van kogel - flesje tot femilie- fles frisdranken van vrumona in opmars In 1971 werd in Nederland 759,4 miljoen liter frisdrank gedronken. Dat komt neer op 57,9 liter per inwoner. Tot de belangrijkste frisdrankprodu centen behoort Vrumona met vestigingen in Bunnik en in Bergen op Zoom. Sinds 1968 is Vrumona een volledige dochter van Heineken. In dit artikel willen wij uitvoerig ingaan op de positie van de frisdranken in Nederland, op de uitgebreide reeks producten, die wij op de markt brengen, op de essentie van deze producten en de wijze, waarop ze worden bereid en voorts hoe ze aan de consument worden gepresenteerd. De geschiedenis van de frisdranken gaat, voor wat Nederland betreft, terug tot het begin van deze eeuw. Daarvóór dronk men wel mineraal water, dat hoofdzakelijk werd gemaakt door apothekers. Tot 1930 hield men het bij limonade-gazeuse, die zijn oor sprong vond in Italië. Het woord limo nade is afgeleid van lemoen, een andere benaming voor de citroenvrucht. Gazeuse houdt in, dat de drank kool zuurhoudend is. Deze limonade-gazeu- se werd gemaakt in een groot aantal ambachtelijke bedrijfjes, die tevens een functie hadden als bierbottelaar. De afzet was zuiver plaatselijk of regionaal. Een 'klein wonder' in die dagen was het kogelflesje, waarin de limonade-gazeuse werd verpakt. De glazen kogel sloot de fles af door de koolzuurdruk, die zich erin bevond en de kogel kon met geen mogelijkheid uit het flesje verwijderd worden, tenzij men het flesje stuksloeg. Rond 1930 maakte Nederland voor het eerst kennis met buitenlandse merk artikelen, die hier - ondersteund door veel reclame op de markt werden gebracht. Ook in Nederland ging men zich toeleggen op de productie van merkartikelen. Als gevolg hiervan wer den vele kleine bedrijven, naast pro ducent van het eigen product, han delaar in merkartikelen. Zo'n bedrijf was de N.V. Becht Zn. te Bergen op Zoom, die haar product, sinaasappel limonade, in de handel bracht onder de naam Si-Si. Verdere ontwikkelingen in de fris drankenindustrie werden door de oor log, toen suiker maar heel beperkt voorhanden was, opgeschort. Maar na 1945 begon de idee post te vatten, dat bundeling van krachten een volgende stap zou betekenen. Het was de heer A. van Dam, employé van een fabriek 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1972 | | pagina 3