok hij op donkere avon den langs de huizen der 'afvalligen'. Op het perkament van de lantaarn had hij een duivelskop of een geraamte ge schilderd. Als hij nu de lamp voor de eveneens perkamenten vensters in de armenbuurt van Rome hield, versche nen daarop bijna levensgroot de angst aanjagende voorstellingen in silhouet. Met deze verschijningen van dood en verdoemenis hoopte hij de mensen weer tot inkeer te brengen en hen weer terug in de kerk te krijgen. Soortgelijke 'trucs' werden in die dagen voor won deren aangezien. Kircher heeft lange tijd van dergelijke kunstgrepen een studie gemaakt. Onder meer woonde hij voorstellingen bij aan vorstenhoven en bij adellijke families, waar met de wonderlijke machine platen van o.m. Christus' Kruisiging en een stoet van si ÏKv .-'li '•yytsmïsW. .sa l)e (<HM*slvei,schmuiiy<rn Oude-.Schans L vv /i/f/c f.tfh 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1972 | | pagina 6