Heinckcn blikbier ruimte besparing 24 blikjes Belneken Pik 1 blikjes Heineken Pik 'S geen opener nodig geen statiegeld geen breuk gemakkeluk mee te h snel gekoeld 5 licht in gewicht minium in te laten scheuren. Maar het deksel moet ook tegen de druk van het bier bestand zijn. Het aanbrengen van de scheurdeksel op de romp is even eens een stukje vakwerk, dat dan ook gedaan wordt door de fabrikant. Op de brouwerij worden, nadat de bussen rhet bier zijn gevuld, de bo dems er pas ingebracht. Over het vervoer van de lege bussen naar de brouwerij valt ook nog wel wat te vertellen. De bussen worden bij Thomassen Drijver - Verblifa N.V. te Oss direct van de productielijn op kar tonnen laadborden geschoven. Deze laadborden met blikjes worden ge- pallettiseerd. Vrachtwagens, die spe ciaal voor palletvervoer zijn uitgerust, zorgen dan voor transport naar de brouwerij. Een andere bewerking, die in de lak- kerij plaats vindt, is het aanbrengen (op de buitenzijde) van een witte lak. Deze dient als basis voor de aan te brengen decoratie. Na het lakken volgt het bedrukken van het blik. Dit ge beurt via het offsetprocédé. Het aan tal drukgangen is afhankelijk van het aantal in het ontwerp aanwezige basis- kleuren. Na het decoreren volgt het verknippen van de plaat. Een andere voorbewerking is het stam pen van de bodems en de deksels. In het geval van bijvoorbeeld conserven- bussen is er geen verschil tussen deze twee. Bij de bierbus of de frisdranken bus wel. De bodem wordt uit blikken stroken gestampt, nadat de plaat een zelfde lakbewerking heeft ondergaan als de romp. Met het deksel, easy- opening of scheurdeksel genaamd, ligt dat even anders. Uit een aluminium- plaat - ook gelakt - worden deksels gestampt. En op dat deksel komt dan het scheurlipje-met-ring, dat er voor moet zorgen dat het blikje zonder zor gen opengaat. Dat aanbrengen van de ring en de scheurlijn is een stukje precisietechniek. De scheurlijn moet immers diep genoeg zijn om het allu- zeggen, dat er een meestal goudkleu rig laagje op de plaat wordt aange bracht, dat de inhoud van de bus tegen de tinlaag van het blik moet beschermen. Bij de bierbus wordt de plaat zelfs twee maal door de laklijnen gevoerd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1971 | | pagina 13