veiligheid
begint bij
ons zelf
Het begrip veiligheid gaat terug tot de
beginjaren van onze beschaving. In de
allervroegste tijden was de mens ver
plicht zijn leven en eigendommen te
beveiligen tegen bijvoorbeeld vijandige
stammen, rovers en wilde dieren. Echt
technische hulpmiddelen waren er niet,
zodat men gebruik moest maken van
natuurlijke hindernissen. Men bouwde
huizen op palen in het water, zodat
deze alleen te bereiken waren met een
boot. Ook hakte men hoog in de rotsen
holen uit, die alleen toegankelijk waren
met behulp van een ladder, die men
gemakkelijk kon intrekken. Een rede
lijke veiligheid was daardoor gewaar
borgd.
Naarmate de mens over meer kennis
en ook over wat hulpmiddelen ging be
schikken, ging men over tot het bou
wen van kastelen met slotgrachten en
muren. Ophaalbruggen en poorten wa
ren hierbij de hindernissen. Afgaande
op de behoefte aan veiligheid werden
soms zeer ver gaande maatregelen ge
nomen. Een goed voorbeeld hiervan
is de Chinese Muur, waarbij zelfs een
heel land beveiligd werd tegen invallen
van buiten. In ons eigen land kennen
we in vele steden een vorm van be
veiliging door middel van grachten en
wallen. Destijds werden deze aange
legd om ongewenste vreemdelingen te
weren. Maar de tijden veranderen en
het aardige is nu, dat juist deze grach
ten en wallen bij uitstek een trekpleis
ter voor (gewenste) vreemdelingen
zijn.
Hoewel we in de huidige tijd niet meer
te maken hebben met vijandige stam
men, rovers en wilde dieren, mogen we
toch niet vergeten, dat er nog altijd
individuen of groepen van personen
zijn, die zich trachten te verrijken ten
koste van anderen. Het komt ook
steeds meer voor dat eigendommen
op de een of andere wijze worden
vernield. Ons wettelijke systeem
brengt in de meeste gevallen met
zich mee, dat pas tegen de boosdoe
ners kan worden opgetreden, nadat
het kwaad is geschied.
Om onze eigendommen te beschermen
blijven natuurlijke én kunstmatige hin
dernissen dus noodzakelijk. Onder
kunstmatige hindernissen kan men
vele dingen verstaan. De bekendste
zijn: hekken en muren, poorten, spe
ciale deuren en sloten, kluizen, alarm
installaties, televisiecircuits, buiten
verlichting en zo meer. Als we ons nu
bepalen tot een bedrijf als het onze,
dan kan men aan de hand van bijgaan
de schets zien, welke maatregelen er
te nemen zijn. Een beveiligingsplan
kan opgebouwd worden in drie z.g.
lijnen.
De eerste, of wel buitenste lijn, komt
ongeveer overeen met de begrenzing
van het te beveiligen terrein. Men kan
hierbij gebruik maken van hekken of
muren, toegangspoorten, alarminstal
laties voor ramen of deuren, een doel
matige verlichting van de gebouwen,
een permanent televisiecircuit, waar
mee kwetsbare punten geobserveerd
kunnen worden, en tenslotte verplichte
looprondes van bewakers.
In tweede lijn, dus binnen de hekken
van het bedrijf, kan men beveiliging
zoeken in de vorm van alarminstalla
ties op weinig overzichtelijke punten,
verlichting van duistere gedeelten van
het complex, sloten op deuren, en voor
wat de gebouwen betreft portiers.
De derde lijn omvat voornamelijk de
zaken, waarmee we als werknemer da
gelijks te maken hebben. Het gaat hier
om de beveiliging van eigen kantoor of
werkruimte. We denken hierbij onder
meer aan het afsluiten van bureaux
en kasten, het opbergen van belang
rijke stukken in brandvrije kasten of
kluizen, het afgeven van sleutels aan
de beheerder van het sleutelbestand,
etc. Voor de controle daarop zijn de
rondes van de bewakers weer van
groot belang. Ook de beveiliging te
gen brand, onder meer door alarm
installaties, hoort thuis in deze derde
lijn.
In een goed veiligheidsplan dienen na
genoeg al deze vormen van bescher
ming van eigendommen opgenomen te
zijn.
Een veiligheidsplan is als het ware
een keten van schakels. Ontbreekt er
een schakel, of is er een schakel zwak,
dan kan de veiligheid in gevaar komen.
Nalatigheid op dit gebied kan ons heel
duur komen te staan. Ter illustratie
hiervan geldt misschien een variatie
op een oud gezegde, dat als volgt
luidt:
bij gebrek aan een wielmoer, loopt
men kans een wiel te verliezen; bij
verlies van een wiel, loopt men de
kans een auto te verliezen; en bij
verlies van een auto, is het niet uit
gesloten een chauffeur te verliezen.
Het is daarom zaak, dat we allemaal
ons steentje bijdragen tot de veilig
heid van ons bedrijf. Immers iedereen
heeft in zijn directe omgeving wel met
één of meer veiligheidsmaatregelen te
maken. Men is echter helaas maar al
te gauw geneigd om te zeggen: 'Ach,
bij ons op de afdeling, of bij mij op
kantoor, gebeurt dit niet. Het is im
mers al zo lang goed gegaan'. Maar
wanneer we allemaal om ons heen, de
veiligheid niet ter harte nemen, die
veiligheid niet helpen uitbouwen, dan
lopen we de kans, dat een schakel in
het hele systeem snel verzwakt en op
een kwade dag zelfs breekt. Laten
we er daarom stuk voor stuk voor zor
gen de schakel zo sterk mogelijk te
maken. Dat komt ten goede aan Uw
eigen veiligheid en aan die van het
bedrijf.
J. H. Mellegers
8