JL— NIEUWE VRACHTWAGEN COMBINATIE Li,A fff "•nintaiHKKmOXIIII DEN BOSCH: Een van de nieuwe combinaties op het terrein van de Bossche ves tiging; op de achtergrond is het brouwhuis gedeeltelijk zichtbaar. De motorwagen is van het type F 2600, de zwaarste serie, die door DAF gebouwd wordt. T- ^rSSÏÏw;-1- 11 m m w m 11 t rq i ;ss s.r s: s-d ;ss a-iiTj-; S r jt Begin december 1969 zijn er in 's-Hertogenbosch een twee tal nieuwe 28-tons vrachtwagencombinaties in gebruik ge nomen ter vervanging van twee combinaties, die elk onge veer 500.000 km gereden hadden. Op zichzelf is de ver vanging van vrachtwagens niet zo'n opmerkelijk feit, van daar dat er in de pagina's van ons personeelsblad zelden of nooit melding van gemaakt wordt. Voor deze vervanging wilden we echter een uitzondering maken omdat hier duidelijk sprake is van een geheel nieuwe generatie vrachtwagens. Aan de hand van bijgaande foto's zullen we u enige bijzonderheden van deze wagens ver tellen. Bij een vrachtwagencombinatie moet er naar gestreefd wor den dat zowel het nuttig laadvermogen als het nuttig laadvloeroppervlak maximaal zijn. Bij deze combinaties is de totale laadvloerlengte 14,30 m en het nuttig laadvermogen ruim 28 ton. Deze gunstige maten werden bereikt door gebruik te maken van lichtgewicht alu minium opbouwdelen, die bovendien dunwandig zijn. Door deze aluminium opbouw toe te passen konden de zij- en achterborden hoog gemaakt worden, zonder dat dit te veel gewicht zou kosten. Deze hoge opbouw leverde weer twee belangrijke voordelen op namelijk maximale ladingbe scherming en grote vlakken voor reclameteksten. Om deze reclameteksten extra goed tot uitdrukking te laten komen, werden verzonken grendels gemonteerd. Vanwege deze hoge zijborden konden de dekzeilen binnen de zijborden vallen, zodat de reclameteksten onafhankelijk van de hoogte van de meegevoerde lading altijd even goed zichtbaar blijven. Aan de binnenzijden van de dekzeilen zijn op regelmatige afstanden zware nylonbanden gestikt die met gespen aan de laadvloer vastgemaakt worden. Deze nylonbanden vor men een onzichtbare maar uiterst betrouwbare beveiliging tegen ladingverschuiving, zodat overige beveiligingen ach terwege konden blijven. De door DAF geleverde motor-aanhangwagencombinaties zijn uitgerust met een 230 pk dieselmotor, waardoor de vervoersdienst te 's-Hertogenbosch ook in staat is aan grens overschrijdend vervoer deel te nemen. Door een bestelling van nog eens vier van deze combina ties zal de vervoersdienst in 's-Hertogenbosch in de zomer van 1970 een geheel nieuw gezicht gekregen hebben. Moge de vele kilometers die onze chauffeurs met deze combina ties zullen rijden gelukkige en veilige kilometers zijn en door de opvallendheid van de reclameteksten bijdragen tot een verhoogde verkoop van het Heineken bier. De „biertrein" op de weg. Duidelijk komen op deze foto de lengte van de combinatie alsook de opvallende reclame tot uitdrukking.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1970 | | pagina 8