DE TWEE GEZICHTEN VAN RIA RETTICH Gedicht voor gepensioneerden Veel bekende artiesten op jaarfeest Amsterdam Dit zijn de twee brouwketels van de voormalige brouwerij 't Hert. door YVONNE LUYCKS foto's AD SINKELDAM Kuipersvak gefotografeerd Cvervolg van pag. 3) Een andere activiteit, waarbij het 'museum' op de achtergrond heeft meegespeeld, was de complete serie foto's, die de heer Eyck destijds bij de op heffing van de oude kuiperij van Amstel heeft gemaakt. Alle handelingen, die een kuiper verricht bij het maken van een vat, alsmede alle werktuigen, die hij daarvoor nodig had, wer den op foto vastgelegd en van een verklarende tekst voorzien. Later, toen de kuiperij defini tief sloot, werd een set kuipers gereedschap bewaard, terwijl een tweede set werd afgestaan aan het Openluchtmuseum in Arnhem. Ook werd de oude, tamelijk kleine brouwerij van Huyben in Hom, op het moment dat deze nog Huyben Bier maakte, van onder tot boven gefotografeerd, waarmee een unieke reportage tot stand kwam, die het brouw- bedrijf in alle fasen laat zien. Daarnaast was er in deze brou werij nog een prachtig oud labo ratorium, waarvan talrijke instru menten in kisten werden gepakt. Verzameling bieretiketten Van tijd tot tijd komen ook van derden aantrekkelijke zaken binnen. Zo hebben we onlangs beslag kunnen leggen op een grote verzameling bieretiketten uit de gehele wereld, terwijl we via een tip van onze medewer ker, de heer Klein Hesselink uit Rotterdam, in kontakt kwamen met de directie van de in 1968 opgeheven brouwerij 't Hert in Vlijmen, die op het punt stond een aantal oude brouwerijma chines aan de slopershamers toe te vertrouwen. Op die ma nier kwamen we in het bezit van twee koperen, open brouw ketels, waarvan de stenen 'be kleding' reeds was gesloopt. De beslagkuip was kort tevoren al in stukken geslagen, wat eigen lijk doodzonde was. Wel was er nog tal van klein gereedschap uit het begin van deze eeuw. Een groot probleem vormt even wel de opslag van al deze goe deren. Het heeft natuurlijk wei nig zin om ze zomaar in kisten te pakken en ze nog jaren te laten liggen. Zaak is het, dat alles eerst wordt geïdentificeerd zodat men later kan zien wat het voorstelt, wannéér de voorwerpen gebruikt werden en waarvoor, van welke datum de foto's, etsen en tekeningen zijn, en wie of wat erop wordt afge beeld. Dat is geen gering kar wei en het zal nog wel jaren duren, vooraleer de aanloop naar een museum verwezenlijkt is. Dit wil echter niet zeggen, dat de Dienst Public Relations niet bijzonder blij is met elk stuk dat u hen toestuurt. Wel is het verzoek van de heer Eyck, om toch zoveel mogelijk erbij te vermelden, wat het door u inge zonden stuk voorstelt. Dat spaart enorm veel werk en tijd. Tot slot nog even dit. Wanneer u mocht twijfelen, of een voor werp of een document, dat u nu of straks tegenkomt, histo rische waarde heeft, of op welke andere wijze danook interessant kan z-n voor het 'museum' schroom niet om even kontakt op te nemen met de heer Eyck van Public Relations, telefoon toestel 2187. U kunt er de geschiedenis wellicht een goede dienst mee bewijzen. Zoals reeds eerder in Vers van 't Vat aangekondigd, organi seert de Personeels Vereniging Heineken Amsterdam op zater dag 30 januari 1971 in de grote zaal van het Internationaal Con grescentrum RAI in Amsterdam het jaarfeest. Dick Binnendijk's Theater Pro ducties presenteert deze avond een non-stop cabaret-variété show in het ritme van deze tijd, met medewerking van: De Mounties Ronnie Tober Frans Vrolijk Alice Williams Benjamin en Sonja Therèse Steinmetz Mitzie Tieland Het Cocktail Trio en Max Tailleur Na afloop van dit programma is er gelegenheid om tot 4 uur te dansen op muziek van twee orkesten. De heer E. C. A. van der Hoff uit Rotterdam zond ons ook dit jaar een door hem geschreven gedicht, dat we hieronder graag publiceren. Het oude jaar is weer gedaan, Het nieuwe breekt weer baan. Hebt gij (o, mensin 't oude [jaar, - Bedenk eens alles bij elkaar - Uw plichten wel gedaan? Het oude jaar was niet zo best. Weer oorlog, doodslag en de rest; Weer plunderen, rellen, overval: Dit hoorde men steeds van [overal. Het was alweer een slechte test. Begint het nieuwe jaar dan [weer, Dan wenst men steeds het [beste, elke keer, Bedenk eens zelf: 'Deed ik het [goed? Deed ik het zo ik het doen toch [moest?' Of denk je zo niet meer? Verander zelf dan eens op tijd, Want later krijg je toch weer spijt. Jezelf verbeteren moet zijn je wens, Dan komt vanzelf de and're mens. Weg is dan alle nijd. Geef ieder mens wat hem toe- [komt En leef toch niet zo afgestompt; Gun ieder mens wat levens- vreugd, Dan doe je iets waf deugt. Reacties komen prompt. Dus mensen in het nieuwe jaar, Gun ieder dan zijn plaatsje [maar. Geef liefde, vriendschap aan [bruin, blank of zwart, Maar doe het met je hele [hart, Dan wordt het vast een heerlijk [jaar. Van der Hoff De P.V. Heineken Amsterdam nodigt ere leden, leden, dona trices en donateurs met hun in- troducé(e) uit dit grote Heine ken Jaarfeest bij te wonen. Aanmeldings formulieren Voor degenen, die van deze uitnodiging gebruik willen ma ken zijn aanmeldingsformulieren verkrijgbaar bij de portiers We teringplantsoen, Van der Helst- straat, Herengracht en voor Zwolle bij de heer W. Stolte. Deze formulieren kunnen wor den ingestuurd via de postbus sen van de Personeels Vereni ging of rechtstreeks aan de heer J. Smit, Bedrijfsbureau, Ie Van der Helststraat, Amster dam. Echter wel vóór 16 januari a.s. Voor een buitenstaander, die van kunst weinig méér weet, dan hetgeen een overijverige kunstgeschiedenisleraar in com binatie met een tekendocent hem eens heeft bijgebracht, klonk het allemaal een beetje moeilijk en vaag in de oren. Pas wanneer je je er echt toe aanzet, iets meer te begrijpen van de beweegredenen van een kunstenaar, om zich bijvoor beeld lange tijd van de buiten wereld af te zonderen en aller lei buiten-onze-samenleving-val- lende dingen te doen, heb je kans, dat een vraaggesprek met Ria Rettich je boeit en uitein delijk iets leert. Ze is 31, heeft een zoon van 9 en bewoont samen met hem twee riante etages in een groot, oud herenhuis in de Amsterdam se P. C. Hooftstraat. Ze is een van die schilderessen, wier naam je nooit van één van de reeds eerder genoemde docen ten zult horen, noch in de kran ten zult lezen. En toch wijdt Ria Rettich zich met hart en ziel aan wat voor haar een noodzaak is en daardoor het grootste deel van haar leven in beslag neemt: schilderen. De 'pikante' bijzonderheid, die ons ertoe heeft bewogen juist Ria Rettich op te zoeken voor een interview, is de ietwat op zienbarende wijze geweest, waarop zij haar schilderijen, die zij van 21 oktober tot 22 novem ber in de Heineken Galerij ex poseerde, aan de man probeert te brengen. Want toen de tek sten en foto's, bestemd voor de HG-folder, verzameld werden, vond men tussen de keurige op sommingen van opleiding, ex posities, opdrachten etc. van twee andere exposanten, een levensbeschrijving van een '17- jarige' kunstenares, voorzien van een foto, die, naar later bleek, geenszins overeenkomst De bewuste foto van het fotomodel, door middel waarvan Ria Rettich de verkoop van haar schilderijen probeerde te bevorderen. 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1970 | | pagina 10