tussen 1935 en 1938 met zijn trio en kwartet maakte, zijn stuk voor stuk muzikale meesterwerkjes. Andere groten in de jazz waren Duke Ellington, Glenn Miller en Charlie Parker. Verder waren er nog vele andere bekende en on bekende jazzbedrijvers. Er zijn twee soorten jazz: de ,,Cool Jazz" en de „Hot Jazz". De „Cool Jazz" van 1950 was een reactie op de „Hot Jazz", zoals die toen voor een op sensatie belust pu bliek gespeeld werd. De cool mu sici Dave Brubeck en Pete Rugo io zijn beiden leerlingen van de Franse componist Darius Milhaud. Brubeck heeft gezegd, dat „de opgave", die vervuld moest wor den, is om op een bekend thema te improviseren en daarbij de modernste middelen en ideeën aan te wenden zonder tenslotte het tempo en het gecompliceerde ritme van de primitieve jazz tr verzaken. De zaalopnamen (een muisstil, maar toch geestdriftig publiek) die van zijn kwartet ver schenen zijn, laten horen hoe dicht de jazz hier genaderd is tot de klassieke muziek van Bach, Strawinsky, Schönberg en Bar- tók. Componisten van deze tijd maken qraag gebruik van het jazzidioom. Luister b.v. naar Milhauds „La création du monde" (negerballet) en Gershwins „Porgy and Bess" (neger-opera). Voortreffelijk voor beelden van moderne Nederland se iazz zijn te vinden in de gram mofoonplatenreeks „Jazz behind the dikes" (produktie Michiel A. de Ruyter). Inhakende op de in de aanvang oebruikte definitie, waarbij onder c. gesproken wordt over „blues", komen wij nu bij de „Jugbands". Een jugband bestaat oorspronke lijk uit een groepje mensen, die met een minimum aan orimitieve, deels geïmproviseerde instrumen ten probeert „folk-blues"muziek te maken. Dit in navolging van de negerslaven op de plantages, die vaak onder de meest mensont erende omstandigheden moesten leven. Zij waren onmondig en moc^fen 7'Cb on o©pn onkel© wij ze over hun lot beklagen. Dit was Van Henny Bulens (H.T.B., Rotterdam) ontvingen wij bijgaand artikel over de ont wikkeling van de jazz en in het bijzonder van de jugband. Laatstgenoemde vorm van jazz is bij de meesten niet of nauwelijks bekend. Henny Bulens maakt met drie an dere jug-liefhebbers, onder wie Ton An- sems de Vries (boekhouding Rotterdam), deel uit van Mc.Buff and the Jug Stompers. waarop, door in de openingen te blazen „de benodigde bastonen" werden verkregen. Verder wer den, indien voorradig, banjo's, ukuleles en kazoo's bespeeld. Een kazoo, het Engelse woord voor „mirleton" is een speelgoed toetertje, waarop het mogelijk is trompet, cornet en trombone te imiteren. Aldus, althans zo ongeveer, wa ren de jugbands samengesteld. Ton Ansems de Vries spelend op zijn Henny Bulens aan het „wasbord". Op twaalfsnarige gitaar. de voorgrond de „jug". Dit was, zij het summier, een stukje geschiedenis van de jazz en het ontstaan van de Jugbands, waaruit mogelijk wat meer populariteit voor deze oorspronkelijke negermuziek moge resulteren. Dit laatste is de wens van Ton Ansems de Vries en Henny Bulens, beiden employés van Heineken, respectievelijk op de afdeling boekhouding en techni sche inkoop van H.T.B., die met deze wijze van musiceren als voor beeld ongeveer een jaar geleden in Rotterdam een „jugband" vorm den onder de naam: Mc.Buff and the Jug Stompers. De groep is als volgt samengesteld: Ton Ansems de Vries is de leider van de band en bespeelt: 12 sn. gitaar, bottle-neckgitaar, mondharmonika, kazoo. Hans van den Ouweland (student) bespeelt: 6 sn. gitaar, banjo, viool, mondharmonika, kazoo. Jaap Onderstal (student) bespeelt: jug, ukulele, mandoline-banjo. Henny Bulens bespeelt: jug, wasbord, kazoo. De zang wordt niet zoals bij vele andere bands verzorgd door een of twee, maar door de gehele groep op fugatische wijze (zie Van Dalei). Deze band oogstte in korte tijd reeds vele successen; het voornaam ste was wel dat wij winnaar werden van het muziekfestival in Lekker- kerk enkele maanden geleden, waar wij enkele contracten kregen aan geboden. Opmerkelijk was dat ondanks de „mode" van de soul en underground muziek cf© belspgstellln© voo** onzs muziek b'ïzcpdo** groet wes '"•et- geen voor ons aanleiding is om onze muziek te perfectioneren De Jugbands vinden hun oor sprong in d'al oude jazzmuziek. Wij schrijven 1871 als in de Rus sische muziek Moessorgski en Tsjaikowski en in de Franse mu ziek Saint-Saëns en Massenet werkzaam zijn. In Duitsland com poneert Hugo Wolf zijn liederen, in Oostenrijk Richard Strauss zijn Tijl Uilenspiegel. In Frankrijk ech ter zoekt de impressionist Debus sy nieuwe wegen. In deze tijd valt ook de geboorte van de Jazz. „Jazz is een improvisatie van Amerikaanse muziek gebaseerd op de Europese harmonieleer, de Europees-Afrikaanse melodiek en het Afrikaanse ritme". Deze definitie is niet helemaal BENNY GOODMAN swing ék BflHD Om allerlei redenen onder andere drankverbod, mislukte katoen- oogst trokken omstreeks 1920 ve len naar Chicago. Louis Arm strong ging er heen op uitnodi ging van Joe „King" Oliver. Bij Armstrong viel echter niet zozeer de nadruk op de collectieve im provisatie van de band, typerend voor de oude New Orleans-jazz, als wel op de individuele presta tie. Het schijnbaar lawaaierige karak ter van de jazz werd door de blanken vaak verkeerd begrepen en veelal slecht geïmiteerd. De blanke uit New Orleans stammen de Original Dixieland Jazz Band van Nick La Rocca maakte in 1919 een tournee door Europa. Onze eerste kennismaking met de jazz was er dus één met „pseudo- jazz". in 1926 worden al de eerste te-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1969 | | pagina 18