Jan Hoogenboom had met „zilveren draden" een gouden tijd BIJ DE FOTO'S: 1. t/m 3. Jan Hoogenboom gefotogra feerd tijdens ons interview in Zwolle. 4. Het orkest 'Los Trovadores Tropicales' in Hotel Bouwes in Zandvoort, v.l.n.r. Jan Hoogenboom, Wm Olij. Hans van Goch, Joop Loman en Fred van Goch. van de geregelde gasten was 'hele maal kapot' wanneer men 'Zilveren draden tussen het goud liet horen en gaf dan ook telkens grif een fikse fooi voor de muziek. Steeds wanneer de man in de zaak kwam, zette men dit stuk muziek in, en de revenuen bleven niet uit. Toen tijdens een kerstdiner in het Lido- restaurant één van de muzikanten ook de gevierde gast uit The Blue Note aan tafel zag zitten en men dus promt de 'Zilveren draden inzette, liep de zaak echter volledig uit de hand. De royale tipgever was ditmaal namelijk vergezeld van zijn vrouw, die het muziekgenoegen van haar man én van de muzikanten inmiddels al te goed had leren kennen. Ze sleurde haar man weg bij het kerstdiner en men heeft hem daarna nooit meer te rug gezien. 'Ja, dat waren gekke tijden, die ik voor geen prijs had willen missen', zegt Jan Hoogenboom niet zonder weemoed. 'Maar een jaar of vijf ge leden kwam er plotseling de klad in. De jukebox verdreef de 'levende mu ziek' uit de horecabedrijven en waar men nog aan een orkest vasthield werden het veelal buitenlandse forma ties. Het radio- en tv-werk, waardoor we zeer populair geworden waren liep terug en er zat eigenlijk niet veel anders op, dan het orkest te ontbin den. Trompettist Wim Olij is de enige, die in het vak is gebleven, mijn zwa ger Hans van Goch bleef de gitaar trouw en is nu leraar Conservatorium, maar Joop Loman, mijn andere zwager Fred van Goch en ik zélf spelen nog louter voor ons plezier en eigenlijk nooit meer in het openbaar. Nee, de populaire muziek heeft bij mij hele maal afgedaan. Klassiek voert nu de boventoon, al laat ik me een enkele keer nog verleiden, een puur stukje honki-tonk te spelen.' Wie de naam Jan Hoogenboom in het spaans vertaalt, krijgt als 'uitkomst' Juan Arbol Alto. Onze tot het gewest Zwolle behorende horecavertegenwoor- diger sierde zich echter jarenlang met de artiestennaam Juan Arroyo, wat het spaans is voor beek. Als liefheb ber van Bach-muziek en veelvuldig vertolker ervan leek hem dit meer toe passelijk, ook al vond men de muziek van Bach nauwelijks terug in het uit gebreide repertoire, waarmee hij zich naar een internationale muziektop speelde. Want Jan Hoogenboom (40) heeft, lang vóór hij bij Heineken kwam, met zijn vijfmans-orkest 'Los Trovadores Tropicales' in tientallen amusements bedrijven, dancings en nachtclubs 'ge staan' en met Spaanse en Zuidame- rikaanse muziek vele successen ge oogst. Onlangs kwam die goede oude tijd weer enigszins tot leven, toen de heer Hoogenboom bij de opening van café 't Puttertje van de heer A. P. Puype jr. (zoon van onze medewerker A. Puype van het kantoor Zwolle) in Putten spontaan achter de piano ging zitten en onder veel bijval tal van be kende Calypso's, Mambo's en Cha Cha Cha's liet horen. 'Eigenlijk speel ik dat werk nooit meer' vertelt de heer Hoogenboom. 'Nee, thuis is het alleen nog maar klassiek, precies als waarmee ik ruim twintig jaar geleden begonnen ben. Alleen nu wat geoefen der natuurlijk. In Rotterdam studeerde ik destijds aan het Conservatorium. Dat was on der Willem Pijper. En Anton Blaaser, de muziekpedagoog, was mijn eerste leraar. Maar na enkele jaren - ik heb het niet afgemaakt - belandde ik eerst in de zaak van mijn vader, een groot handel in suikerwerken en chocolade, en kwam later in de muziek. De eigen tijdse muziek wel te verstaan, want na wat omzwervingen met dixieland- bandjes formeerde ik met mijn twee zwagers en nog twee andere beroeps musici een 'heus' orkest. 2 Uit de tijd dat Jan Hoogenboom met 'Los Trovadores Tropicales' overal in Europa optrad, dateren tal van sterke verhalen, die hij even luchtig uit de mouw schudt als zijn vingers over de toetsen gaan. Maar wie ook zo'n 12 jaar afwisselend in Nederland (Bou wes Zandvoort, Femina en The Blue Note Amsterdam), Duitsland, België, Zwitserland en zelfs in de Congo avond aan avond muziek maakt, moet ook wel van de ene verbazing in de andere gevallen zijn. Eén verhaal willen weer, ter illustratie, even uit lichten. Het speelde zich af in The Blue Note in Amsterdam. Een 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1971 | | pagina 10