Heineken zorgde op de internationale levensmiddelenvakbeurs ROKA, die eind februari in het Jaarbeurscomplex te Utrecht werd gehouden, voor een opvallende primeur. In onze stand was een van de meest moderne computers opgesteld, met behulp waarvan men onze afnemers in een oogwenk infor meerde over de meest efficiënte be drijfsvoering ten aanzien van de ver koop en schapinrichting van bier en frisdranken. Daartoe moesten de afnemers een kaartje invullen met o.m. gegevens over het soort zaak, de oppervlakte daarvan, de gemiddelde omzet van bier en frisdranken per week en naar schatting het aantal klanten. De com puter liet dan o.a. weten hoeveel schapruimte men nodig had, hoe vaak men deze diende bij te vullen en op Het voortdurend zoeken naar nieuwe mogelijkheden ten aanzien van een op timale verpakking heeft er o.a. toe geleid, dat wij onlangs voor Heineken en Amstel een nieuwe uitvoering van het bierblik op de markt gebracht hebben. De blikjes zijn boven en onder iets afgerond, waardoor deksels en bodems niet langer uitsteken. Tevens lijkt het blik slanker, hetgeen óók een visuele verbetering is. De inhoud is echter dezelfde gebleven. Verder zullen binnenkort alle door ons in het binnenland geleverde blikjes voorzien zijn van een speciaal vignet en de tekstregek „Houd ons land schoon. Gooi lege blikjes 'netjes' weg. Bedankt." Overduidelijk bleek tijdens de ROKA, hoezeer de moderne ondernemer ge baat is bij dergelijke, zeer doelmatige informatie. Het 'efficiëncy-hart' van Heineken was dan ook één van de drukst bezochte plaatsen van de ge hele vakbeurs. Naast deze primeur kon men ook kennismaken met de nieuwe verpak king van een aantal Vrumona-produk- ten in blik en met de door Coebergh in de levensmiddelenbranche geïntro duceerde wereldmerken Mérito sherry en Trovador Rosé. welke dagen, hoeveel men in huis moest hebben en hoe men b.v. op zaterdagen de omzet kon bevorderen door gebruik te maken van speciaal daarop afgestemde displays.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1972 | | pagina 18