Jeugdrubriek onder redactie van made- leen van eek, hans jonkers, rudie van eekert, ad sinkeldam, greet de klerk, rené prins, els küper, cor lange, yvonne schutselaars en emmy bangma „Will the rest of „The Moodys" please step on stage again, there are a two hundred thousand people waiting for them". Dit waren de eerste geluiden, die wij opvingen van het tweede music-festival (30 en 31 augustus) op het eiland Wight (Engeland) uit de mond van de speaker, nadat de Moody Blues hun optreden hadden besloten met een nummer uit hun nieuwste al bum In Search Of The Lost Chord. Na een staande ovatie van zeker twintig minuten kreeg het 200.000- koppige publiek de gevraagde toegift. Na een ingewikkelde reis waren we eindelijk op Wight aangeko men. Onmiddellijk viel ons de ge weldige discipline en kalmte op onder de meer dan tweehonderd duizend hippies uit de gehele wereld, die waren gekomen om het fenomeen Bob Dylan (29 jaar), sinds drie jaar weer op de plan ken, te zien optreden. Allen hadden zij er een inspan nende reis voor over gehad, even als een weekend in de open lucht slapen en iedere keer zeker an derhalf uur voor een kraam wach ten om een hot-dog te kunnen kopen. Alvorens Dylan te kunnen ver welkomen, moest de menigte eerst nog het een en ander ver werken. Zo hadden vlak voor on ze komst The Who een geweldige show gegeven en praktisch heel hun splinternieuwe dubbel-l.p. „Tommy lire vertolkt, waaroij lead-guitarplayer Peter Townshend aan het slot zijn guitaar tegen het metershoge zeildoeken plafond van het podium had gesmeten. Toen wij zaterdagnacht om onge veer vier uur vermoeid het terrein verlieten, zaten er reeds duizen den voor de poort van de enorme arena te wachten om 's zondags zo dicht mogelijk aan de voeten van de Amerikaanse folk-protest- zanger te kunnen liggen. Wij zijn maar in onze slaapzak gekropen. oogstte bij de vele Britten onder het publiek. Na veel te lang wachten, waar door de spanning op het laatst te snijden was, verscheen tegen tien uur allereerst The Band die op fenomenale wijze enkele zeer be kende nummers bracht. Een half uur later kwam dan glimlachend, in wit costuum en geel overhemd gestoken, onder een hels kabaal van de menigte Bob Dylan het enorme podium op. Zeker ander- Foto boven: Een klein gedeelte van de 200.000 poplief hebbers en -sters. De zondag was meer voor de cul- turelen. Men luisterde naar onder meer Julie Felix en de Ameri kaanse folksinger Richie Havens, die op zijn speciale manier ver schillende liedjes van de Beatles vertolkte en dus zeer veel succes Belangstelling voor Bob Dylan na zijn aankomst op Wight. NICE YOUNG GENTLEMAN GEVRAAGD Miss P. (Pamela?, Priscilla?) Rose (26 jaar) uit Engeland heeft enige tijd geleden een excursie gemaakt naar onze Rotterdamse brouwerij. Naar aanleiding daarvan schreef zij een bedankje naar de bedrijfs leider en een verzoek om een correspondentievriend. Zij, die hun Engels willen ophalen, kunnen schrijven naar: Uuj., V* Aulitjr i iuuu I Torquay, Devon ENGLAND. half uur lang wist hij de 200.000 muisstil te houden met zijn aller beste nummers als She is an Artist, It ain't me Babe, Mr. Tam- bourin Man en zijn laatste hit I Threw it all away. Toen plotse ling, zoals hij was gekomen, ver dween hij, alleen ongeveer drie ton rijker. Zelfs een ,,more"-ge- brul uit duizenden kelen kon deze Dylan niet terughalen. Ook de door de pers algemeen verwachte Jamsession, met aan wezige beroemdheden als George Harrison en Ringo Starr van de Beatles, Bill Wyman en Keith Richard van de Stones, Eric Clap ton, Ginger Baker en Stevie Win- wood van de pas geformeerde Blind Faith, bleef uit. Zo ging eigenlijk het tweede Wight popfestival voor ons als een nachtkaars uit, temeer daar wij na het optreden direct van het veld moesten vertrekken, om 's nachts weer de bus, de trein, de pont en de boot Dover-Zee- brugge te halen om tenslotte oververmoeid en ondervoed weer thuis te komen. Hans

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1969 | | pagina 26