ROTTERDAM
iUWERIJ
V'.\ ff
pril van dit jaar deden, dat er naar een nieuwe vestigingsplaats voor
en, kunnen wij u thans in kennis stellen van een belangrijke verdere
landen op de hoogte gesteld van de mogelijkheden, die er in de Rand-
tgangspunt was, dat wij zo dicht mogelijk bij Rotterdam wilden blijven,
gevonden, dat enerzijds aan de voornaamste eisen voldoet en dat ander-
gemeenteraad van Zoeterwoude heeft in de raadsvergadering van
gesproken om de vestiging van onze nieuwe brouwerij op zijn gebied
rijke zaken nog met overheidsinstanties geregeld worden, maar wij
laten.
de Hoge Rijndijk, ongeveer 2 km ten oosten van de rijksweg Rotter-
ed water, aardgas en elektriciteit te verkrijgen. Verwacht mag worden,
iende oplossing voor de lozing van het afvalwater kan worden gevonden
/erkregen.
vestigingsplaats verder van Rotterdam ligt dan wij hadden gehoopt,
fi, voor het Rotterdamse personeel en voor ons.
oblemen grondig door te spreken met de vakorganisaties, met de onder-
k. De vakbonden en de ondernemingsraden hebben wij reeds op de
g met gemengde gevoelens zal worden ontvangen. De ontwikkeling van
g, dat de afstand RotterdamZoeterwoude geen overwegend bezwaar
geven, dichter bij hun werk te wonen, is Zoeterwoude en omgeving een
van Rotterdam het voorgaande mede in zijn overwegingen te betrekken.
DE RAAD VAN BESTUUR
i
7. Het terrein in Zoeterwoude heeft een opper
vlakte van 78 ha, waarvan nog een gedeelte
afgaat voor een reeds geprojecteerde, provin
ciale weg Het ligt deels (ongeveer voor de
helft) in de Grote Polder, deels in de Oude
Groenendijksche en Barrepolder. Aan de noord
zijde wordt het terrein begrensd door de Hoge
Rijndijk, aan de westzijde door de Ommedijkse
weg (Itaks op de foto).
8. Ongeveer door het midden van het gebied
loopt de Weipoortsche Vliet, een riviertje dat
ook reeds op oude kaarten voorkomt.
9. De zuidelijke grens van het terrein wordt
gevormd door de spoorlijn Leiden-Alphen a/d
Rijn. De oostelijke grens loopt op de foto van
de spoorlijn achter de molen naar de Hoge
Rijndijk.
10. De Barremolen" heet dit vroeger door de
wind gedreven poldergemaal. Als zodanig is
hij niet meer in gebruik. De Barremolen, een
bovenkruier van het type achtkantige rieten
grondzeiler, werd in 1661 gebouwd. Hij heeft
een vlucht van 24,10 m en met het binnen
scheprad kon hij het water anderhalve meter
opvoeren.
(Foto M van Hoogstraten, Instituut Stad en
Landschap Zuid-Holland)
3
4