Primeur
voor
Nederland
EVEN EEN GLAS LATEN ZWEVEN.
INTRODUCTIE HEINEKEN HOVERCRAFT
Zandvoort, 21 juni 1969.
Lang niet alle, maar toch
wel vele duizenden bezoe
kers van de Grand Prix
waren getuige van een pri
meur, de introductie van
Nederlands eerste hover
craft. Het zweeftuig werd
In de houding voor de hovercraft.
Zijnde de ware geschiedenis van een leuk ideetje, dat na wat denkwerk
toch uit de verf kwam
„Nou kijk", zei Ruud Das, terwijl hij allerlei driftige lijntjes door elkaar A
heen krabbelde, „omdat we rekening hebben te houden met de hupselde-
pups, de drabbeldehaps, de patsboemfalderalderal en de tierelantijn, zul-
len we de flipperdeflip en de kukeleku moeten omwisselen".
Tenminste, zo klonk het maar dat het wel degelijk verstaan
bare taal was, werd bewezen door Jaap de Bode, die pijlsnel
een stukje ijzerdraad in elkaar wriemelde en „Juist! Zo onge
veer!" riep.
Anton W. Schipperijn wiste zich het zweet van het voorhoofd,
wierp een verwilderde blik op het tekenbord en zei: „Jawel, dat
kan best zo wezen, maar ik bedoelde eigenlijk dat het een glas op
een zwevend biervilt moet worden
„Natuurlijk!" riepen de ontwerpers in koor, „dat wordt het ook
wel, maar wij praten nu even constructief, begrijp je? Want,
waar het om gaat is dat de triangulaire reactie van de contro-
versele bovenkracht ten opzichte van de transversale componen
ten buiten de polyhedron zou vallen en het vibreren van de
flapserdeflaps
Anton W. Schipperijn draaide zich duizelig om, daalde zwijgend
de trap af, stapte hoofdschuddend in z'n auto en mompelde,
toen de helverlichte studio al kilometers achter hem lag:
triangels componenten flapserdeflapsen bovenwindse
krachten als dat maar goed gaat
Hij leek, toen hij dat mompelde, een beetje op een onthutste
goochelaar, die op een feestavond van een plaatselijke geiten-
fokvereniging een eenvoudig eitje te voorschijn had willen to
veren, maar geheel onverwachts twee beren in een roeibootje uit
z'n hoge hoed had zien komen. Want zo was de verhouding wel
ongeveer tussen het allereerste, zo simpel lijkende idee van een
zwevend bierglas op een viltje en de constructieve vijven en
zessen die daaraan vast bleken te zitten. De razendsnelle ge
sprekken tussen Ruud Das en Jaap de Bode leken op een vreem
de geheimtaal van buitenaardse planeetbewoners; hun haastige
ontwerpschetsen deden sterk aan spionnagetekeningen van de
Spaarndamse vestingwerken denken en alleen technisch en aëro
dynamisch uiterst begaafde toeschouwers zouden er enig ver
trouwen in hebben gehad, dat dat alles inderdaad tot een zwe
vend bierglas zou leiden.
De twee beren in het roeibootje werden dan ook pas weer een
eitje, toen de garage van de brouwerij te Amsterdam op een
goede en met spanning tegemoet geziene dag vervuld werd met
het hemeltergend gesnerp van een 10.000 toeren draaiend model
vliegtuigmotortje en er voor de verbaasde ogen van twee Heine-
ken directeuren een schaalmodelletje van het glas plus vilt over
de vloer zweefde en de „Operatie Heineken Hovercraft" wat
meer visueel was geworden.
De af en toe opkomende hoofdpijn, waar Anton W. Schipperijn
voordien nogal wat last van had gehad, nestelde zich sindsdien in de
schedels van DAF-technici, want de 1100 cc motor, waaraan de
DAF „55" z'n pijlsnelle acceleratie bij alle van rood op groen
verspringende verkeerslichten ontleent, zou de krachtbron van de
Heineken Hovercraft worden. Weer zweefde, maar nu in Eind
hoven, het schaalmodel over een werkplaatsvloer en legden Das
en De Bode, vrolijk kwetterend als steeds, hun tekeningen en
denkbeelden omtrent de aandrijvingsproblemen van de centrifu-
gaalcompressor en de forward-propulsion propeller ter tafel,
waarbij zij, in tegenstelling tot de voorgaande weken, krachtige
steun ondervonden van een herboren Anton W. Schipperijn, die
er sinds de eerste proefvlucht van de mini-hovercraft alles van
begreep en elke bedenking van de DAF-technici luchthartig weg
wuifde.
Niettemin kon hij wuiven wat hij wilde, maar met de productivi
teit van Good Old England had hij toch geen rekening gehou
den, want daar moeit de centrifugaalcompressor vandaan komen
8