ROTTERDAM iUWERIJ V'.\ ff pril van dit jaar deden, dat er naar een nieuwe vestigingsplaats voor en, kunnen wij u thans in kennis stellen van een belangrijke verdere landen op de hoogte gesteld van de mogelijkheden, die er in de Rand- tgangspunt was, dat wij zo dicht mogelijk bij Rotterdam wilden blijven, gevonden, dat enerzijds aan de voornaamste eisen voldoet en dat ander- gemeenteraad van Zoeterwoude heeft in de raadsvergadering van gesproken om de vestiging van onze nieuwe brouwerij op zijn gebied rijke zaken nog met overheidsinstanties geregeld worden, maar wij laten. de Hoge Rijndijk, ongeveer 2 km ten oosten van de rijksweg Rotter- ed water, aardgas en elektriciteit te verkrijgen. Verwacht mag worden, iende oplossing voor de lozing van het afvalwater kan worden gevonden /erkregen. vestigingsplaats verder van Rotterdam ligt dan wij hadden gehoopt, fi, voor het Rotterdamse personeel en voor ons. oblemen grondig door te spreken met de vakorganisaties, met de onder- k. De vakbonden en de ondernemingsraden hebben wij reeds op de g met gemengde gevoelens zal worden ontvangen. De ontwikkeling van g, dat de afstand RotterdamZoeterwoude geen overwegend bezwaar geven, dichter bij hun werk te wonen, is Zoeterwoude en omgeving een van Rotterdam het voorgaande mede in zijn overwegingen te betrekken. DE RAAD VAN BESTUUR i 7. Het terrein in Zoeterwoude heeft een opper vlakte van 78 ha, waarvan nog een gedeelte afgaat voor een reeds geprojecteerde, provin ciale weg Het ligt deels (ongeveer voor de helft) in de Grote Polder, deels in de Oude Groenendijksche en Barrepolder. Aan de noord zijde wordt het terrein begrensd door de Hoge Rijndijk, aan de westzijde door de Ommedijkse weg (Itaks op de foto). 8. Ongeveer door het midden van het gebied loopt de Weipoortsche Vliet, een riviertje dat ook reeds op oude kaarten voorkomt. 9. De zuidelijke grens van het terrein wordt gevormd door de spoorlijn Leiden-Alphen a/d Rijn. De oostelijke grens loopt op de foto van de spoorlijn achter de molen naar de Hoge Rijndijk. 10. De Barremolen" heet dit vroeger door de wind gedreven poldergemaal. Als zodanig is hij niet meer in gebruik. De Barremolen, een bovenkruier van het type achtkantige rieten grondzeiler, werd in 1661 gebouwd. Hij heeft een vlucht van 24,10 m en met het binnen scheprad kon hij het water anderhalve meter opvoeren. (Foto M van Hoogstraten, Instituut Stad en Landschap Zuid-Holland) 3 4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1969 | | pagina 5