veiligheid begint bij ons zelf Het begrip veiligheid gaat terug tot de beginjaren van onze beschaving. In de allervroegste tijden was de mens ver plicht zijn leven en eigendommen te beveiligen tegen bijvoorbeeld vijandige stammen, rovers en wilde dieren. Echt technische hulpmiddelen waren er niet, zodat men gebruik moest maken van natuurlijke hindernissen. Men bouwde huizen op palen in het water, zodat deze alleen te bereiken waren met een boot. Ook hakte men hoog in de rotsen holen uit, die alleen toegankelijk waren met behulp van een ladder, die men gemakkelijk kon intrekken. Een rede lijke veiligheid was daardoor gewaar borgd. Naarmate de mens over meer kennis en ook over wat hulpmiddelen ging be schikken, ging men over tot het bou wen van kastelen met slotgrachten en muren. Ophaalbruggen en poorten wa ren hierbij de hindernissen. Afgaande op de behoefte aan veiligheid werden soms zeer ver gaande maatregelen ge nomen. Een goed voorbeeld hiervan is de Chinese Muur, waarbij zelfs een heel land beveiligd werd tegen invallen van buiten. In ons eigen land kennen we in vele steden een vorm van be veiliging door middel van grachten en wallen. Destijds werden deze aange legd om ongewenste vreemdelingen te weren. Maar de tijden veranderen en het aardige is nu, dat juist deze grach ten en wallen bij uitstek een trekpleis ter voor (gewenste) vreemdelingen zijn. Hoewel we in de huidige tijd niet meer te maken hebben met vijandige stam men, rovers en wilde dieren, mogen we toch niet vergeten, dat er nog altijd individuen of groepen van personen zijn, die zich trachten te verrijken ten koste van anderen. Het komt ook steeds meer voor dat eigendommen op de een of andere wijze worden vernield. Ons wettelijke systeem brengt in de meeste gevallen met zich mee, dat pas tegen de boosdoe ners kan worden opgetreden, nadat het kwaad is geschied. Om onze eigendommen te beschermen blijven natuurlijke én kunstmatige hin dernissen dus noodzakelijk. Onder kunstmatige hindernissen kan men vele dingen verstaan. De bekendste zijn: hekken en muren, poorten, spe ciale deuren en sloten, kluizen, alarm installaties, televisiecircuits, buiten verlichting en zo meer. Als we ons nu bepalen tot een bedrijf als het onze, dan kan men aan de hand van bijgaan de schets zien, welke maatregelen er te nemen zijn. Een beveiligingsplan kan opgebouwd worden in drie z.g. lijnen. De eerste, of wel buitenste lijn, komt ongeveer overeen met de begrenzing van het te beveiligen terrein. Men kan hierbij gebruik maken van hekken of muren, toegangspoorten, alarminstal laties voor ramen of deuren, een doel matige verlichting van de gebouwen, een permanent televisiecircuit, waar mee kwetsbare punten geobserveerd kunnen worden, en tenslotte verplichte looprondes van bewakers. In tweede lijn, dus binnen de hekken van het bedrijf, kan men beveiliging zoeken in de vorm van alarminstalla ties op weinig overzichtelijke punten, verlichting van duistere gedeelten van het complex, sloten op deuren, en voor wat de gebouwen betreft portiers. De derde lijn omvat voornamelijk de zaken, waarmee we als werknemer da gelijks te maken hebben. Het gaat hier om de beveiliging van eigen kantoor of werkruimte. We denken hierbij onder meer aan het afsluiten van bureaux en kasten, het opbergen van belang rijke stukken in brandvrije kasten of kluizen, het afgeven van sleutels aan de beheerder van het sleutelbestand, etc. Voor de controle daarop zijn de rondes van de bewakers weer van groot belang. Ook de beveiliging te gen brand, onder meer door alarm installaties, hoort thuis in deze derde lijn. In een goed veiligheidsplan dienen na genoeg al deze vormen van bescher ming van eigendommen opgenomen te zijn. Een veiligheidsplan is als het ware een keten van schakels. Ontbreekt er een schakel, of is er een schakel zwak, dan kan de veiligheid in gevaar komen. Nalatigheid op dit gebied kan ons heel duur komen te staan. Ter illustratie hiervan geldt misschien een variatie op een oud gezegde, dat als volgt luidt: bij gebrek aan een wielmoer, loopt men kans een wiel te verliezen; bij verlies van een wiel, loopt men de kans een auto te verliezen; en bij verlies van een auto, is het niet uit gesloten een chauffeur te verliezen. Het is daarom zaak, dat we allemaal ons steentje bijdragen tot de veilig heid van ons bedrijf. Immers iedereen heeft in zijn directe omgeving wel met één of meer veiligheidsmaatregelen te maken. Men is echter helaas maar al te gauw geneigd om te zeggen: 'Ach, bij ons op de afdeling, of bij mij op kantoor, gebeurt dit niet. Het is im mers al zo lang goed gegaan'. Maar wanneer we allemaal om ons heen, de veiligheid niet ter harte nemen, die veiligheid niet helpen uitbouwen, dan lopen we de kans, dat een schakel in het hele systeem snel verzwakt en op een kwade dag zelfs breekt. Laten we er daarom stuk voor stuk voor zor gen de schakel zo sterk mogelijk te maken. Dat komt ten goede aan Uw eigen veiligheid en aan die van het bedrijf. J. H. Mellegers 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1971 | | pagina 8