rijders bekend, die jaren
hebben gereden met een
totaal bedrag aan repara
ties van enkele kwartjes.
De uitgaven, waarmee we
dagelijks te maken heb
ben, zijn die voor ben
zine en olie. In de stad
verbruikt een 2 CV onge
veer 1 liter op 16 km of
wel 3 cent per km. Het olieverbruik kan variëren
van 1 liter op 700 tot 1 op 1500 km. Rekenen we
daarbij de kosten voor het olieverversen en door-
smeren, dan komen we daarvoor op ongeveer 1 cent
per km. De totale rijkosten bedragen dan 4 cent per
km. Als we daarbij de 4 cent vaste kosten optellen,
dan komen we op 8 cent per km.
Als er onder jullie enkelen zijn, die zich afvragen:
„Hoe komt hij aan deze cijfers?", dan kan ik daarop
antwoorden, dat ik beschik over een aantal jaargan
gen van het maandblad van de 2 CV club, waarin
vele 2 CV rijders van tijd tot tijd een specificatie ge
ven van alle kosten die betrekking hebben op hun
2 CV. En, het klinkt onwaarschijnlijk, in vergelijking
daarmee is bovenstaand voorbeeld nog te be
scheiden!!
Voor geïnteresseerden stel ik genoemde documen
tatie graag ter inzage beschikbaar.
2 CV CLUB
laren geleden hebben enthousiaste bezitters van de
2 CV samen een vereniging opgericht. Men organi
seert bijeenkomsten en ritten, voor de gezelligheid
maar voornamelijk voor het uitwisselen van ervarin
gen. Ook geeft deze vereniging, die een zeer groot
aantal leden heeft, een maandblad uit onder de titel
,,Het Lelijke Eendje", waarin allerlei wetenswaardig
heden over de 2 CV (en Ami), evenals vele tips wor
den vermeld.
Het verenigingsleven is zeer geanimeerd en er heerst
onder de leden een bijzonder vriendschappelijke (maar
ook wel chauvinistische) sfeer. Dit is geen wonder,
als we bedenken, dat de spil, waar alles om draait
een wagentje is, dat door zijn sterk utilitair, uiterst
sober karakter als het ware een regelrechte uitdaging
vormt aan een zeker snobisme, waarvan menig be
zitter van een wat exclusiever en kostbaarder vehikel
niet altijd is vrij te pleiten.
Toen de 2 CV in 1952 in ons land werd geïntrodu
ceerd was het oordeel van sommigen, zodra de aan
schaffing ervan ter sprake kwam: „Dat kun je niet
doen!" Maar „ze" hebben het wei gedaan en het
WELKOM
Onlangs is
René Prins de gelederen
van de jeugdredactie
komen versterken.
René is 23 jaar en
werkt op de technische inkoop
(H.T.B.) in Rotterdam. Zijn
liefhebberijen Fotograferen,
muziek van pop tot op van
populair tot opera), voetbal en judo.
Hij houdt van uitgaan, lezen, dansen en
knutselen aan zijn Eend. Hierbij volgt zijn
eerste pennevrucht, een verhaal over tweede
hands auto's en vooral overde Eend.
Eendje is gegroeid als
geen ander tegen de ver
drukking in, zij het niet tot
de fameuze zwaan van
Andersen.
Het jaarlijks terugkerend
evenement, georganiseerd
door de club, is de „Doe
het zelf" show, die meestal
in een plaats in het mid
den des lands gehouden
wordt. Op zo'n dag staan
wel 1000 2 CV's bij elkaar
geparkeerd. Hun bazen zijn
dan druk bezig met het
bekijken van een twintigtal
tentoongestelde eenden,
die van binnen en van bui
ten, van onder en van bo
ven, te zien zijn. Én met
het vragen van inlichtingen
aan de eigenaren hoe zij
dit of dat voor elkaar heb
ben gekregen, zodat ze
verbeteringen en dergelijke
zelf ook kunnen aanbren
gen. (In april de juiste
datum staat nog niet vast
zal een „Doe het zelf"
show gehouden worden in
Beusichem.)
Als je zelf een beetje
knutselen kunt, dan is het
comfort van de 2 CV nog
beter te maken, dan het
reeds is. (Commentaar
hierop gezamenlijk indie
nen!)
In samenwerking met Ci
troen Nederland worden
verschillende malen per
jaar in diverse steden zo
geheten „technische avon
den" gehouden, waarop de
mogelijkheden van de 2
CV die zoals algemeen
bekend is onbeperkt zijn
aan de hand van films
worden gedemonstreerd en
waar tevens gelegenheid
is vragen te stellen. Tech
nici van Citroen Neder
land zijn praktisch altijd in
staat op welke vraag dan
ook een antwoord te ge
ven. Ik heb zelf zo'n avond
bijgewoond en moet zeg
gen, dat de sfeer uitste
kend was. Men stelde de
onmogelijkste vragen, die
er evenals de antwoorden
toe bijdroegen, dat menig
een het uitschaterde. (De
eerstvolgende „technische
avond" zal op 20 maart
a.s. gehouden worden in
De Doelen te Rotterdam
en op 1 mei in de RAI te
Amsterdam. Beide avon
den beginnen om acht uur
en de toegang is vrij.)
Het is een feit, dat vele 2
CV bezitters steeds meer
kleine reparaties zelf pro
beren te doen. Voor deze
aankomende technici moet
nog worden vermeld, dat er
zowel in Rotterdam als in
Amsterdam een sloperij is,
waar uitsluitend onderdelen
van Citroëns, in hoofdzaak
van 2 CV's, worden ver
kocht. De prijzen van deze
onderdelen, die vaak nog
zeer goed en soms bijna
nieuw zijn, bedragen af
hankelijk van de vraag en
het aanbod ongeveer
40% van de nieuwwaarde.