BOKMA het allerbeste Luchtfoto van het bedrijf van Bokma in Leeu warden. 1975 wordt een consumptie van 8 liter per hoofd verwacht. Omgerekend zou dit neerkomen op een hoeveelheid van meer dan 100 miljoen liter. Dat de omzet in Nederland best nog iets mag toenemen, blijkt wel als we de cijfers met die van Frankrijk en Italië verge lijken. In Frankrijk wordt per hoofd per jaar ongeveer 130 liter wijn ge dronken; in Italië is dat globaal 115 liter. Bij de wijnen maken we een onder scheid in vier groepen: a) sherry, b) port, c) vermouth en d) champagne en overige importwijnen. Tot deze laat ste groep behoren Bordeaux, Bour gogne, Duitse wijnen, etc. Sherry heeft een marktaandeel van 25%port en vermouth elk 5% en de laatste groep heeft in totaal 65%. De groei van het marktaandeel van sherry is vooral de laatste jaren spectaculair. Nederland heeft de hoogste sherry-consumptie per hoofd van de bevolking ter wereld. Het neemt 20% van alle uit Spanje geëxporteerde sherry voor zijn reke ning. Daarentegen is vermouth uit de gratie bij de Nederlandse consument. Het port-verbruik is min of meer sta biel. De groei van het wijnverbruik zal zich de komende vijf jaar vooral mani festeren in de sector 'overige wijnen'. De wijnhandel onderscheidt zich in drie groepen. De traditionele wijnhan dels, die al sinds jaar en dag wijn op fust en in fles importeren uit landen van herkomst en voornamelijk hun af zet vinden bij het horeca-bedrijf en de slijter. Vervolgens de wijnhandels, waaronder Van Olffen één van de bekendste is, die zich concentreren op het levensmiddelenbedrijf, het groot winkelbedrijf en de Cash en Carry-be- drijven. Deze wijnhandels met name bottelen af in grotere kwantiteiten. Van Olffen bijvoorbeeld heeft een bottel I ijn met een capaciteit van 12.000 flessen per uur. Ten derde is er het zelf-importerende grootwinkel bedrijf. Juist in het levensmiddelenbe drijf stijgt de verkoop zeer snel. Werd in 1955 nog slechts ongeveer 5% van de wijnomzet via het levensmiddelen- 30%bessenjenever en andere vruch tendranken met 10% en oude jenever met 5%Het merendeel van het Ne derlands gedistilleerd valt onder on gezoet gedistilleerd: dit zijn o.m. jonge jenever, oude jenever, vieux en citroen jenever. Het overige deel betreft ge zoet gedistilleerd: hieronder vallen o.m. likeuren, bessenjenevers en an dere vruchtendranken, gezoete citroen dranken. Dan is er natuurlijk nog een scheiding te maken tussen sterk gedistilleerd en zwak gedistilleerd. De grens voor dit onderscheid ligt bij 14,9% alcohol. De markt is als volgt te verdelen: sterk gedistilleerd heeft 98% van de omzet (in liters tel quel), zwak gedistilleerd 2%. Tot deze laatste horen onder meer advocaat, verloflikeur, vruchten op alcohol. Iets boven de grens van 14,9% alcohol liggen dameslikeuren als: schilletje en fladderak, voorts ook bessenjenever met globaal 20% alco hol. Voor jonge jenever, oude jenever en vieux geldt een minimum van 35% alcohol. Alvorens we een en ander over de Nederlandse wijnmarkt gaan vertellen, willen we eerst even duidelijk stellen, wat onder wijn wordt verstaan. De omschrijving luidt: 'De aanduiding wijn mag uitsluitend gebruikt worden voor de drank, die door alcoholische gis ting is verkregen uit het sap van drui ven'. De wijn-omzet in Nederland vertoont de laatste jaren een haast explosieve groei. Om dit het duidelijkst aan te tonen willen we graag even met index cijfers werken. Stellen we daarbij de jaaromzet in 1950 op 100, dan is de jaaromzet over 1969 800, ofwel in nog geen twintig jaar verachtvoudigd. In absolute cijfers werden de volgende hoeveelheden ingevoerd: in 1955 12,5 miljoen liter ofwel 1.17 liter per hoofd van de bevolking; vijf jaar later was dit 22,5 miljoen liter (1.88 liter per hoofd); in 1965, 41 miljoen liter (3.35 liter per hoofd) en vorig jaar 66 mil joen liter (5.07 liter per hoofd). Voor Een van de advertenties van Bokma. 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1971 | | pagina 5