tussen 1935 en 1938 met zijn trio
en kwartet maakte, zijn stuk voor
stuk muzikale meesterwerkjes.
Andere groten in de jazz waren
Duke Ellington, Glenn Miller en
Charlie Parker. Verder waren er
nog vele andere bekende en on
bekende jazzbedrijvers.
Er zijn twee soorten jazz: de ,,Cool
Jazz" en de „Hot Jazz". De „Cool
Jazz" van 1950 was een reactie
op de „Hot Jazz", zoals die toen
voor een op sensatie belust pu
bliek gespeeld werd. De cool mu
sici Dave Brubeck en Pete Rugo
io zijn beiden leerlingen van de
Franse componist Darius Milhaud.
Brubeck heeft gezegd, dat „de
opgave", die vervuld moest wor
den, is om op een bekend thema
te improviseren en daarbij de
modernste middelen en ideeën
aan te wenden zonder tenslotte
het tempo en het gecompliceerde
ritme van de primitieve jazz tr
verzaken. De zaalopnamen (een
muisstil, maar toch geestdriftig
publiek) die van zijn kwartet ver
schenen zijn, laten horen hoe
dicht de jazz hier genaderd is tot
de klassieke muziek van Bach,
Strawinsky, Schönberg en Bar-
tók.
Componisten van deze tijd maken
qraag gebruik van het jazzidioom.
Luister b.v. naar Milhauds „La
création du monde" (negerballet)
en Gershwins „Porgy and Bess"
(neger-opera). Voortreffelijk voor
beelden van moderne Nederland
se iazz zijn te vinden in de gram
mofoonplatenreeks „Jazz behind
the dikes" (produktie Michiel A.
de Ruyter).
Inhakende op de in de aanvang
oebruikte definitie, waarbij onder
c. gesproken wordt over „blues",
komen wij nu bij de „Jugbands".
Een jugband bestaat oorspronke
lijk uit een groepje mensen, die
met een minimum aan orimitieve,
deels geïmproviseerde instrumen
ten probeert „folk-blues"muziek te
maken. Dit in navolging van de
negerslaven op de plantages, die
vaak onder de meest mensont
erende omstandigheden moesten
leven. Zij waren onmondig en
moc^fen 7'Cb on o©pn onkel© wij
ze over hun lot beklagen. Dit was
Van Henny Bulens (H.T.B., Rotterdam)
ontvingen wij bijgaand artikel over de ont
wikkeling van de jazz en in het bijzonder
van de jugband. Laatstgenoemde vorm van
jazz is bij de meesten niet of nauwelijks
bekend. Henny Bulens maakt met drie an
dere jug-liefhebbers, onder wie Ton An-
sems de Vries (boekhouding Rotterdam),
deel uit van Mc.Buff and the Jug Stompers.
waarop, door in de openingen te
blazen „de benodigde bastonen"
werden verkregen. Verder wer
den, indien voorradig, banjo's,
ukuleles en kazoo's bespeeld.
Een kazoo, het Engelse woord
voor „mirleton" is een speelgoed
toetertje, waarop het mogelijk is
trompet, cornet en trombone te
imiteren.
Aldus, althans zo ongeveer, wa
ren de jugbands samengesteld.
Ton Ansems de Vries spelend op zijn Henny Bulens aan het „wasbord". Op
twaalfsnarige gitaar. de voorgrond de „jug".
Dit was, zij het summier, een stukje geschiedenis van de jazz en het
ontstaan van de Jugbands, waaruit mogelijk wat meer populariteit voor
deze oorspronkelijke negermuziek moge resulteren. Dit laatste is de
wens van Ton Ansems de Vries en Henny Bulens, beiden employés
van Heineken, respectievelijk op de afdeling boekhouding en techni
sche inkoop van H.T.B., die met deze wijze van musiceren als voor
beeld ongeveer een jaar geleden in Rotterdam een „jugband" vorm
den onder de naam:
Mc.Buff and the Jug Stompers.
De groep is als volgt samengesteld:
Ton Ansems de Vries is de leider van de band en bespeelt: 12 sn.
gitaar, bottle-neckgitaar, mondharmonika, kazoo.
Hans van den Ouweland (student) bespeelt: 6 sn. gitaar, banjo,
viool, mondharmonika, kazoo.
Jaap Onderstal (student) bespeelt: jug, ukulele, mandoline-banjo.
Henny Bulens bespeelt: jug, wasbord, kazoo.
De zang wordt niet zoals bij vele andere bands verzorgd door een of
twee, maar door de gehele groep op fugatische wijze (zie Van Dalei).
Deze band oogstte in korte tijd reeds vele successen; het voornaam
ste was wel dat wij winnaar werden van het muziekfestival in Lekker-
kerk enkele maanden geleden, waar wij enkele contracten kregen aan
geboden.
Opmerkelijk was dat ondanks de „mode" van de soul en underground
muziek cf© belspgstellln© voo** onzs muziek b'ïzcpdo** groet wes '"•et-
geen voor ons aanleiding is om onze muziek te perfectioneren
De Jugbands vinden hun oor
sprong in d'al oude jazzmuziek.
Wij schrijven 1871 als in de Rus
sische muziek Moessorgski en
Tsjaikowski en in de Franse mu
ziek Saint-Saëns en Massenet
werkzaam zijn. In Duitsland com
poneert Hugo Wolf zijn liederen,
in Oostenrijk Richard Strauss zijn
Tijl Uilenspiegel. In Frankrijk ech
ter zoekt de impressionist Debus
sy nieuwe wegen.
In deze tijd valt ook de geboorte
van de Jazz.
„Jazz is een improvisatie van
Amerikaanse muziek gebaseerd
op de Europese harmonieleer, de
Europees-Afrikaanse melodiek en
het Afrikaanse ritme".
Deze definitie is niet helemaal
BENNY GOODMAN
swing
ék
BflHD
Om allerlei redenen onder andere
drankverbod, mislukte katoen-
oogst trokken omstreeks 1920 ve
len naar Chicago. Louis Arm
strong ging er heen op uitnodi
ging van Joe „King" Oliver. Bij
Armstrong viel echter niet zozeer
de nadruk op de collectieve im
provisatie van de band, typerend
voor de oude New Orleans-jazz,
als wel op de individuele presta
tie.
Het schijnbaar lawaaierige karak
ter van de jazz werd door de
blanken vaak verkeerd begrepen
en veelal slecht geïmiteerd. De
blanke uit New Orleans stammen
de Original Dixieland Jazz Band
van Nick La Rocca maakte in
1919 een tournee door Europa.
Onze eerste kennismaking met de
jazz was er dus één met „pseudo-
jazz".
in 1926 worden al de eerste te-