Amstel geeft bierdrinkers eigen plaats in reklame Vernieuwingen in de Heineken consumenten campagne Waarom is er Heineken? Heerlijk, helder Heineken Omdat het zonder Heineken lang niet zo gezellig zou zijn. Omdat je graag je gasten 't beste bier schenkt. Omdat je zelf weet wat genieten is. Daarom iser Heineken! Tot slot is er een nieuwe bioscoopfilm geproduceerd, die speciaal gericht is op de jongeren. De film (in Cinema scope) toont een jongen en een meisje in een vijftal vrijetijds-situaties, waar bij Heineken bier een duidelijke bij drage levert tot de plezierige en ont spannen sfeer. De film werd van 22 juni tot en met 5 juli voor het eerst gedraaid in vijftig bioscopen in Neder land. In februari 1971 werd voor Amstel een nieuw beeldmerk geïntroduceerd. De themacampagne, die kort daarna in de publiciteit kwam, ging uit van de kwa liteit, die werd ontleend aan het pro- dukt en de makers ervan. De slogan was: 's Lands beste brouwers brouwen Amstel Bier. Het reclamebureau Franzen, Hey en Veltman/BBDO, dat de reclame voor het merk Amstel verzorgt, heeft aan de campagne een nieuw aspect toege voegd. Naast produkt en brouwer wordt nu ook de consument, in vele situaties waar bier bij past, in beeld gebracht. Als tekst is gekozen voor: De beste drinkers drinken het, 's Lands beste brouwers brouwen het. Deze bijzonder levendige en vooral ook kleurrijke campagne is begin juli van start gegaan. Er is een televisie spot van 45 seconden gemaakt, waar in het sociale aspect van het bier- drinken duidelijk naar voren komt. De begeleidende tekst wordt gezongen door Greetje Kauffeld. De tv-spot zal in juli 17 en in augustus 18 maal op het scherm komen. Dezelfde situaties als in de film komen terug in advertenties, die worden ge plaatst in Panorama, de Nieuwe Revu, Televizier, Studio, Tros-kompas, Het Beste en Elseviers Magazin. Een voor beeld van zo'n advertentie vindt U op de pagina hiernaast. De vrij hoge frequentie, waarmee de belangrijkste reclame-uitingen van Hei neken voor het voetlicht gebracht wor den, maakt het gewenst om op ge regelde tijden vernieuwingen aan te brengen, teneinde de attentie van de consument niet te verliezen. Hoewel er geen redenen aanwezig waren om de succesvolle reclame-benadering van Heineken ingrijpend te wijzigen, heeft de campagne toch iets van een face lifting ondergaan. De hoofdelementen - kwaliteit en gezelligheid - bleven echter onverkort gehandhaafd. Begin juni zijn de vernieuwingen in de Heineken consumentencampagne ge- introduceerd. Voor de kwaliteitscam pagne-advertenties werden nieuwe tek sten gemaakt en heeft men meer variatie met de kleine foto doorge voerd. Voor de koopstercampagne- advertenties zijn nieuwe foto's ge maakt met meer nadruk op het bier door aparte afbeelding van een lady glas, dan wel een lady-glas met een gedeeltelijk zichtbaar conisch glas, terwijl ook de teksten nieuw zijn. Er zijn voorts drie nieuwe televisie spots van 20 sec. gemaakt, gericht op bierdrinkers en bierdrinksters. Qua op zet sluiten zij nauw aan bij de vroegere films, maar de huiselijke situaties zijn nu duidelijker herkenbaar en de mu ziek komt qua arrangement wat dich ter bij de oorspronkelijke Heineken- jingle. Elke versie zal gemiddeld één maal per week worden uitgezonden.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1972 | | pagina 12