w
Ki
jazz was er dus één met „pseudo-
jazz".
in 1926 worden al de eerste te-
sluitend, want de jazz is een ui
terst gecompliceerde muziekvorm,
waarop tal van andere culturen
invloed hebben gehad. Bepalend
voor de vorming zijn in ieder ge
val geweest:
a. de negroïde vorm van de Eu
ropese marsmuziek (omstreeks
1870);
b. de ragtime, een sterk gesyn
copeerde pianomuziek, qua
vorm overeenkomend met de
„blanke" dans- en marsmuziek
uit die tijd (omstreeks 1890).
c. de „blues", sombere liederen
vol tragische humor, typische
uitingen van het onderdrukte
negerras.
Deze blues werden gespeeld
door Jugbands.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
The Dixyland Jug Blowers
The Washboard Rhythm Kings
Chicago Footwarmers
Memphis Jugband
Luis Russells Heebee Jeebee
Stompers.
De stad New Orleans wordt be
schouwd als de bakermat van de
jazz; in de negerwijk Perdido
zochten de verachte negers hun
toevlucht in kroegen en bordelen
en in hun eigen muziek. Wie thuis
wil raken in de geweldige ontwik
keling die de jazz sindsdien heeft
doorgemaakt, is voornamelijk aan
gewezen op grammofoonplaten,
die jammer genoeg in Europa niet
gemakkelijk te verkrijgen zijn.
VERVOLG VAN PAG. 15
gedeelte, dat jongeren beroert,
in de vergadering uiteen te zet
ten. Wat ons ook verbaast is dat
er geen vrouwen zitting hebben
in de drie ondernemingsraden.
Misschien is deze bijdrage een
stimulans voor onze leeftijdgeno
ten om wat actiever in dit ver
band bezig te zijn.
In aansluiting op het OR-verhaal
van Rotterdam (zie het maart
nummer van dit jaar) is ook ons
voorstel: praat eens met leden
van de ondernemingsraad en be
denk eens of jij iets kunt doen
voor jóuw groep!
Madeleen en Ad
DUKE ELLINGTON
kenen van de „swing-periode"
zichtbaar. Benny Moten leidde in
Kansas City een „big band"; hij
paste de „riff" toe, het korte mo
tief dat eindeloos herhaald wordt.
De voor dit grote orkest geschre
ven arrangementen sloten impro
visatiemogelijkheden soms bijna
geheel uit.
Benny Goodman, in wie de swing
haar hoogtepunt beleefde, liet zijn
musici vrij improviseren en voor
al riffen; hij bracht in de Carne
gie Hall met zijn vurige spel het
publiek in extase; veel van zijn
werk doet nu sterk verouderd
aan, maar de opnamen die hij
IN AMSTERDAM
je niet meer naar het toilet
kunt gaan onder kantoortijd
als je dit wel doet, je er
haast zeker van kan zijn,
dat je plaats ingepikt is als
je terugkomt
leven. Zij waren onmondig en Opmerkelijk was dat ondanks de „mode" van de soul en underground
mochten 7ich oo nspn oni<ö|o wij- muziek de be'encjstelllng voc onzs muzi0k hlizcncfsr groet wss ^et
ze over hun lot beklagen. Dit was geen voor ons aanleiding is om onze muziek te perfectioneren.
DAVE BRUBECK
cool jazz
op het hoofdkantoor iemand
rondloopt, die op alle deu
ren zijn naam plakt
hij dit doet omdat er dan
altijd wel één kamer is,
waar nog plaats voor hem
is.
over enkele weken niemand
meer zal weten hoe we
werkelijk heten
de namen Heineken en
Amstel taboe zijn
„U spreekt met de brou
werij" toch ook duidelijk
is (nou, vergeet het maar)
er iemand rondscharrelt,
die overal zijn neus insteekt
en altijd alles denkt te
weten
taak zal worden waarge
nomen door leden van de
veiligheidscommissie
door de verhuizing van de
afdeling commercie naar
het gebouw „Zuidwal", er
enige gereserveerde par
keerplaatsen vrij komen
er mensen zijn die zich
afvragen of het gezegde
„Wie het eerst komt enz."
nu zal gaan gelden
de vernieuwingen aan de
portiersloge van dit gebouw
een gezellig zitje moeten
maken
dan de portiers„loge" zijn
naam eer aandoet
bij de gehouden griepvac
cinatie er enige honderd
tallen personeelsleden zich
hebben laten verleiden om
„mini-donor" te worden
er meer werd afgetapt dan
bijgespoten
deze aderlating griep en
erger zal voorkomen (dat
hopen we tenminste)
omstreeks 1900 en zoals reeds
vermeid, was de „jazz" inmiddels
geboren. Om toch hun klachten
te kunnen uiten, gebruikten de
negerslaven hun aangeboren ge
voel voor muzikaliteit en ritme.
Daarvoor hadden zij veelal ech
ter als enig muziekinstrument een
oude gitaar, die zij bespeelden
met een bottle-neck".
Als slaginstrument gebruikten zij
een „wasbord", bespeeld met be
hulp van stokjes en vingerhoeden.
Als „bas" of „tuba" werden ge
bruikt aardewerken kruiken (jug),
Mc. Buff and the Jug Stompers.
hij wel verschrikkelijk grote
oren moet hebben, omdat
hij altijd alles „blijkt" te
horen
hij vindt dat hij op de
hoogte moet blijven van
andermans doen en laten,
zowel zakelijk als privé,
omdat hij anders niets te
vertellen heeft
dit niets met belangstelling
te maken heeft, maar met
ongezonde nieuwsgierigheid
hij zodoende altijd giste
ren weet wat er morgen
gebeurt
IN DEN BOSCH
er „klaar overtjes" ge
vraagd worden voor het
nieuwe zebrapad
zij alleen gedurende de
lunchpauze's nodig zijn
indien hier geen belang
stelling voor bestaat, deze