w Ki jazz was er dus één met „pseudo- jazz". in 1926 worden al de eerste te- sluitend, want de jazz is een ui terst gecompliceerde muziekvorm, waarop tal van andere culturen invloed hebben gehad. Bepalend voor de vorming zijn in ieder ge val geweest: a. de negroïde vorm van de Eu ropese marsmuziek (omstreeks 1870); b. de ragtime, een sterk gesyn copeerde pianomuziek, qua vorm overeenkomend met de „blanke" dans- en marsmuziek uit die tijd (omstreeks 1890). c. de „blues", sombere liederen vol tragische humor, typische uitingen van het onderdrukte negerras. Deze blues werden gespeeld door Jugbands. Enkele voorbeelden hiervan zijn: The Dixyland Jug Blowers The Washboard Rhythm Kings Chicago Footwarmers Memphis Jugband Luis Russells Heebee Jeebee Stompers. De stad New Orleans wordt be schouwd als de bakermat van de jazz; in de negerwijk Perdido zochten de verachte negers hun toevlucht in kroegen en bordelen en in hun eigen muziek. Wie thuis wil raken in de geweldige ontwik keling die de jazz sindsdien heeft doorgemaakt, is voornamelijk aan gewezen op grammofoonplaten, die jammer genoeg in Europa niet gemakkelijk te verkrijgen zijn. VERVOLG VAN PAG. 15 gedeelte, dat jongeren beroert, in de vergadering uiteen te zet ten. Wat ons ook verbaast is dat er geen vrouwen zitting hebben in de drie ondernemingsraden. Misschien is deze bijdrage een stimulans voor onze leeftijdgeno ten om wat actiever in dit ver band bezig te zijn. In aansluiting op het OR-verhaal van Rotterdam (zie het maart nummer van dit jaar) is ook ons voorstel: praat eens met leden van de ondernemingsraad en be denk eens of jij iets kunt doen voor jóuw groep! Madeleen en Ad DUKE ELLINGTON kenen van de „swing-periode" zichtbaar. Benny Moten leidde in Kansas City een „big band"; hij paste de „riff" toe, het korte mo tief dat eindeloos herhaald wordt. De voor dit grote orkest geschre ven arrangementen sloten impro visatiemogelijkheden soms bijna geheel uit. Benny Goodman, in wie de swing haar hoogtepunt beleefde, liet zijn musici vrij improviseren en voor al riffen; hij bracht in de Carne gie Hall met zijn vurige spel het publiek in extase; veel van zijn werk doet nu sterk verouderd aan, maar de opnamen die hij IN AMSTERDAM je niet meer naar het toilet kunt gaan onder kantoortijd als je dit wel doet, je er haast zeker van kan zijn, dat je plaats ingepikt is als je terugkomt leven. Zij waren onmondig en Opmerkelijk was dat ondanks de „mode" van de soul en underground mochten 7ich oo nspn oni<ö|o wij- muziek de be'encjstelllng voc onzs muzi0k hlizcncfsr groet wss ^et ze over hun lot beklagen. Dit was geen voor ons aanleiding is om onze muziek te perfectioneren. DAVE BRUBECK cool jazz op het hoofdkantoor iemand rondloopt, die op alle deu ren zijn naam plakt hij dit doet omdat er dan altijd wel één kamer is, waar nog plaats voor hem is. over enkele weken niemand meer zal weten hoe we werkelijk heten de namen Heineken en Amstel taboe zijn „U spreekt met de brou werij" toch ook duidelijk is (nou, vergeet het maar) er iemand rondscharrelt, die overal zijn neus insteekt en altijd alles denkt te weten taak zal worden waarge nomen door leden van de veiligheidscommissie door de verhuizing van de afdeling commercie naar het gebouw „Zuidwal", er enige gereserveerde par keerplaatsen vrij komen er mensen zijn die zich afvragen of het gezegde „Wie het eerst komt enz." nu zal gaan gelden de vernieuwingen aan de portiersloge van dit gebouw een gezellig zitje moeten maken dan de portiers„loge" zijn naam eer aandoet bij de gehouden griepvac cinatie er enige honderd tallen personeelsleden zich hebben laten verleiden om „mini-donor" te worden er meer werd afgetapt dan bijgespoten deze aderlating griep en erger zal voorkomen (dat hopen we tenminste) omstreeks 1900 en zoals reeds vermeid, was de „jazz" inmiddels geboren. Om toch hun klachten te kunnen uiten, gebruikten de negerslaven hun aangeboren ge voel voor muzikaliteit en ritme. Daarvoor hadden zij veelal ech ter als enig muziekinstrument een oude gitaar, die zij bespeelden met een bottle-neck". Als slaginstrument gebruikten zij een „wasbord", bespeeld met be hulp van stokjes en vingerhoeden. Als „bas" of „tuba" werden ge bruikt aardewerken kruiken (jug), Mc. Buff and the Jug Stompers. hij wel verschrikkelijk grote oren moet hebben, omdat hij altijd alles „blijkt" te horen hij vindt dat hij op de hoogte moet blijven van andermans doen en laten, zowel zakelijk als privé, omdat hij anders niets te vertellen heeft dit niets met belangstelling te maken heeft, maar met ongezonde nieuwsgierigheid hij zodoende altijd giste ren weet wat er morgen gebeurt IN DEN BOSCH er „klaar overtjes" ge vraagd worden voor het nieuwe zebrapad zij alleen gedurende de lunchpauze's nodig zijn indien hier geen belang stelling voor bestaat, deze

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1969 | | pagina 19