WAT MOET JE IN GODSNAAM MET AL DAT BEGINNEN Jeugdrubriek onder redaktie van madeleen van eek, hans jonkers, rudie van eekert, ad sinkeldam, gerry van esch, rené prins, yvonne schutselaars, leen molenaar, suzan van der grint, albert lakwijk, lida eenhuizen, michel subelack, mary van overdam en yvonne luycks. je elkaar, in dit geval letterlijk, probeert de loef af te steken, voel je een zekere verbonden heid door het gezamenlijk vech ten tegen de elementen, waar van elke zeiler volkomen afhan kelijk is. Liefde voor het water en alles wat zich daarop voortbeweegt, is vele Nederlanders aangebo ren en dat hebben we niet van een vreemde. Onze bloedeigen voorouders bezorgden het zee varende Holland een wereldre putatie. Helaas is die roem in de loop der eeuwen sterk ver waterd. Alleen grote namen als Tromp, De Ruyter en Piet Hein en vele standaarduitdrukkingen in onze taal herinneren ons af en toe nog aan die tijd. Wie zorgt er echter voor, dat die oude trots weer een klein beetje, maar dan in een meer tastbare vorm, hersteld wordt? Zij het dan niet met de nood zaak zeeslagen te winnen, over zeese gebieden te versieren of helden te kweken, maar om ons op z'n minst een ervaring rijker te maken, ons enigszins een idee te geven van wat onze voorouders doorgemaakt moe ten hebben en natuurlijk het nut tig effect van de teamsport, wat zeilen bij uitstek is, op ons te laten inwerken. DE NATIONALE VERENIGING 'HET ZEILEND ZEESCHIP' HOOPT HIEROP SPOEDIG EEN ANTWOORD TE GEVEN Deze vereniging vindt dat, ge zien het enorme succes in het buitenland, Nederland moet gaan beschikken over een DRIE MAST TOPZEILSCHOENER van ongeveer 250 ton, welke acco- modatie biedt aan 36 jonge mensen tussen 16 en 26 jaar oud en een zevenkoppige vaste bemanning. Het schip zou van maart tot en met oktober 15 reizen, reisduur 14 dagen, kun nen maken. Met andere woor den aan 540 jongelui per jaar zal de kans geboden kunnen worden zo'n reis, naar bijvoor beeld Lissabon, de Noorse fjor den of Schotland mee te ma ken. Nu is zo'n schoener niet zomaar een bootje. Voordat een derge lijk schip gebouwd of aange kocht kan worden moet er geld op tafel komen. Als dekking voor de bouwkosten moeten on geveer 400 manreizen (reis- kooien) worden voorverkocht. De kosten per reis zijn 750,-, waarbij is inbegrepen de tijde lijke verstrekking van oliegoed, zeelaarzen en een wollen trui. De initiatiefnemers hebben hier voor het bedrijfsleven in de arm genomen. Vooral ook met het oog op het feit dat jonge em ployés, die later mogelijk een leidinggevende funktie zullen bekleden door zo'n ervaring op zo'n zeezeilend schip een flinke duw in de goede richting krij gen. Tot onze grote vreugde ver namen wij, dat ook Heineken reeds een bijdrage heeft toege zegd van 15.000,-. Hiervoor zijn gedurende tien jaar twee kooien voor ons bedrijf beschik baar. Van de 540 beschikbare kooien per jaar zullen er 140 aan par ticulieren verkocht worden. In verband hiermee bestaat de mo gelijkheid nu reeds !id te wor den van deze vereniging. Leden AMSTERDAM onlangs de redacteur van dit blad en een fotograaf de rosse buurten van Amster dam introkken zij dit deden om een plaatje te schieten van lichtrecla mes van Heineken en Amstel dit moest gebeuren vanuit een door hen uitverkoren raamkozijn dit behoorde tot de woning van een zoals later zou blijken - zeer wantrouwige familie het beleefde verzoek van onze fotograaf om die foto uit het raam te mogen ma ken, verontwaardigd van de hand werd gewezen dit gepaard ging met de uit roep: 'Jullie zijn van Poets! Maak dat je wegkomt! Wij laten ons niet pakken!' zij de foto nu moeten maken onder levensgevaarlijke om standigheden de fotograaf de klim op de ladder tot nu toe niet aan durfde vanwege de harde wind tot op heden de bewuste foto nog steeds niet ge maakt is er in dit bedrijf kennelijk veel mensen werken met een slecht functionerend horloge genieten de volgende voordelen: 1. voorrang bij reservering 2. reductie op de prijs 3. mogelijkheid om bij geble ken geschiktheid het vol gend jaar terug te komen als wachtleider zonder dat daaraan kosten verbonden zijn 4. leden met ervaring in zee- zeilen en/of navigatie kun nen zich opgeven om een reis als onbetaalde derde stuurman mee te maken. Om lid te worden moet je een bedrag van 10,- storten op giro 343100 ten name van De Nationale Vereniging 'Het Zei lend Zeeschip' te Rotterdam. Afgezien van de voordelen steun je met dit lidmaatschap een machtige onderneming. Wij ho pen dan ook van harte dat velen dat tientje ervoor over hebben, zodat ONZE SCHOENER er spoedig zal komen. En wie weet is één schip wel veel te weinig!; Hans en Lida dit meestal horloges zijn, die niet vóór maar achterlopen deze achterstand varieert tussen een Vi en 4 uur namelijk 9 van de 10 con cernmedewerkers beloven binnen een half uur terug te bellen dit half uur vaak uitloopt tot een onbeperkt aantal uren of helemaal vergeten wordt zij zodoende niet alleen vele mensen overlast bezorgen door overal te laat te komen dat zij hun medemens echter ook voortdurend hinderen met het vragen naar de tijd! ROTTERDAM iemand beweerde dat hij jarig was later bleek dat het helemaal niet waar was men als wraak, omdat men zich een gebakje door de neus geboord zag, de pseu- dojarige de onderkant van zijn bureau heeft laten zien de arme man op zijn echte verjaardag nu waarschijnlijk krom loopt van de spierpijn de beste verkeersregelaar van Rotterdam het verkeer rondom de brouwerij regelt de goede man dan kennelijk wel onder invloed van het een of ander is hij derhalve dan ook denkt dat de weggebruikers in de zelfde staat als hij verkeren aangezien wij hem in lange tijd niet gezien hebben, aan genomen mag worden hij bij het trachten een tram tot stilstand te brengen daar zelf is onder gekomen en nu waarschijnlijk in de gangen van een ziekenhuis het ver keer regelt dat wel jammer zou zijn, want onze lunchpauze werd door deze verkeersregelaar een aangename verpozing onze beroemde Heineken T- Ford op de een of andere wijze argwaan gewekt heeft bij de dienaren der wet het stukje antiek met aan boord enige juryleden, die tot taak hadden etalages te beoordelen, onlangs werd aangehouden alles tot en met de verzeke ringspapieren werd gecon troleerd het hele zaakje dik in orde bleek de chauffeur zelfs over een rijbewijs bleek te beschik ken de brave agent het toen niet meer nodig vond om, zoals een der inzittenden vroeg, het oliepeil te controleren DEN BOSCH er niets meer te fluisteren valt alles daar kennelijk hardop gezegd mag worden Bovenstaande uitlating kan je natuurlijk op verschillende ma nieren opvatten. De meest let terlijke bedoeling zou een be ginnend zeiler hebben, wanneer hij de opmerking lanceerde bij het aanschouwen van een zee waardig zeilschip. Maar ook is het een geliefde verzuchting van onze conservatieve oudjes, waneer wij onze overtollige energie trachten kwijt te raken met beat en dans of met een snelheid die alle grenzen door breekt (behalve de geluidsbar rière), door het stadsverkeer trachten te vliegen. Hopelijk is het in het laatste geval een troost, dat steeds meer van ons zich uitleven in de sport. Deskundigen zeggen dat sport karaktervormend is en dat wil len we wel geloven. Uiteindelijk vecht je ergens voor en als je na al je inspanning nog niet eens wint, dan moet je dat maar slikken alsof er niets aan de hand is. Speciaal de teamspor ten zouden ons nog moeten le ren minder egoïstisch te zijn, kameraadschappelijk op te tre den en er een zekere discipline op na te houden. Nu neemt zeilen onder de di verse sporten een speciale plaats in. Ondanks het feit dat Dit is de 'Sir Winston Churchill', waarmee de Nationale Vereniging 'Het Zeilend Zeeschip' toont hoe onze driemast topzeilschoener eruit zal zien. 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1970 | | pagina 7