SOLISTEN CONCOURS HEINEKEN FANFARE NIEUW OPLEIDINGSPROGRAMMA VAN „TRAINING EN VORMING" In februari van dit jaar werden, na een periode van voorberei ding, oriëntatie en experiment, de conferenties van de afdeling Training Vorming voortgezet met een geheel nieuw program ma. De behoefte aan een nieuwe opzet sproot voort uit het feit dat managers en specialisten in toenemende mate te maken krij gen met veranderingen en het complexer worden van proble men en situaties. Te denken valt daarbij bijv. aan: de snelle ontwikkeling van de technologie; veranderingen in grootte en structuur van de on derneming; de veranderingen in communicatiepatronen en -pro- cessen; integratieproblemen ten gevolge van fusies; reorganisa tie; veranderingen in marktver houdingen en koopgewoonten van consumenten; de wassende stroom van informaties (infor matie-explosie); veranderende verhoudingen op de arbeids markt; veranderingen in het maatschappelijk normen- en waardenbesef, etc. etc. In de praktijk van het bedrijfs leven hebben deze veranderin gen en de toenemende com plexiteit ingrijpende gevolgen voor het goed functioneren van het sociale systeem (d.i. de met elkaar samenwerkende mensen gericht op een bepaald doel) van de onderneming. In geval er niets gedaan wordt om het so ciale systeem te vernieuwen en aan te passen aan de eisen van de tijd, zien wij allerlei nadelige effecten optreden in de vorm van bijv.: weerstanden tegen verandering; moeilijkheden in de communicatie; gebrek aan crea tiviteit en slagvaardigheid; ge voelens van frustratie en onbe grip; traagheid; onvoldaanheid over het resultaat van bespre kingen en werkvergaderingen, een te laag niveau van effi ciency, enz. Beoordeling op „gezondheid" Het zal er op aankomen, dat het sociale systeem van een or ganisatie voortdurend wordt be oordeeld op haar 'gezondheid'. Deze gezondheid is af te meten aan drie criteria te weten: de realiteitszin, het aanpassings vermogen en het zelfbewustzijn van het sociale systeem. Onder realiteitszin wordt verstaan dat de organisatie beschikt over alle informatie over veranderin gen in haar 'buitenwereld' (zie boven), en de mate waarin des kundigen in staat zijn om hun kennis en informatie door de organisatie kenbaar te maken. Het aanpassingsvermogen van het sociale systeem betekent hier de snelheid, doelgericht heid en efficiency waarmee het sociale systeem in staat is om te reageren op veranderingen. Het zelfbewustzijn tenslotte be tekent de mate waarin binnen het sociale systeem kennis aan wezig is omtrent beleid, doel stellingen, planning, vernieu wing, samenwerkingspatronen, etc. en de mate waarin deze door alle leden worden geaccep teerd (motivatie). Centrale aandacht zal besteed worden aan een aantal 'onder liggende' processen. Als zoda nig zijn te noemen: het besluit vormingsproces (hoe komen met elkaar samenwerkende men sen tot juiste conclusies en vi tale actie?); het leidinggevend proces (hoe blijven de met el kaar samenwerkende mensen in de goede richting werken?); het samenwerkingsproces (hoe komen mensen door gezamen lijke krachtsinspanning tot goe de resultaten?); en het com municatieproces (hoe blijven de mensen elkaar begrijpen temid den van complexiteit en veran dering?). Serie van 3 conferenties Tegen deze achtergrond werd een serie van drie conferenties gehouden met twee groepen van 10 a 12 deelnemers. Elke groep volgde eerst een T.I.G.-training (5 dagen), daarna een Project training (5 dagen) en tot be sluit een Informatieve bijeen komst over Personeel Manage- Het duo Brancart-Peeters in actie. Grote ernst bij een nummer van de tambours. De winnaar van het concours, de heer J. Persons, bezig op zijn piston. ment (5 dagen). Hieronder volgt een beschrijving van de conferenties. De T.I.G.-training T.I.G. is de afkorting van Trai ning In Groepsgedrag. Gedu rende deze training bestuderen door DRS. B.J.M. DE VOS de deelnemers de hierboven ge noemde 'onderliggende proces sen' van besluitvorming, leiding geven, samenwerken en com municatie. Deze processen spe len zich altijd binnen een groep mensen af, ook al is die groep klein, bijv. 2 personen. In de praktijk zullen dikwijls meerde re personen bij deze processen Zaterdag 25 april j.l. was de dag van het Solistenconcours 1970 van de Heineken Fanfare Den Bosch. In tegenstelling tot het gezamenlijk musiceren, moesten de muzikanten hier een persoonlijke prestatie leveren met een door henzelf gekozen en ingestudeerd werk. De heer J. P. Laro, Majoor Di recteur van de Marinierskapel, was evenals vorig jaar degene, die de prestaties van de solis ten beoordeelde. De pianobege leiding was in handen van de heer J. van de Akker. Er zijn op deze middag goede tot zeer goede resultaten be haald en ten opzichte van het resultaat van het vorig concours hebben we kunnen constateren dat ook de persoonlijke tech niek vooruitgegaan is. De wisselbeker voor het hoog ste aantal punten van het con cours ging evenals vorig jaar naar de heer J. Persons, die op een piston een vertolking gaf van het razend moeilijke stuk, The Nightingale van Harold Moss. Na afloop van het concours maakte de heer J. P. Laro zelf de punten bekend en overhan digde de diploma's met een per- De jury stond voor de moeilijke taak de beste solist uit te kiezen. betrokken zijn bijv., wanneer het gaat om een werkgroep, een commissie, een project groep, een afdeling of sector. Het spreekt vanzelf dat naar mate er meer mensen bij be trokken zijn, processen zelf in gewikkelder worden. Vandaar dat in de training meestal 10 tot 12 deelnemers meedoen om de processen tot hun recht te laten komen. In de trainingsgroep nu kunnen de deelnemers ervaring opdoen met groepsontwikkeling, com municatie, leidinggeven enz. op een wijze die voor velen een verbluffende ervaring wordt. In de training ontdekt men name lijk dat de genoemde processen ook in de werksituatie latent aanwezig zijn, maar onvoldoen de worden onderkend en benut, waardoor de efficiency niet vol doende wordt gerealiseerd. De trainingsmethode wijkt af van de normale opleidingsme thode. Zij heeft de volgende kenmer ken: - De deelnemers ontwikkelen zelf hun 'conferentie-program ma, d.w.z. zij bepalen zelf waarover zij zullen praten en op welke manier zij dat zul len doen. De trainer heeft een 'non-di- soonlijk woord voor iedere deel nemer. Het bestuur en de leden van de Heineken Fanfare kun nen terugzien op een stijlvol en geslaagd concours. H. Egglij De heer Scheepens met zijn tuba. De heer Dameri doet nauwelijks onder voor zijn bovengenoemde collega. rective' rol. Soms, als de groep behoefte heeft aan be paalde informaties, zal hij een mening of persoonlijk oordeel geven, maar alleen als dit het leerproces bevor dert. - De deelnemers worden gesti muleerd zélf een analyse te maken van de processen in de groep, zoals zij die 'hier en nu' beleven, teneinde te ontdekken welke verschijnse len essentieel zijn voor het functioneren van werkgroe pen. - Soms worden de analyses ondersteund door eenvoudige schema's van de trainer. De groep geeft zelf een inter pretatie van het materiaal. Aan het einde van de training wordt ingegaan op de practische toe passingsmogelijkheden in de werksituatie. Daarbij wordt be klemtoond dat hoe meer men sen uit het bedrijf een derge lijke training hebben gevolgd, hoe groter ook de voordelen zul len zijn voor het goed functione ren van de genoemde proces sen. De project-training Gedurende de project-training, welke volgt na de T.I.G.-training, krijgen de deelnemers uit de T.I.G. de gelegenheid om het geleerde uit de T.I.G. toe te passen op een concreet stuk werk. Tevens worden dan een aantal management-taken be oefend te weten: plannen, orga niseren, en doelstellingen bepa len. Meer expliciet komen het beoordelen, het leidinggeven en het evalueren van het werk aan de orde. Het concrete werk bestaat uit het bouwen van een maquette van een recreatiegebied, 'De Banjaard' genaamd. De deel nemers vormen gedurende de training de medewerkers van een afdeling Recreatiebouw van een bouwonderneming. Een Commissie Streekontwikkeling Zuid-West Nederland is hun op drachtgever. De trainers funge ren nu eens als opdrachtgevers dan weer als trainer. Zij dra gen ter onderscheiding van deze rollen afwisselend rode of gele kaartjes als pochet. De deelnemers beschikken over een rapport waarin het project beschreven staat en een pro gramma van eisen. De deel nemers maken een plan dat op papier aan de opdrachtgever wordt voorgelegd alvorens de maquette te bouwen. De op drachtgever beoordeelt het plan en maakt op- of aanmerkingen. Tussentijdse wijzigingen in de opdracht zijn mogelijk. De trai ners evalueren de besluitvor- mings- leidinggevende en andere processen tussentijds. In de conferentie ruimte zijn materialen en gereedschappen aanwezig om de maquette van ca 28 m2 te bouwen. Een klein budget is aanwezig om benodig de aankopen te doen. Het pro ject laat veel ruimte open voor inventiviteit, verbeeldingskracht en creativiteit. Weerstanden te gen verandering en communica tie problemen worden ervaren en opgelost. Tenslotte krijgen de deelnemers de gelegenheid zich te bekwamen in het beoor delen van elkaar, zowel op ba- (lees verder pagina 8) 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1970 | | pagina 6