bouwbureau geeft per jaar 2000 adviezen en daarbinnen weer onder de afdeling Centrale diensten van de groep Ho reca. Het Bouwbureau is onderver deeld in gewestelijke afdelingen. We zien derhalve, dat naast de centrale groep in Rotterdam, gewerkt wordt vanuit Zwolle, Den Bosch (Zuidwal), Amsterdam (Herengracht) en Rotter dam (Crooswijksesingel). In elk ge west is een team van vier of vijf men sen gestationeerd, dat een maal per week bij elkaar komt. Om enig inzicht te krijgen in de activi teiten van het Bouwbureau is het mis schien het eenvoudigst om wat voor beelden te geven. U dient evenwel eerst te weten, dat het Bouwbureau meestal pas in actie komt, nadat er door de commercie om gevraagd is. Immers, de districtsverkoopleider en de vertegenwoordiger bekijken eerst of door het geven van een technisch advies de verkoopkansen voor onze produkten worden vergroot. Bij ad viezen ten behoeve van de horeca- sector is het de gewoonte, dat de vertegenwoordiger het eerste contact heeft met de afnemer, die, hetzij zijn zaak wil verbouwen, hetzij een geheel nieuw bedrijf wil stichten. De vertegenwoordiger brengt hiervan verslag uit aan de districtsverkoop leider waarna al dan niet besloten wordt het Bouwbureau erbij te be trekken. Wordt het Bouwbureau inge schakeld, en dat gebeurt dan zo'n 2000 keer per jaar, dan gaat de bouw kundige een oriënterend bezoek bren gen aan de (toekomstige) exploitant. Pas daarna worden adviezen opge steld, of wordt een basisplan gemaakt De werkzaamheden kunnen van zeer uiteenlopende aard zijn: van een klein advies tot een zeer ingrijpende ver bouwing of een volledige nieuwbouw. Een klein advies kan zijn het geven van een eenvoudige schets bij de ver bouwing van een café, het wijzen op de nieuwe drankweteisen, de eisen van Warenwet, Arbeidsinspectie en Brandweer. Ook bekijkt men of er wel economisch wordt gewerkt. Zo is een cafébedrijf met drie of vier uitgangen niet meer overzichtelijk, waardoor men elke controle verliest. Ook de plaats van de bar en de inrichting van het buffet zijn bepalend voor het goed functioneren van een bedrijf. Een bar man moet in feite alles binnen hand bereik hebben, en een kelner moet niet al te grote afstanden met zijn blad vol drankjes hoeven te lopen. Kortom, er zijn naast de typische din gen, die een etablissement gezellig en dus voor de klant aantrekkelijk maken, heel wat horeca-technische punten, waarover de mensen van het Bouwbureau advies kunnen geven. Bij een ingrijpende verbouwing of

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1971 | | pagina 4