Op de 'driehoek', een binnenplaats tussen het
kantoor en het vatengebouw van de brouwerij aan
de Mauritskade, heerste dinsdag 21 maart grote
bedrijvigheid. Omstreeks het middaguur maakte
men zich op voor het hijsen van een 5 ton wegen
de brug, die een onderdeel is van de nieuw te
bouwen Geiselbaan voor het transport van pallets
met lege emballage.
Voor dit uitgekiende staaltje hijswerk was een
reusachtige kraan op de driehoek geplaatst. De
mast van deze kraan was ruim 60 meter lang en
stak dus ver uit boven de bestaande bebouwing.
Een moeilijkheid bij het hijsen was evenwel, dat
het gevaarte op het dak van een der legerkelders
geplaatst moest worden, waardoor de mast zo'n
30 meter voorover moest buigen. Degenen, die de
driehoek kennen, weten echter, dat men daar maar
nauwelijks uit de voeten kan. Door gebruik te ma
ken van walkie-talkies wist men de elementen ech
ter piekfijn op hun plaats te krijgen.
Op de begane grond was tevoren een 15 meter
hoge, open liftschacht gebouwd. Deze lift is ge
lijk aan die, welke reeds voor het transport van
pallets in het nieuwe expeditiecentrum aan de
's Gravesandestraat staan. In de toekomst zullen
de pallets met lege emballage alleen nog maar via
de driehoek naar de bottelarij worden getrans
porteerd.
Deze verandering in het expeditiepatroon hangt
nauw samen met de nieuw te bouwen kolonne 9.
In de bottelarij op de tweede etage wordt de brug
op ongeveer 4,5 m boven het vloeroppervlak door
getrokken. Op dit bordes worden dan de pallet-
banen gemonteerd. Eind april is men begonnen
met de bouw van de lift. Het gehele project zal
naar men verwacht in oktober van dit jaar in be
drijf genomen worden.
1 De 60 meter lange arm van de kraan steekt ver boven
het bottelarijgebouw uit.
2 De man met de walkie-talkie aan de rand van het dak.
3 De brug wordt op de liftschacht (links) geplaatst.
4 Met mankracht wordt de brug op de juiste plaats gebracht.