Op de 'driehoek', een binnenplaats tussen het kantoor en het vatengebouw van de brouwerij aan de Mauritskade, heerste dinsdag 21 maart grote bedrijvigheid. Omstreeks het middaguur maakte men zich op voor het hijsen van een 5 ton wegen de brug, die een onderdeel is van de nieuw te bouwen Geiselbaan voor het transport van pallets met lege emballage. Voor dit uitgekiende staaltje hijswerk was een reusachtige kraan op de driehoek geplaatst. De mast van deze kraan was ruim 60 meter lang en stak dus ver uit boven de bestaande bebouwing. Een moeilijkheid bij het hijsen was evenwel, dat het gevaarte op het dak van een der legerkelders geplaatst moest worden, waardoor de mast zo'n 30 meter voorover moest buigen. Degenen, die de driehoek kennen, weten echter, dat men daar maar nauwelijks uit de voeten kan. Door gebruik te ma ken van walkie-talkies wist men de elementen ech ter piekfijn op hun plaats te krijgen. Op de begane grond was tevoren een 15 meter hoge, open liftschacht gebouwd. Deze lift is ge lijk aan die, welke reeds voor het transport van pallets in het nieuwe expeditiecentrum aan de 's Gravesandestraat staan. In de toekomst zullen de pallets met lege emballage alleen nog maar via de driehoek naar de bottelarij worden getrans porteerd. Deze verandering in het expeditiepatroon hangt nauw samen met de nieuw te bouwen kolonne 9. In de bottelarij op de tweede etage wordt de brug op ongeveer 4,5 m boven het vloeroppervlak door getrokken. Op dit bordes worden dan de pallet- banen gemonteerd. Eind april is men begonnen met de bouw van de lift. Het gehele project zal naar men verwacht in oktober van dit jaar in be drijf genomen worden. 1 De 60 meter lange arm van de kraan steekt ver boven het bottelarijgebouw uit. 2 De man met de walkie-talkie aan de rand van het dak. 3 De brug wordt op de liftschacht (links) geplaatst. 4 Met mankracht wordt de brug op de juiste plaats gebracht.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1972 | | pagina 16