HOE WORDEN ONZE ETIKETTEN GEMAAKT? NIEUW MERKBEELD VOOR AMSTEL BIER Bij de invoering van het nieuwe merkbeeld voor Amstelbier neemt het etiket een belangrijke plaats in. Twee grote drukke rijen hebben de afgelopen we ken vele miljoenen etiketten ver vaardigd. Het zijn de firma's Verweij in Mijdrecht en Kolff Co. in Amsterdam. Bij eerstge noemde drukkerij hebben we een kijkje genomen, omdat het wel licht interessant is om eens wat naders te horen over de produk- tie van dit nieuwe etiket. Vier-kleuren offsetpers We gaan ervan uit dat het ont werp gereed is, en dat alle voor zieningen zijn getroffen voor het drukken op vier-kleuren offset pers. Ter verduidelijking willen we even vertellen, dat offset een drukvorm is, waarbij de af te beelden voorstelling (in dit geval het etiket) fotografisch is over gebracht op een drukvorm. De ze drukvorm wordt voorzien van inkt, welke inkt wordt overge bracht op een rubber rol. Vanaf deze rol wordt de voorstelling afgedrukt op het papier. Mooi strak om de fles Bij het drukken van het nieuwe Amstel-etiket werkt men met vier gescheiden kleuren: blauw, geel, zwart en rood. De kleuren worden nat over elkaar heen- gedrukt. Zoals u kunt begrijpen is het heel moeilijk om de kleur stelling te vinden, die geheel overeenkomt met de kleuren van het ontwerp. Ook de juiste keu ze van het papier is heel be langrijk, niet alleen voor het drukken, maar later ook voor het plakken van de etiketten op de flessen. Immers het etiket moet ook als de gom gedroogd is, mooi strak om de fles zitten, terwijl het etiket - als de lege fles terug op de brouwerij komt - ook weer gemakkelijk losge weekt moet kunnen worden. Regelmatig wordt een gedrukt vel uit de machine getrokken om te zien of de etiketten wel goed van kleur zijn. Losse vellen Het drukken van de etiketten ge beurt niet op een rol papier, zo als bij de krant, maar op losse vellen. Op elk vel zitten 72 etiketten voor 30 cl. flessen of 63 etiketten voor 50 cl. flessen. Bij Drukkerij Verweij, waar deze laatste worden gemaakt, drukt men per uur 7000 vellen, of wel ruim 400.000 etiketten. Men moet natuurlijk wel bedenken, dat het instellen van de druk pers en het inregelen van de goede kleur vele uren, soms wel dagen werk kost. Een volgende fase is het ver nissen van de gedrukte vellen. Dit vernissen is nodig om be schadiging van het etiket, wan neer dit op de fles zit, zo veel mogelijk tegen te gaan. Het is tevens een verfraaiing, omdat een ietwat glanzend etiket er natuurlijk veel aantrekkelijker uitziet. Het vernissen gebeurt in een volledig afgesloten ruimte. De vellen papier worden voor zien van een uiterst dun laagje vernis, dat door de warmte van infraroodlampen wordt ge droogd. Het vernissen neemt heel wat meer tijd in beslag dan het drukken. Per uur worden zo'n 2300 vellen verwerkt. Stanskanon Heel Wc<( sneller opereert het stans'kanon', wat de naam ei genlijk al zegt. Maar voordat deze laatste fase wordt bereikt, moeten de etiketten eerst nog worden losgesneden. Honderden De vier-kleuren offset pers van Druk kerij Verweij in Mijdrecht is vele uren in bedrijf om de miljoenen etiketten te drukken. vellen tegelijk naan dan onder een enorm snijmes door met als resultaat keurige stapeltjes pa pier met in het midden het etiket. Een vlijmscherp stans- mes zorgt er vervolgens voor dat het etiket precies de ge wenste vorm krijgt. Dit stansen gebeurt met een snelheid van ruim een half miljoen etiketten per uur. Inkeping Wie het etiket goed bekijkt zal twee dingen direct opvallen. Aan de onderzijde ontdekt men een inkeping, die nodig is om het etiket in de etiketteerma chine van de bottelarij zodanig te sturen, dat het precies recht op de fles komt. Daarnaast is de inkeping een hulpmiddel om de etiketten per 1000 stuks keu rig af te bundelen. Ook vindt men ergens op het etiket een cijfer- of lettercodering, die dient om later te kunnen nagaan op welke dag of in welke perio de een fles bier gebotteld is. Het is zaak, dat bij het stansen deze cijfer- of lettergroepen steeds gescheiden worden ge houden. Geen gomlaag op achterkant Het etiket is nu klaar voor ge bruik en kan worden afgeleverd aan de brouwerij. De vraag rijst nog wel eens, of de etiketten tevoren aan de achterzijde van een gomlaagje worden voorzien. Hierop kunnen we ontkennend antwoorden. Immers, wanneer dit wel zou gebeuren, loopt men gemakkelijk de kans, dat de etiketten door het vochtige kli maat op de bottelarij, allemaal aan elkaar zouden plakken. Vandaar dat de gom er pas in de etikettenmachine met behulp van borstels op wordt aange bracht. Vele miljoenen etiketten zullen in de komende tijd de flessen Amstel bier sieren. Etiketten, die er toe zullen bij dragen het nieuwe gezicht van Amstel snel uit te dragen. Het in Hilversum gevestigde Bureau voor Produktontwikke- ling D. P. G. Cleassens heeft een belangrijk aandeel gehad in de totstandkoming van het D. P. G. Claessens: Van Vraagteken tot Uitroepteken Het is er nu - dat nieuwe Am stel merkbeeld. Voor ons, die zich bezighouden met produktontwikkeling, in dit geval met het geven van een produktkarakter aan een merk èn aan het bedrijf, was het fas cinerend hieraan te werken. De oorsprong van het nieuwe merkbeeld lag in feite in een beleidsbeslissing, die een in grijpende fysieke en mentale verandering betekende en dui delijk maakte, dat het grote ernst was om Amstel als A-merk een belangrijke rol in de bier markt te laten spelen. Vergist u zich niet in de moed, die er voor nodig is om een van de bekendste Nederlandse merkartikelen een radikale wij ziging te doen ondergaan. Vandaar dat er zoveel mogelijk zekerheid verkregen diende te worden. Zekerheid, dat het re sultaat die affiniteit voor Am stel zou opwekken, aan Amstel die autoriteit zou doen toeschrij ven, de bierdrinker die bevesti ging van zijn keus zou leveren, die Amstel in wezen toekomt. Dat beschouwden wij als onze opgave. Een team van ons bu reau heeft zich daarvoor aller eerst verdiept in de betekenis, die Amstel in zijn uitingen voor het publiek had. Er zijn met de nieuwste technieken en waar nemingsmethoden onderzoekin gen verricht om uit te vinden hóe Amstel door het publiek be oordeeld werd en waarom. Alle mogelijke visuele uitingen van Amstel zijn doorgelicht om te kunnen bepalen waar de beste verbéterings-kansen zouden lig gen, met behoud van datgene wat Amstel eigen is. Aan de hand van vele bestaan de en vele speciaal ontworpen biermerkbeelden is, met konsu- mentenobservatie als leidraad, geanalyseerd en bepaald waar mee Amstel zichtbaar de voor treffelijke kwaliteiten zou kun nen uitdragen, die het als pro- dukt heeft. En zo bracht syste matisch geleide kreativiteit uiteindelijk het resultaat. Het nieuwe merkbeeld geeft Amstel in feite terug wat Am stel krachtens haar brouwkunde toekomt: De mogelijkheid voor de konsument om bij het zien van elke Amstel-uiting (flessen, viltjes, kratten, lichtbakken en andere onderdelen), zeker te zijn van uitermate kundig ge brouwen, feestelijk, fris, uitno digend bier, van allerbeste huize. Een nationaal gehouden onder zoek heeft aangetoond, dat elke nieuwe beeldmerk voor Amstel. Hieronder volgt een uiteenzet ting over hetgeen hierbij zoal kwam kijken. twijfel daaromtrent uitgesloten is. Veel van de onderdelen van het totale Amstel-pakket, die het nieuwe karakter van Amstel zul len helpen opbouwen, zijn al uit gevoerd. Er zal met de aller grootste zorg voor gewaakt worden, dat dit nieuwe kostbare bezit steeds in zijn beste vorm verschijnt. Geleidelijk aan zal er méér gebeuren. Totdat de kun digheid van de Amstelbrouwers en hun spreekwoordelijke jovia liteit in winkels, in huis, in de cafés en op straat ook door het publiek als een vertrouwd, niet meer weg te denken bezit kan worden beschouwd. Dat dit met een etiket alléén niet mogelijk is, zal iedereen begrij pen. Om de positieve eigen schappen, die Amstel bevat, maar in het verleden niet ten volle toonde, bewust te maken is veel meer nodig. Met een nieuw vignet, etiket en andere attributen kan gestart worden. Maar iedereen in het gehele be drijf zal zich er rekenschap van dienen te geven, dat het nieuwe beeld een autoriteit en authen ticiteit uitstraalt, waar alle ge dragingen en uitingen op aange past behoren te zijn. Konse- kwent, onveranderlijk en gelijk gericht zal de op- en uitbouw van dit karakter blijvend moe ten worden gehanteerd. Alle toepassingen en ook alle publi citeit zullen steeds aan dit uit gangspunt getoetst moeten wor den en verder ontwikkeld en opgevoerd worden. Dat is het karakter van een winner. Daaraan te hebben mogen mee werken was voor ons een bij zonder groot genoegen. Este mes se introduce para la Cerveza Amstel un emblema totalmente nueva. Entre otras cosas se cambiaran las etique- tas sobre las botellas. En la pagina 1 se ve un ejemplo de estas. La etiqueta se estampa en colores magnificos. El rojo y el blanco conspicuo de Amstel se quedan. Las botellas tendran tambien nuevas tapones coronas. Las fotografias en esta pagina dejan ver como se estampa una etiqueta. Cuando miran bien ven que mas de 60 etiquetas se imprimen sobre una hoja. Se separan mas tarde. Con la introducción de la nueva etiqueta se espera que la de- manda por Amstel se aumente. 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1971 | | pagina 6