rijders bekend, die jaren hebben gereden met een totaal bedrag aan repara ties van enkele kwartjes. De uitgaven, waarmee we dagelijks te maken heb ben, zijn die voor ben zine en olie. In de stad verbruikt een 2 CV onge veer 1 liter op 16 km of wel 3 cent per km. Het olieverbruik kan variëren van 1 liter op 700 tot 1 op 1500 km. Rekenen we daarbij de kosten voor het olieverversen en door- smeren, dan komen we daarvoor op ongeveer 1 cent per km. De totale rijkosten bedragen dan 4 cent per km. Als we daarbij de 4 cent vaste kosten optellen, dan komen we op 8 cent per km. Als er onder jullie enkelen zijn, die zich afvragen: „Hoe komt hij aan deze cijfers?", dan kan ik daarop antwoorden, dat ik beschik over een aantal jaargan gen van het maandblad van de 2 CV club, waarin vele 2 CV rijders van tijd tot tijd een specificatie ge ven van alle kosten die betrekking hebben op hun 2 CV. En, het klinkt onwaarschijnlijk, in vergelijking daarmee is bovenstaand voorbeeld nog te be scheiden!! Voor geïnteresseerden stel ik genoemde documen tatie graag ter inzage beschikbaar. 2 CV CLUB laren geleden hebben enthousiaste bezitters van de 2 CV samen een vereniging opgericht. Men organi seert bijeenkomsten en ritten, voor de gezelligheid maar voornamelijk voor het uitwisselen van ervarin gen. Ook geeft deze vereniging, die een zeer groot aantal leden heeft, een maandblad uit onder de titel ,,Het Lelijke Eendje", waarin allerlei wetenswaardig heden over de 2 CV (en Ami), evenals vele tips wor den vermeld. Het verenigingsleven is zeer geanimeerd en er heerst onder de leden een bijzonder vriendschappelijke (maar ook wel chauvinistische) sfeer. Dit is geen wonder, als we bedenken, dat de spil, waar alles om draait een wagentje is, dat door zijn sterk utilitair, uiterst sober karakter als het ware een regelrechte uitdaging vormt aan een zeker snobisme, waarvan menig be zitter van een wat exclusiever en kostbaarder vehikel niet altijd is vrij te pleiten. Toen de 2 CV in 1952 in ons land werd geïntrodu ceerd was het oordeel van sommigen, zodra de aan schaffing ervan ter sprake kwam: „Dat kun je niet doen!" Maar „ze" hebben het wei gedaan en het WELKOM Onlangs is René Prins de gelederen van de jeugdredactie komen versterken. René is 23 jaar en werkt op de technische inkoop (H.T.B.) in Rotterdam. Zijn liefhebberijen Fotograferen, muziek van pop tot op van populair tot opera), voetbal en judo. Hij houdt van uitgaan, lezen, dansen en knutselen aan zijn Eend. Hierbij volgt zijn eerste pennevrucht, een verhaal over tweede hands auto's en vooral overde Eend. Eendje is gegroeid als geen ander tegen de ver drukking in, zij het niet tot de fameuze zwaan van Andersen. Het jaarlijks terugkerend evenement, georganiseerd door de club, is de „Doe het zelf" show, die meestal in een plaats in het mid den des lands gehouden wordt. Op zo'n dag staan wel 1000 2 CV's bij elkaar geparkeerd. Hun bazen zijn dan druk bezig met het bekijken van een twintigtal tentoongestelde eenden, die van binnen en van bui ten, van onder en van bo ven, te zien zijn. Én met het vragen van inlichtingen aan de eigenaren hoe zij dit of dat voor elkaar heb ben gekregen, zodat ze verbeteringen en dergelijke zelf ook kunnen aanbren gen. (In april de juiste datum staat nog niet vast zal een „Doe het zelf" show gehouden worden in Beusichem.) Als je zelf een beetje knutselen kunt, dan is het comfort van de 2 CV nog beter te maken, dan het reeds is. (Commentaar hierop gezamenlijk indie nen!) In samenwerking met Ci troen Nederland worden verschillende malen per jaar in diverse steden zo geheten „technische avon den" gehouden, waarop de mogelijkheden van de 2 CV die zoals algemeen bekend is onbeperkt zijn aan de hand van films worden gedemonstreerd en waar tevens gelegenheid is vragen te stellen. Tech nici van Citroen Neder land zijn praktisch altijd in staat op welke vraag dan ook een antwoord te ge ven. Ik heb zelf zo'n avond bijgewoond en moet zeg gen, dat de sfeer uitste kend was. Men stelde de onmogelijkste vragen, die er evenals de antwoorden toe bijdroegen, dat menig een het uitschaterde. (De eerstvolgende „technische avond" zal op 20 maart a.s. gehouden worden in De Doelen te Rotterdam en op 1 mei in de RAI te Amsterdam. Beide avon den beginnen om acht uur en de toegang is vrij.) Het is een feit, dat vele 2 CV bezitters steeds meer kleine reparaties zelf pro beren te doen. Voor deze aankomende technici moet nog worden vermeld, dat er zowel in Rotterdam als in Amsterdam een sloperij is, waar uitsluitend onderdelen van Citroëns, in hoofdzaak van 2 CV's, worden ver kocht. De prijzen van deze onderdelen, die vaak nog zeer goed en soms bijna nieuw zijn, bedragen af hankelijk van de vraag en het aanbod ongeveer 40% van de nieuwwaarde.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1969 | | pagina 31