terug naar Epernay geven we ons tijd
voor een warme hap, want vóór twee uur
kunnen we nu nergens meer terecht. We
ruilen weer van stoel en in een ommezien
heeft onze reisgenoot dampende erwten
soep op tafel.
Later in de loods bij het station rijdt een
complete heftruck de laadbak van de
wagen binnen. Van Dijk en enkele om
standers hangen aan de achterkant als
contragewicht voor de al te zware last.
Een handjevol Hollandse sigaren doet
hier wonderen en blijgemoed vervolgen
we onze weg naar Chateau Thierry. De
weg slingert langs de Marne. De zon
staat nu pal in ons gezicht. Met een half
oog proberen we iets van het landschaps-
schoon mee te pikken, maar de vermoeid
heid speelt ons danig parten. Net op het
moment dat we openlijk een tukje willen
doen en dat heel voorzichtig willen zeg
gen, zet Van Dijk de wagen stil om naar
de weg te vragen. 'Je bent al een half
uur onder zeil geweest', merkt hij scham
per op en we weten niet, hoe ons daar
voor te excuseren.
Als om vier uur de laatste pallets te be
stemder plaatse zijn, zoeken we op de
kaart de kortste weg terug naar België.
Voor een biertje halverwege gunnen we
ons geen tijd. In een chauffeurscafé aan
de grens zien we 'de mannen' weer. Het
zijn er minder dan de dag ervoor, want
het weekend is kort bij. We doen ons
tegoed aan een flink stuk vlees en ver
geten het biertje niet.
Even voor elf uur gaan we richting Zun-
dert. De lege wagen danst over de door
slagregens nat geworden kasseien. Om
half drie zetten we de motor stil en gaan
we weer ter kooi. In een oogwenk zijn
we nergens meer. Als we vijf uur later
in een plaatselijk café in de spiegel
kijken, schrikken we van onszelf. Maar
een baard van drie dagen hoort bij het
vak en van die kleine oogjes helpt de
koffie ons wel af. Terug in Vlijmen klau
teren we voor de laatste keer van onze
hoge zetel. En vanuit de personenauto,
waarmee Van Dijk ons naar Den Bosch
rijdt, kijken we vol bewondering op naar
de reuzen van weg, die wij in vliegende
vaart passeren.
1 Chauffeur Van Dijk houdt in de
achteruitkijkspiegel het verkeer
nauwlettend in de gaten.
2 De heer J. Kuipers van de Dienst
Invoerrechten en Accijnzen zet zijn
handtekening onder de vrachtdocu
menten.
3 In Chalons sur Marne moet de
lading met de hand gelost worden.
4 Vóór het verlaten van het brou
werijterrein in Den Bosch wordt de
lading door de poortcontróle geteld.
5 In Bethény haalt een heftruck de
eerste pallets uit de aanhanger.
6 In de cabine van de camion ver
zorgt Van Dijk complete maaltijden.
7 Drie mannen, onder wie Van Dijk,
moeten eraan te pas komen om de
heftruck in balans te houden.
8 Honderdtachtig dozen bier glij
den over een plank het raam van
de groentehandel in Chalons sur
Marne binnen.
9 Eén van de poorten van het enor
me complex van Moét Chandon
in Epernay.