Het is een opvallend verschijnsel, dat in deze onstui mige tijd een steeds grotere hang naar het verleden ontstaat. Het jeugdsentiment viert hoogtij en de win keltjes in rariteiten staan barstensvol oude spullen. Het is in dit licht dan ook niet verwonderlijk, dat de 'Laterna Magica', de toverlantaarn, weer een geheel eigen leven is gaan leiden. De sfeer, die ermee wordt opgeroepen, is die uit de tijd van de postkoets, de snuifdoos en de dampende chocolademelk. De toverlantaarn heeft altijd iets mystieks gehad, iets geheimzinnigs, iets uit de andere wereld. De beto verende beelden en de fantastische vertellingen, die de explicateur er bij hield, hadden iets melodrama tisch en werkten zeer suggestief. Ook in deze tijd spreken de voorstellingen met de toverlantaarn nog tot de verbeelding. Een man, die zich volledig verdiept heeft in de histo rische ontwikkeling van de cinematografie en voor wie het 'toveren' met lantaarnplaatjes niet meer weg te denken is uit het leven, is Gerard van den Akker uit Amsterdam. Hij verzamelde, met behulp van vrien den, een unieke collectie en bracht deze onder in de Stichting 'Laterna Magica'. Zeker 170 oude lantaarns sieren zijn huis en duizenden en duizenden, meest met de hand geschilderde plaatjes vullen drie zolders in de hoofdstedelijke Balistraat. Over verleden en he den van de 'Laterna Magica' gaat dit verhaal. De Luikerwaal, het symbooltje van de Stichting 'Laterna Magica'. Gerard van den Akker temidden van zijn toverlantaarns. 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1972 | | pagina 5