WAT MOET JE IN GODSNAAM MET
AL DAT
BEGINNEN
Jeugdrubriek onder redaktie van madeleen van eek, hans jonkers,
rudie van eekert, ad sinkeldam, gerry van esch, rené prins, yvonne
schutselaars, leen molenaar, suzan van der grint, albert lakwijk, lida
eenhuizen, michel subelack, mary van overdam en yvonne luycks.
je elkaar, in dit geval letterlijk,
probeert de loef af te steken,
voel je een zekere verbonden
heid door het gezamenlijk vech
ten tegen de elementen, waar
van elke zeiler volkomen afhan
kelijk is.
Liefde voor het water en alles
wat zich daarop voortbeweegt,
is vele Nederlanders aangebo
ren en dat hebben we niet van
een vreemde. Onze bloedeigen
voorouders bezorgden het zee
varende Holland een wereldre
putatie. Helaas is die roem in
de loop der eeuwen sterk ver
waterd. Alleen grote namen als
Tromp, De Ruyter en Piet Hein
en vele standaarduitdrukkingen
in onze taal herinneren ons af en
toe nog aan die tijd.
Wie zorgt er echter voor, dat
die oude trots weer een klein
beetje, maar dan in een meer
tastbare vorm, hersteld wordt?
Zij het dan niet met de nood
zaak zeeslagen te winnen, over
zeese gebieden te versieren of
helden te kweken, maar om ons
op z'n minst een ervaring rijker
te maken, ons enigszins een
idee te geven van wat onze
voorouders doorgemaakt moe
ten hebben en natuurlijk het nut
tig effect van de teamsport, wat
zeilen bij uitstek is, op ons te
laten inwerken.
DE NATIONALE VERENIGING
'HET ZEILEND ZEESCHIP'
HOOPT HIEROP SPOEDIG
EEN ANTWOORD TE GEVEN
Deze vereniging vindt dat, ge
zien het enorme succes in het
buitenland, Nederland moet
gaan beschikken over een DRIE
MAST TOPZEILSCHOENER van
ongeveer 250 ton, welke acco-
modatie biedt aan 36 jonge
mensen tussen 16 en 26 jaar
oud en een zevenkoppige vaste
bemanning. Het schip zou van
maart tot en met oktober 15
reizen, reisduur 14 dagen, kun
nen maken. Met andere woor
den aan 540 jongelui per jaar
zal de kans geboden kunnen
worden zo'n reis, naar bijvoor
beeld Lissabon, de Noorse fjor
den of Schotland mee te ma
ken.
Nu is zo'n schoener niet zomaar
een bootje. Voordat een derge
lijk schip gebouwd of aange
kocht kan worden moet er geld
op tafel komen. Als dekking
voor de bouwkosten moeten on
geveer 400 manreizen (reis-
kooien) worden voorverkocht.
De kosten per reis zijn 750,-,
waarbij is inbegrepen de tijde
lijke verstrekking van oliegoed,
zeelaarzen en een wollen trui.
De initiatiefnemers hebben hier
voor het bedrijfsleven in de arm
genomen. Vooral ook met het
oog op het feit dat jonge em
ployés, die later mogelijk een
leidinggevende funktie zullen
bekleden door zo'n ervaring op
zo'n zeezeilend schip een flinke
duw in de goede richting krij
gen.
Tot onze grote vreugde ver
namen wij, dat ook Heineken
reeds een bijdrage heeft toege
zegd van 15.000,-. Hiervoor
zijn gedurende tien jaar twee
kooien voor ons bedrijf beschik
baar.
Van de 540 beschikbare kooien
per jaar zullen er 140 aan par
ticulieren verkocht worden. In
verband hiermee bestaat de mo
gelijkheid nu reeds !id te wor
den van deze vereniging. Leden
AMSTERDAM
onlangs de redacteur van
dit blad en een fotograaf de
rosse buurten van Amster
dam introkken
zij dit deden om een plaatje
te schieten van lichtrecla
mes van Heineken en Amstel
dit moest gebeuren vanuit
een door hen uitverkoren
raamkozijn
dit behoorde tot de woning
van een zoals later zou
blijken - zeer wantrouwige
familie
het beleefde verzoek van
onze fotograaf om die foto
uit het raam te mogen ma
ken, verontwaardigd van de
hand werd gewezen
dit gepaard ging met de uit
roep: 'Jullie zijn van Poets!
Maak dat je wegkomt! Wij
laten ons niet pakken!'
zij de foto nu moeten maken
onder levensgevaarlijke om
standigheden
de fotograaf de klim op de
ladder tot nu toe niet aan
durfde vanwege de harde
wind
tot op heden de bewuste
foto nog steeds niet ge
maakt is
er in dit bedrijf kennelijk
veel mensen werken met een
slecht functionerend horloge
genieten de volgende voordelen:
1. voorrang bij reservering
2. reductie op de prijs
3. mogelijkheid om bij geble
ken geschiktheid het vol
gend jaar terug te komen
als wachtleider zonder dat
daaraan kosten verbonden
zijn
4. leden met ervaring in zee-
zeilen en/of navigatie kun
nen zich opgeven om een
reis als onbetaalde derde
stuurman mee te maken.
Om lid te worden moet je een
bedrag van 10,- storten op
giro 343100 ten name van De
Nationale Vereniging 'Het Zei
lend Zeeschip' te Rotterdam.
Afgezien van de voordelen steun
je met dit lidmaatschap een
machtige onderneming. Wij ho
pen dan ook van harte dat velen
dat tientje ervoor over hebben,
zodat ONZE SCHOENER er
spoedig zal komen. En wie weet
is één schip wel veel te weinig!;
Hans en Lida
dit meestal horloges zijn, die
niet vóór maar achterlopen
deze achterstand varieert
tussen een Vi en 4 uur
namelijk 9 van de 10 con
cernmedewerkers beloven
binnen een half uur terug te
bellen
dit half uur vaak uitloopt tot
een onbeperkt aantal uren of
helemaal vergeten wordt
zij zodoende niet alleen vele
mensen overlast bezorgen
door overal te laat te komen
dat zij hun medemens echter
ook voortdurend hinderen
met het vragen naar de tijd!
ROTTERDAM
iemand beweerde dat hij
jarig was
later bleek dat het helemaal
niet waar was
men als wraak, omdat men
zich een gebakje door de
neus geboord zag, de pseu-
dojarige de onderkant van
zijn bureau heeft laten zien
de arme man op zijn echte
verjaardag nu waarschijnlijk
krom loopt van de spierpijn
de beste verkeersregelaar
van Rotterdam het verkeer
rondom de brouwerij regelt
de goede man dan kennelijk
wel onder invloed van het
een of ander is
hij derhalve dan ook denkt
dat de weggebruikers in de
zelfde staat als hij verkeren
aangezien wij hem in lange
tijd niet gezien hebben, aan
genomen mag worden
hij bij het trachten een tram
tot stilstand te brengen daar
zelf is onder gekomen en nu
waarschijnlijk in de gangen
van een ziekenhuis het ver
keer regelt
dat wel jammer zou zijn,
want onze lunchpauze werd
door deze verkeersregelaar
een aangename verpozing
onze beroemde Heineken T-
Ford op de een of andere
wijze argwaan gewekt heeft
bij de dienaren der wet
het stukje antiek met aan
boord enige juryleden, die
tot taak hadden etalages te
beoordelen, onlangs werd
aangehouden
alles tot en met de verzeke
ringspapieren werd gecon
troleerd
het hele zaakje dik in orde
bleek
de chauffeur zelfs over een
rijbewijs bleek te beschik
ken
de brave agent het toen niet
meer nodig vond om, zoals
een der inzittenden vroeg,
het oliepeil te controleren
DEN BOSCH
er niets meer te fluisteren
valt
alles daar kennelijk hardop
gezegd mag worden
Bovenstaande uitlating kan je
natuurlijk op verschillende ma
nieren opvatten. De meest let
terlijke bedoeling zou een be
ginnend zeiler hebben, wanneer
hij de opmerking lanceerde bij
het aanschouwen van een zee
waardig zeilschip. Maar ook is
het een geliefde verzuchting
van onze conservatieve oudjes,
waneer wij onze overtollige
energie trachten kwijt te raken
met beat en dans of met een
snelheid die alle grenzen door
breekt (behalve de geluidsbar
rière), door het stadsverkeer
trachten te vliegen. Hopelijk is
het in het laatste geval een
troost, dat steeds meer van ons
zich uitleven in de sport.
Deskundigen zeggen dat sport
karaktervormend is en dat wil
len we wel geloven. Uiteindelijk
vecht je ergens voor en als je
na al je inspanning nog niet
eens wint, dan moet je dat maar
slikken alsof er niets aan de
hand is. Speciaal de teamspor
ten zouden ons nog moeten le
ren minder egoïstisch te zijn,
kameraadschappelijk op te tre
den en er een zekere discipline
op na te houden.
Nu neemt zeilen onder de di
verse sporten een speciale
plaats in. Ondanks het feit dat
Dit is de 'Sir Winston Churchill',
waarmee de Nationale Vereniging
'Het Zeilend Zeeschip' toont hoe
onze driemast topzeilschoener eruit
zal zien.
7