DE TWEE
GEZICHTEN
VAN RIA
RETTICH
Gedicht voor
gepensioneerden
Veel bekende artiesten
op jaarfeest Amsterdam
Dit zijn de twee brouwketels van de voormalige brouwerij 't Hert.
door YVONNE LUYCKS
foto's AD SINKELDAM
Kuipersvak
gefotografeerd
Cvervolg van pag. 3)
Een andere activiteit, waarbij
het 'museum' op de achtergrond
heeft meegespeeld, was de
complete serie foto's, die de
heer Eyck destijds bij de op
heffing van de oude kuiperij van
Amstel heeft gemaakt. Alle
handelingen, die een kuiper
verricht bij het maken van een
vat, alsmede alle werktuigen,
die hij daarvoor nodig had, wer
den op foto vastgelegd en van
een verklarende tekst voorzien.
Later, toen de kuiperij defini
tief sloot, werd een set kuipers
gereedschap bewaard, terwijl
een tweede set werd afgestaan
aan het Openluchtmuseum in
Arnhem.
Ook werd de oude, tamelijk
kleine brouwerij van Huyben in
Hom, op het moment dat deze
nog Huyben Bier maakte, van
onder tot boven gefotografeerd,
waarmee een unieke reportage
tot stand kwam, die het brouw-
bedrijf in alle fasen laat zien.
Daarnaast was er in deze brou
werij nog een prachtig oud labo
ratorium, waarvan talrijke instru
menten in kisten werden gepakt.
Verzameling
bieretiketten
Van tijd tot tijd komen ook van
derden aantrekkelijke zaken
binnen. Zo hebben we onlangs
beslag kunnen leggen op een
grote verzameling bieretiketten
uit de gehele wereld, terwijl we
via een tip van onze medewer
ker, de heer Klein Hesselink uit
Rotterdam, in kontakt kwamen
met de directie van de in 1968
opgeheven brouwerij 't Hert in
Vlijmen, die op het punt stond
een aantal oude brouwerijma
chines aan de slopershamers
toe te vertrouwen. Op die ma
nier kwamen we in het bezit
van twee koperen, open brouw
ketels, waarvan de stenen 'be
kleding' reeds was gesloopt. De
beslagkuip was kort tevoren al
in stukken geslagen, wat eigen
lijk doodzonde was. Wel was er
nog tal van klein gereedschap
uit het begin van deze eeuw.
Een groot probleem vormt even
wel de opslag van al deze goe
deren. Het heeft natuurlijk wei
nig zin om ze zomaar in kisten
te pakken en ze nog jaren te
laten liggen. Zaak is het, dat
alles eerst wordt geïdentificeerd
zodat men later kan zien
wat het voorstelt, wannéér de
voorwerpen gebruikt werden en
waarvoor, van welke datum de
foto's, etsen en tekeningen zijn,
en wie of wat erop wordt afge
beeld. Dat is geen gering kar
wei en het zal nog wel jaren
duren, vooraleer de aanloop
naar een museum verwezenlijkt
is. Dit wil echter niet zeggen,
dat de Dienst Public Relations
niet bijzonder blij is met elk
stuk dat u hen toestuurt. Wel
is het verzoek van de heer Eyck,
om toch zoveel mogelijk erbij te
vermelden, wat het door u inge
zonden stuk voorstelt. Dat
spaart enorm veel werk en tijd.
Tot slot nog even dit. Wanneer
u mocht twijfelen, of een voor
werp of een document, dat u
nu of straks tegenkomt, histo
rische waarde heeft, of op welke
andere wijze danook interessant
kan z-n voor het 'museum'
schroom niet om even kontakt
op te nemen met de heer Eyck
van Public Relations, telefoon
toestel 2187. U kunt er de
geschiedenis wellicht een goede
dienst mee bewijzen.
Zoals reeds eerder in Vers van
't Vat aangekondigd, organi
seert de Personeels Vereniging
Heineken Amsterdam op zater
dag 30 januari 1971 in de grote
zaal van het Internationaal Con
grescentrum RAI in Amsterdam
het jaarfeest.
Dick Binnendijk's Theater Pro
ducties presenteert deze avond
een non-stop cabaret-variété
show in het ritme van deze tijd,
met medewerking van:
De Mounties
Ronnie Tober
Frans Vrolijk
Alice Williams
Benjamin en Sonja
Therèse Steinmetz
Mitzie Tieland
Het Cocktail Trio
en Max Tailleur
Na afloop van dit programma
is er gelegenheid om tot 4 uur
te dansen op muziek van twee
orkesten.
De heer E. C. A. van der
Hoff uit Rotterdam zond ons
ook dit jaar een door hem
geschreven gedicht, dat we
hieronder graag publiceren.
Het oude jaar is weer gedaan,
Het nieuwe breekt weer baan.
Hebt gij (o, mensin 't oude
[jaar,
- Bedenk eens alles bij elkaar -
Uw plichten wel gedaan?
Het oude jaar was niet zo best.
Weer oorlog, doodslag en de
rest;
Weer plunderen, rellen, overval:
Dit hoorde men steeds van
[overal.
Het was alweer een slechte test.
Begint het nieuwe jaar dan
[weer,
Dan wenst men steeds het
[beste, elke keer,
Bedenk eens zelf: 'Deed ik het
[goed?
Deed ik het zo ik het doen toch
[moest?'
Of denk je zo niet meer?
Verander zelf dan eens op tijd,
Want later krijg je toch weer
spijt.
Jezelf verbeteren moet zijn je
wens,
Dan komt vanzelf de and're
mens.
Weg is dan alle nijd.
Geef ieder mens wat hem toe-
[komt
En leef toch niet zo afgestompt;
Gun ieder mens wat levens-
vreugd,
Dan doe je iets waf deugt.
Reacties komen prompt.
Dus mensen in het nieuwe jaar,
Gun ieder dan zijn plaatsje
[maar.
Geef liefde, vriendschap aan
[bruin, blank of zwart,
Maar doe het met je hele
[hart,
Dan wordt het vast een heerlijk
[jaar.
Van der Hoff
De P.V. Heineken Amsterdam
nodigt ere leden, leden, dona
trices en donateurs met hun in-
troducé(e) uit dit grote Heine
ken Jaarfeest bij te wonen.
Aanmeldings
formulieren
Voor degenen, die van deze
uitnodiging gebruik willen ma
ken zijn aanmeldingsformulieren
verkrijgbaar bij de portiers We
teringplantsoen, Van der Helst-
straat, Herengracht en voor
Zwolle bij de heer W. Stolte.
Deze formulieren kunnen wor
den ingestuurd via de postbus
sen van de Personeels Vereni
ging of rechtstreeks aan de
heer J. Smit, Bedrijfsbureau, Ie
Van der Helststraat, Amster
dam. Echter wel vóór 16 januari
a.s.
Voor een buitenstaander, die
van kunst weinig méér weet,
dan hetgeen een overijverige
kunstgeschiedenisleraar in com
binatie met een tekendocent
hem eens heeft bijgebracht,
klonk het allemaal een beetje
moeilijk en vaag in de oren.
Pas wanneer je je er echt toe
aanzet, iets meer te begrijpen
van de beweegredenen van een
kunstenaar, om zich bijvoor
beeld lange tijd van de buiten
wereld af te zonderen en aller
lei buiten-onze-samenleving-val-
lende dingen te doen, heb je
kans, dat een vraaggesprek met
Ria Rettich je boeit en uitein
delijk iets leert.
Ze is 31, heeft een zoon van 9
en bewoont samen met hem
twee riante etages in een groot,
oud herenhuis in de Amsterdam
se P. C. Hooftstraat. Ze is een
van die schilderessen, wier
naam je nooit van één van de
reeds eerder genoemde docen
ten zult horen, noch in de kran
ten zult lezen. En toch wijdt Ria
Rettich zich met hart en ziel
aan wat voor haar een noodzaak
is en daardoor het grootste deel
van haar leven in beslag neemt:
schilderen.
De 'pikante' bijzonderheid, die
ons ertoe heeft bewogen juist
Ria Rettich op te zoeken voor
een interview, is de ietwat op
zienbarende wijze geweest,
waarop zij haar schilderijen, die
zij van 21 oktober tot 22 novem
ber in de Heineken Galerij ex
poseerde, aan de man probeert
te brengen. Want toen de tek
sten en foto's, bestemd voor de
HG-folder, verzameld werden,
vond men tussen de keurige op
sommingen van opleiding, ex
posities, opdrachten etc. van
twee andere exposanten, een
levensbeschrijving van een '17-
jarige' kunstenares, voorzien
van een foto, die, naar later
bleek, geenszins overeenkomst
De bewuste foto van het fotomodel, door middel waarvan Ria Rettich
de verkoop van haar schilderijen probeerde te bevorderen.
10