Alstublieft mevrouw, een pondje perziken. De B3 vruchtensappen en -dranken worden verpakt in een 700 cc bruine fles met schroefsluiting, terwijl als kleine verpakking voor B3 dienst doen de 200 cc standaardfles en de 125 cc fles. Naast de flesverpakking levert Vrumo- na ook nog tanks met gereed product (de z.g. premix) en tanks met siroop, die op het verkooppunt met water en koolzuur tot de juiste samenstelling wordt vermengd (de z.g. postmix). Daarnaast levert Vrumona sinds kort ook een aantal producten in blik, te weten SiSi-sinas, SiSi-cassis, Pepsi- Cola en Seven-Up. SiSi-sinas wordt ook nog koolzuurvrij verpakt in plastic bekers. Het spreekt vanzelf, dat Vrumona een aanzienlijke afnemer is van de Neder landse suikerindustrie. Op een normale productiedag worden drie tot vier tank auto's van elk 20 ton suiker afge nomen. Het externe vervoer van het gereed product geschiedt deels met trekkers/ opleggers van 22 ton elk, deels per vrachtautocombinatie van elk 28 ton Het vervoer is geheel uitbesteed aan derden. Het intern vervoer gebeurt per vorkheftruck, met als nieuwtje dat Vrumona sinds kort een aantal vorkhef trucks in bedrijf heeft, die elk gelijk tijdig twee pallets kunnen vervoeren. Evenals op de brouwerijen, bevinden zich in Bunnik een Technologische Dienst, die belast is met de controle op de kwaliteit van de producten, en een afdeling Procestechniek, waarvan een van de voornaamste taken is, om tezamen met de Centrale Technologi sche Dienst van Heineken en de af deling Marketing de product-ontwik- keling te verzorgen. Hoe belangrijk deze activiteit is, kan afgeleid worden uit de omstandigheid, dat Vrumona sedert het begin van dit jaar 10 nieuwe producten (verpakkingen) op de markt heeft gebracht. De consumptie van frisdranken in Nederland geeft per hoofd van de be volking een enorme stijging te zien. 1 Een kijkje in het laboratorium van de kwaliteitsdienst. 2 Het vullen van de premix-tanks met op de achtergrond de spoelmachine. 3 Een show-card van de succesvolle re- clamecampagne van B3: 'pondje puur fruit'. Bekijken we een periode van 15 jaar, dan zien we dat in 1957 het verbruik per hoofd 10 liter was. Vijf jaar later was dat 17,7 liter en weer vijf jaar daarna, in 1967, maar liefst 41,6 liter per hoofd per jaar. In 1968 was de stijging beduidend minder dan de voor gaande jaren, maar een verbruik van 43 liter per hoofd van de bevolking betekende toch altijd nog een totaal van 526 miljoen liter 'fris'. In 1969 steeg het verbruik met 8 liter per hoofd tot 51 liter en in 1970 was het hoofde lijk verbruik 55 liter. In 1971 tenslotte werd in totaal 760 miljoen liter fris drank geconsumeerd, hetgeen neer komt op bijna 58 liter per persoon. De verwachting is dan ook, dat de con sumptie van frisdranken nog groter zal worden en in 1975 ongeveer 80 liter per hoofd van de bevolking per jaar zal bedragen. Factoren, die hebben bijgedragen tot de grotere omzet van frisdranken zijn onder meer de groei van de bevolking; de toenemende huiselijkheid, voor namelijk als gevolg van de televisie; het toenemend bezit van een koelkast, waardoor de dranken op een goede temperatuur geserveerd kunnen wor den; een grotere keuzemogelijkheid, voornamelijk op het gebied van de smaken; en het toenemend autobezit, waardoor uit veiligheidsoverwegingen 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1972 | | pagina 11