Cascadeurs in heldenrol LES CHEVALIERS: Helemaal Frans, bruisend van energie en alles en iedereen met een razend snelle blik in zich opnemend, komt hij, gevolgd door zijn administrateur en zegsman, binnen. Yvan Chiffre, leider, regisseur en voortdurend inspirator van een uniek stuntteam, dat gekleed in ridderpakken en bewapend met zwaar den en bijlen, thans de eerste stappen zet op weg naar een grotere bekend heid, buiten Frankrijk. Samen met een vijftigtal cascadeurs (stuntlieden), zangers acteurs en ruiters creëerde Chiffre vier jaar ge leden 'Les Chevaliers'. Sinsdien staat hij in Frankrijk niet langer bekend als 's lands beste stuntman, maar als de leider van 's lands beste stuntteam, dat naast de verzorging van de meest gruwelijke gevechten in ridderfilms, een groot aantal voorstellingen in de openlucht verzorgt en daarbij een schouwspel presenteert, dat zijn weer ga niet kent. Het begin van dit alles moet misschien gezocht worden in het zeer rusteloze, maar bovenal held haftige leven, dat Chiffre, vóór hij met Les Chevaliers begon, leidde. Na een minder succesvolle danscar rière, begon Chiffre met het uitvoeren van gevaarlijke stunts. Atletisch en uitdagend als hij was, zonder daarbij echter ooit het vertrouwen in eigen kunnen te verliezen, werd hij steeds vaker voor films gevraagd. Hij was stand-in voor onder andere Gary Grant, James Bond, Jerry Lewis. Hij stortte van rotsen omlaag, sprong uit rijdende treinen en auto's en voerde in zeer gevaarlijke gevechten (bijv. in 'Shéhérazade') op zijn paard hals brekende toeren uit. Zó werkte hij mee aan 152 films. Doordat hij geregeld met een aantal cascadeurs 'speelde', verzamelde hij een groep vrienden, vnl. stuntlieden, om zich heen, die dank zij Jean Martin (thans administrateur van Les Chevaliers), de impuls kreeg het in een andere richting te gaan zoeken. Toen de idee voor een ridder- groep er was, duurde het niet lang of Chiffre had, na gedegen bestude ring van kleding, gevechtsstijl, leven, bewapening en mentaliteit van de Middeleeuwse ridders en hun voor vaderen, de zaak theoretisch rond. De uitvoering van zijn plannen kostte veel tijd en geld. Het resultaat - na twee jaar van voorbereidingen - loon de echter ruimschoots alle moeite. Mo menteel beschikt Chiffre over een steeds wisselende groep van ongeveer vijftig stuntmensen, waaronder twee cascadeuses, twintig paarden, een smederij waar alle wapens zelf ge maakt en na de gevechten gerepareerd worden, kostuums, die tot in de klein ste details identiek zijn aan de pak ken, die Chiffre zo dikwijls in kos tuummusea en op historische platen bewonderde. Zo brengt hij zijn twee delige, unieke show, waarvoor hij zelf de muziek verzorgde, zelf elk gevecht op die muziek timede en die hij zelf aankondigt. Wanneer hij aan het begin van de voorstelling met zijn paard uit de piste is verdwenen, begint normaal de in vasie van Attila, waarin een enorme massa, keiharde kerels vecht op de wijze, die werd gebezigd door de Hunnen. Wrede, harde gevechten, waarbij zelfs vrouwen, geboeid achter paarden hangend, door het vuur wor den gesleept. Dit deel werd niet op Jumping Amsterdam vertoond. Het tweede gedeelte, dat al even in drukwekkend aanvangt (lichten uit, harde, heroïsche muziek, blauwig/ witte rook) voert ons naar de tijd, waarin de ridderlijke toernooien wer den gehouden. Minder ruw, maar geenszins minder gevaarlijk. Te paard stormen twee ridders op elkaar af, waarbij de een de ander met de lans uit het zadel tracht te werpen. Soms lukt het zelfs zo goed, dat de ridder,

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1971 | | pagina 20