Amstel-Goldrace Publiciteits-topper Goldrace van dit jaar, die werd gehou den op zondag 28 maart, dan vallen twee dingen direct op. Als eerste het ongekend mooie weer, waardoor vele honderdduizenden er op uittrokken om de rennerskaravaan te zien voorbij komen. Volgens een schatting van het begeleidende Korps Rijkspolitie ston den langs het door heel Zuid-Limburg slingerende parcours niet minder dan 300.000 mensen. Vooral de heuvels, die praktisch allemaal in de route wa ren opgenomen, waren zeer in trek bij het wielerminnende publiek. Daar im mers zag men de vedetten dikwijls moeizaam bergopwaarts gaan, daar ook verwachtte het publiek de groot ste strijd. Nog directer bij de koers betrokken waren de journalisten: de verslagge vers van dag- en weekbladen, de foto grafen, de reporters van radio en tele visie. Zij klitten als het ware rond de grote groep renners, attent elke ont wikkeling in de kopgroep of het pele- ton volgend. In negen rechtstreekse reportages in het NOS-programma 'Langs de lijn' gaven Theo Koomen en Rob van den Dobbelsteen hun indruk ken van de wedstrijd. In totaal waren we deze zondagmiddag 37 minuten 'op de radio', waarin 31 maal de naam Amstel-Goldrace werd genoemd. 'Studio Sport' het televisieprogramma van de NOS op zondagavond besteed de 10 minuten aan de wedstrijd, noem de daarin viermaal de naam Amstel- Goldrace en bracht zeer opvallend het ere-podium met veel Amstel-reclame in beeld. Ook de Belgische televisie besteedde 's avonds aandacht aan de wedstrijd, terwijl een uitvoerige nabe schouwing over de Belgische radio te beluisteren viel. Vóórpubliciteit was er onder meer in het KRO-radiopro- gramma 'Goal' op zaterdagavond, waarin o.a. Herman Krott, technisch leider van de Amstel-Goldrace en ploegleider van de Amstel-amateurs, aan het woord kwam. De Amstel-Goldrace is in de zes jaren van zijn bestaan uitgegroeid tot een absolute publiciteits-topper. Deze enige Nederlandse klassieker voor beroeps renners geniet in heel Europa zoveel bekendheid, dat alle publiciteitsmedia er op ruime schaal aandacht aan be steden. Reeds vele dagen vóór dit grote wielergebeuren publiceren de kranten hun voorbeschouwingen, waar in ze de kansen van de renners, die favoriet zijn voor de zege, breeduit tegen elkaar afwegen. Als er daarbij nog een 'affaire' is, zoals dit jaar rond Eddy Merckx, volgen de berichten in de pers elkaar dag na dag op. Bepalen we ons even tot de Amstel- 3 14

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1971 | | pagina 14