B. PIJPERS uit Bunnik: Een soort schilderijen, waarbij de kleur ontbreekt. Dat is de eerste indruk, die een argeloze buitenstaander opdoet bij het zien van het 'werk' van de heer B. Pijpers, hoofd Verkoopontwikkeling en -bevordering van onze frisdrankengroep in Bunnik. Tijdens een ge sprek bladert hij niet zonder trots, vertellend over zijn talrijke buitenlandse exposities, in een grote tekenmap, waaruit levens grote zwart/wit foto's glijden. Vaak komt er een vrouw op voor, die telkens een andere gedaante lijkt aan te nemen, maar die niettemin steeds dezelfde is. Er zijn ook foto's bij - alle met de meest uiteenlopende motto's en titels die veel weg hebben van een half uitgegumde tekening, waarvan alleen wat lichte en don kere vlekken over zijn. 'Deels gevoelsmatig, deels uit berekening zo gemaakt', licht hij toe. Bert Pijpers' hobby is fotograferen. Niets bijzonders naar het schijnt, maar in zijn geval behoeft dit enige toelichting. Dit, omdat zijn foto's eigenlijk meer een poëtisch schilderij dan een foto zijn. Er zit bovendien weinig lijn in zijn foto's en ze zijn moeilijk te 'ontcijferen'. Het feit, dat Bert Pijpers enkele jaren lang lessen volgde aan de Akademie voor Beeldende Kunsten en aan de Rietveld Akademie - zonder overigens in die richting verder te willen gaan - verklaart veel. Hij heeft, vóór hij ging fotograferen, als amateurschilder/ tekenaar ook veel ervaring opgedaan. Alleen schildert hij nu niet meer met verf, maar met negatieven en staan niet langer penselen en houtskool hem als 'werktuig' ten dienste, maar ontwikkelaar en fixeerbaden. In de donkere kamer zag hij voor het eerst wat je kunt doen met negatieven. Gefascineerd begon hij te experimenteren. De resul taten bleven in het begin onder alle peil, maar langzaam aan kwam er wat meer perspectief in de verwarde afdrukken. Hij ging bewust een onderwerp zoeken dat hem boeide en probeerde op zijn ma nier, in zijn stijl zo duidelijk mogelijk zijn ideeën over te brengen. Het beeld, dat hij in gedachten heeft en dat hij in een schets op papier zet, probeert hij door middel van verschillende foto's op te bouwen. Hij werd lid van fotogroepen, waaronder 'De Muggen' en later van de creatieve werkgroep 'De Cirkel'. Contacten met fotografen - vooral via zijn vrouw, die fotomodel is - waren erg leerzaam voor hem, hoewel hij steeds probeerde zélf te ontdekken, door eigen schade en schande wijzer te worden. Zijn technieken leerde hij zich grotendeels zelf aan en hij heeft zo zijn eigen 'vakjargon'. 'Termen, die je in ieder geval in geen enkel fotoboek zult tegen komen'. Fotograferen werd een vrijetijdsbesteding, waarin hij en zijn vrouw momenteel volledig opgaan en die ook bijna al die tijd in beslag neemt. Hij maakt bijvoorbeeld fotoverhalen, waarvan er pas nog een, ge wijd aan de jaarlijkse bedevaart van zigeuners in het Zuidfranse Saintes-Maries-de-Mer, in Haarlem is tentoongesteld. Eerder al exposeerde hij in Bolsward en in vele buitenlandse fotosalons. In het Joegoslavische Trest en in Hamme in België sleepte hij prijzen weg. Wanneer voorzichtig het woord 'kunst' valt, noemt hij de verschil lende reacties in kranten en tijdschriften over zijn werk, die nogal uiteenlopen. Een kleine greep uit zijn werk, die wij hierbij publi ceren, stelt de lezer misschien in staat zelf een oordeel daarom trent te vellen. 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1972 | | pagina 10