GEHOBBELD 'H DEUS, Daar de meesten onder ons geen of weinig verstand hebben van auto's is het zaak, dat we ons vóór de aankoop laten voorlichten door een van de officiële neutrale instanties, bijvoorbeeld de A.N.W.B. Deze instantie geeft zowel voor leden als voor niet-leden een boekje uit dat uitsluitend over occasions handelt. Hierin wordt een groot aantal tips gegeven voor as pirant-kopers van occasions; ook wordt ter oriëntatie een overzicht gegeven van de prijzen van de meest gangbare merken na een of meer jaren. Tevens kun nen we, wanneer we een auto kopen van een parti culier die, natuurlijk, zijn auto zo hoog mogelijk prijst de auto door de A.N.W.B. laten keuren. De kosten hiervan bedragen 47,60 voor leden en f 57,60 voor niet-leden. Een aardig bedrag, maar door zo'n keuring wordt voorkomen een uitzondering daargelaten dat we een kat in de zak kopen. Een andere, meer aan te bevelen mogelijkheid is de aankoop bij de officiële dealer. In het algemeen kan over dealers gezegd worden, dat zij een goede auto afleveren. Zij moeten dit doen, omdat een tevreden klant na enige jaren (en een aantal salaris-verhogin gen) een potentiële afnemer is van een nieuwe auto van hetzelfde merk. Voor deze grotere zekerheid moet echter betaald worden. Vandaar dat de prijzen bij de dealer hoger zijn dan bij een particulier, maar daarin is dan ook een zekere garantie inbegrepen. DE „LELIJKE EEND" Teneinde de verkoop van occasions nog meer te sti muleren heeft Citroën Nederland enkele jaren geleden een garantieregeling ontworpen, die uniek genoemd kan worden en die ook de koper van een gebruikte Citroën zekerheid biedt. Bij aankoop van een occa sion van 2.000,of meer garandeert de Citroën agent deze auto gedurende zes maanden na afleve ring. Mocht gedurende deze zes maanden meer ge reden worden dan10.000 km, dan eindigt deze garantie bij 10.000 km. Alleen de banden vallen niet onder deze garantie, omdat die aan normale slijtage onderhevig zijn. Ook aanrijdingsschade is natuurlijk geen garantieaange legenheid. Voor de rest zijn er géén uitzonderingen. Mocht er een meningsverschil ontstaan tussen kop.er en agent, dan doet laatstgenoemde afstand van zijn oordeel en wordt de beslissing van A.N.W.B. of K.N.A.C. als bindend aanvaard. Een Citroën-agent in Rotterdam waarmee enkele van mijn kennissen evenals ikzelf goede ervaringen hebben vertelde, dat auto's beneden 2.000, niet met deze garantie verkocht worden, maar dat men er in ieder geval op kan rekenen, dat ook deze auto's terdege worden gecontroleerd en zonder ge breken de deur uitgaan. Voor knutselaars of diegenen, die zeer lage eisen stellen, is het zelfs mogelijk om een Eend (ouder dan 6 7 jaar) voor een paar honderd gulden op de kop te tikken. Daar het ondoenlijk is in dit artikel een overzicht te geven van de kosten per km van alle voor ons in aanmerking komende auto's èn omdat ik zelf een enthousiaste berijder van de „Lelijke Eend" ben, zul len we ons tot deze auto bepalen. Enkelen zullen nu zeggen: „Ja, maar ik wil helemaal geen 2 CV, want dat is geen auto!" Akkoord, voor hen geldt dan alleen het bovenstaande, voor de geïnteresseerden ook het volgende. Het is erg moeilijk de kosten per km van een wille keurige auto te bepalen, omdat deze door een aantal factoren enorm kunnen variëren. Onder andere door: rijstijl, aankoopkosten, reparaties en, als belangrijkste factor, het aantal verreden kilometers per jaar. Ook is het duidelijk, dat bij gelijkblijvende vaste kosten de km-prijs lager wordt, naarmate men meer rijdt. Aan gezien ieder voor zich moet uitmaken of hij met 2eef ooi f&notwdie..* Omdat dit artikel in hoofd zaak bestemd is voor ons jongeren met (nog) maar een zeer kleine portemon- naie, zullen we de moge lijkheden om een gebruikte auto te kopen eens nader bekijken, ledereen heeft vrienden of kennissen die slechte ervaringen hebben opgedaan met tweede hands auto's en de ver halen over bedrogen ko pers circuleren in alle kringen. Bovendien: koopt men niet een afdanker, waar een eerste eigenaar de beste kilometers mee gereden heeft en waarmee hij wie weet wat voor dolle dingen gedaan heeft? „Ik zou best een autootje willen kopen." Als je hier en daar je oor eens te luisteren legt, dan hoor je dat ook veel jongeren met deze gedachte rondlopen. Hun eerste reactie is ech ter al: „Onmogelijk, veel te duur!" Maar is het wer kelijk zo duur?? We kunnen daarop gerust ja zeggen indien wij, als „arme sloebers", aan een nieuwe auto denken. Maar moet een auto beslist nieuw zijn? Wanneer we zien, dat veel mensen om de zoveel jaar hun auto in ruilen of verkopen en een nieuwe kopen soms in verband met fiscale voor delen, meestal omdat hun buurman ook een nieuwe heeft dan kunnen we daaruit opmaken, dat er een groot aantal goede gebruikte auto's in de han del komt. ZELF KNUTSELEN de afschrijvingskosten al dan niet rekening houdt velen doen dit bij tweede hands auto's niet laten we deze buiten beschou wing. We zien dat de vaste kos ten zijn: a. Wegenbelasting (nog)f 93,60 b. Verzekering W.A175.— c. Stellen we on derhoud en re paraties op 331,40 Dan komen we in totaal opf 600, of bij een kilometrage van 15.000 per jaar: 4 cent per km. Bij c. dient nog aangete kend te worden, dat schrij ver dezes, omdat hij zelf veel aan zijn Eend doet, dit bedrag in twee jaar nog niet heeft bereikt (en ook niet hoopt te berei ken). Er zijn zelfs 2 CV Een „eigen-wijze" eend Citroën Nederland schreef on langs een knutselconcours uit, waarbij enthousiaste 2 CV rij ders zich helemaal konden uit leven.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1969 | | pagina 30