terug naar Epernay geven we ons tijd voor een warme hap, want vóór twee uur kunnen we nu nergens meer terecht. We ruilen weer van stoel en in een ommezien heeft onze reisgenoot dampende erwten soep op tafel. Later in de loods bij het station rijdt een complete heftruck de laadbak van de wagen binnen. Van Dijk en enkele om standers hangen aan de achterkant als contragewicht voor de al te zware last. Een handjevol Hollandse sigaren doet hier wonderen en blijgemoed vervolgen we onze weg naar Chateau Thierry. De weg slingert langs de Marne. De zon staat nu pal in ons gezicht. Met een half oog proberen we iets van het landschaps- schoon mee te pikken, maar de vermoeid heid speelt ons danig parten. Net op het moment dat we openlijk een tukje willen doen en dat heel voorzichtig willen zeg gen, zet Van Dijk de wagen stil om naar de weg te vragen. 'Je bent al een half uur onder zeil geweest', merkt hij scham per op en we weten niet, hoe ons daar voor te excuseren. Als om vier uur de laatste pallets te be stemder plaatse zijn, zoeken we op de kaart de kortste weg terug naar België. Voor een biertje halverwege gunnen we ons geen tijd. In een chauffeurscafé aan de grens zien we 'de mannen' weer. Het zijn er minder dan de dag ervoor, want het weekend is kort bij. We doen ons tegoed aan een flink stuk vlees en ver geten het biertje niet. Even voor elf uur gaan we richting Zun- dert. De lege wagen danst over de door slagregens nat geworden kasseien. Om half drie zetten we de motor stil en gaan we weer ter kooi. In een oogwenk zijn we nergens meer. Als we vijf uur later in een plaatselijk café in de spiegel kijken, schrikken we van onszelf. Maar een baard van drie dagen hoort bij het vak en van die kleine oogjes helpt de koffie ons wel af. Terug in Vlijmen klau teren we voor de laatste keer van onze hoge zetel. En vanuit de personenauto, waarmee Van Dijk ons naar Den Bosch rijdt, kijken we vol bewondering op naar de reuzen van weg, die wij in vliegende vaart passeren. 1 Chauffeur Van Dijk houdt in de achteruitkijkspiegel het verkeer nauwlettend in de gaten. 2 De heer J. Kuipers van de Dienst Invoerrechten en Accijnzen zet zijn handtekening onder de vrachtdocu menten. 3 In Chalons sur Marne moet de lading met de hand gelost worden. 4 Vóór het verlaten van het brou werijterrein in Den Bosch wordt de lading door de poortcontróle geteld. 5 In Bethény haalt een heftruck de eerste pallets uit de aanhanger. 6 In de cabine van de camion ver zorgt Van Dijk complete maaltijden. 7 Drie mannen, onder wie Van Dijk, moeten eraan te pas komen om de heftruck in balans te houden. 8 Honderdtachtig dozen bier glij den over een plank het raam van de groentehandel in Chalons sur Marne binnen. 9 Eén van de poorten van het enor me complex van Moét Chandon in Epernay.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1971 | | pagina 17