Primeur voor Nederland EVEN EEN GLAS LATEN ZWEVEN. INTRODUCTIE HEINEKEN HOVERCRAFT Zandvoort, 21 juni 1969. Lang niet alle, maar toch wel vele duizenden bezoe kers van de Grand Prix waren getuige van een pri meur, de introductie van Nederlands eerste hover craft. Het zweeftuig werd In de houding voor de hovercraft. Zijnde de ware geschiedenis van een leuk ideetje, dat na wat denkwerk toch uit de verf kwam „Nou kijk", zei Ruud Das, terwijl hij allerlei driftige lijntjes door elkaar A heen krabbelde, „omdat we rekening hebben te houden met de hupselde- pups, de drabbeldehaps, de patsboemfalderalderal en de tierelantijn, zul- len we de flipperdeflip en de kukeleku moeten omwisselen". Tenminste, zo klonk het maar dat het wel degelijk verstaan bare taal was, werd bewezen door Jaap de Bode, die pijlsnel een stukje ijzerdraad in elkaar wriemelde en „Juist! Zo onge veer!" riep. Anton W. Schipperijn wiste zich het zweet van het voorhoofd, wierp een verwilderde blik op het tekenbord en zei: „Jawel, dat kan best zo wezen, maar ik bedoelde eigenlijk dat het een glas op een zwevend biervilt moet worden „Natuurlijk!" riepen de ontwerpers in koor, „dat wordt het ook wel, maar wij praten nu even constructief, begrijp je? Want, waar het om gaat is dat de triangulaire reactie van de contro- versele bovenkracht ten opzichte van de transversale componen ten buiten de polyhedron zou vallen en het vibreren van de flapserdeflaps Anton W. Schipperijn draaide zich duizelig om, daalde zwijgend de trap af, stapte hoofdschuddend in z'n auto en mompelde, toen de helverlichte studio al kilometers achter hem lag: triangels componenten flapserdeflapsen bovenwindse krachten als dat maar goed gaat Hij leek, toen hij dat mompelde, een beetje op een onthutste goochelaar, die op een feestavond van een plaatselijke geiten- fokvereniging een eenvoudig eitje te voorschijn had willen to veren, maar geheel onverwachts twee beren in een roeibootje uit z'n hoge hoed had zien komen. Want zo was de verhouding wel ongeveer tussen het allereerste, zo simpel lijkende idee van een zwevend bierglas op een viltje en de constructieve vijven en zessen die daaraan vast bleken te zitten. De razendsnelle ge sprekken tussen Ruud Das en Jaap de Bode leken op een vreem de geheimtaal van buitenaardse planeetbewoners; hun haastige ontwerpschetsen deden sterk aan spionnagetekeningen van de Spaarndamse vestingwerken denken en alleen technisch en aëro dynamisch uiterst begaafde toeschouwers zouden er enig ver trouwen in hebben gehad, dat dat alles inderdaad tot een zwe vend bierglas zou leiden. De twee beren in het roeibootje werden dan ook pas weer een eitje, toen de garage van de brouwerij te Amsterdam op een goede en met spanning tegemoet geziene dag vervuld werd met het hemeltergend gesnerp van een 10.000 toeren draaiend model vliegtuigmotortje en er voor de verbaasde ogen van twee Heine- ken directeuren een schaalmodelletje van het glas plus vilt over de vloer zweefde en de „Operatie Heineken Hovercraft" wat meer visueel was geworden. De af en toe opkomende hoofdpijn, waar Anton W. Schipperijn voordien nogal wat last van had gehad, nestelde zich sindsdien in de schedels van DAF-technici, want de 1100 cc motor, waaraan de DAF „55" z'n pijlsnelle acceleratie bij alle van rood op groen verspringende verkeerslichten ontleent, zou de krachtbron van de Heineken Hovercraft worden. Weer zweefde, maar nu in Eind hoven, het schaalmodel over een werkplaatsvloer en legden Das en De Bode, vrolijk kwetterend als steeds, hun tekeningen en denkbeelden omtrent de aandrijvingsproblemen van de centrifu- gaalcompressor en de forward-propulsion propeller ter tafel, waarbij zij, in tegenstelling tot de voorgaande weken, krachtige steun ondervonden van een herboren Anton W. Schipperijn, die er sinds de eerste proefvlucht van de mini-hovercraft alles van begreep en elke bedenking van de DAF-technici luchthartig weg wuifde. Niettemin kon hij wuiven wat hij wilde, maar met de productivi teit van Good Old England had hij toch geen rekening gehou den, want daar moeit de centrifugaalcompressor vandaan komen 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1969 | | pagina 10