Heinckcn
blikbier
ruimte besparing
24 blikjes Belneken Pik
1 blikjes Heineken Pik
'S geen opener nodig
geen statiegeld
geen breuk
gemakkeluk mee te
h snel gekoeld
5 licht in gewicht
minium in te laten scheuren. Maar het
deksel moet ook tegen de druk van het
bier bestand zijn. Het aanbrengen van
de scheurdeksel op de romp is even
eens een stukje vakwerk, dat dan
ook gedaan wordt door de fabrikant.
Op de brouwerij worden, nadat de
bussen rhet bier zijn gevuld, de bo
dems er pas ingebracht.
Over het vervoer van de lege bussen
naar de brouwerij valt ook nog wel wat
te vertellen. De bussen worden bij
Thomassen Drijver - Verblifa N.V. te
Oss direct van de productielijn op kar
tonnen laadborden geschoven. Deze
laadborden met blikjes worden ge-
pallettiseerd. Vrachtwagens, die spe
ciaal voor palletvervoer zijn uitgerust,
zorgen dan voor transport naar de
brouwerij.
Een andere bewerking, die in de lak-
kerij plaats vindt, is het aanbrengen
(op de buitenzijde) van een witte lak.
Deze dient als basis voor de aan te
brengen decoratie. Na het lakken volgt
het bedrukken van het blik. Dit ge
beurt via het offsetprocédé. Het aan
tal drukgangen is afhankelijk van het
aantal in het ontwerp aanwezige basis-
kleuren. Na het decoreren volgt het
verknippen van de plaat.
Een andere voorbewerking is het stam
pen van de bodems en de deksels. In
het geval van bijvoorbeeld conserven-
bussen is er geen verschil tussen deze
twee. Bij de bierbus of de frisdranken
bus wel. De bodem wordt uit blikken
stroken gestampt, nadat de plaat een
zelfde lakbewerking heeft ondergaan
als de romp. Met het deksel, easy-
opening of scheurdeksel genaamd, ligt
dat even anders. Uit een aluminium-
plaat - ook gelakt - worden deksels
gestampt. En op dat deksel komt dan
het scheurlipje-met-ring, dat er voor
moet zorgen dat het blikje zonder zor
gen opengaat. Dat aanbrengen van de
ring en de scheurlijn is een stukje
precisietechniek. De scheurlijn moet
immers diep genoeg zijn om het allu-
zeggen, dat er een meestal goudkleu
rig laagje op de plaat wordt aange
bracht, dat de inhoud van de bus
tegen de tinlaag van het blik moet
beschermen. Bij de bierbus wordt de
plaat zelfs twee maal door de laklijnen
gevoerd.