GEHOBBELD 'H DEUS,
Daar de meesten onder ons geen of weinig verstand
hebben van auto's is het zaak, dat we ons vóór de
aankoop laten voorlichten door een van de officiële
neutrale instanties, bijvoorbeeld de A.N.W.B. Deze
instantie geeft zowel voor leden als voor niet-leden
een boekje uit dat uitsluitend over occasions handelt.
Hierin wordt een groot aantal tips gegeven voor as
pirant-kopers van occasions; ook wordt ter oriëntatie
een overzicht gegeven van de prijzen van de meest
gangbare merken na een of meer jaren. Tevens kun
nen we, wanneer we een auto kopen van een parti
culier die, natuurlijk, zijn auto zo hoog mogelijk
prijst de auto door de A.N.W.B. laten keuren.
De kosten hiervan bedragen 47,60 voor leden en
f 57,60 voor niet-leden. Een aardig bedrag, maar door
zo'n keuring wordt voorkomen een uitzondering
daargelaten dat we een kat in de zak kopen.
Een andere, meer aan te bevelen mogelijkheid is de
aankoop bij de officiële dealer. In het algemeen kan
over dealers gezegd worden, dat zij een goede auto
afleveren. Zij moeten dit doen, omdat een tevreden
klant na enige jaren (en een aantal salaris-verhogin
gen) een potentiële afnemer is van een nieuwe auto
van hetzelfde merk. Voor deze grotere zekerheid
moet echter betaald worden. Vandaar dat de prijzen
bij de dealer hoger zijn dan bij een particulier, maar
daarin is dan ook een zekere garantie inbegrepen.
DE „LELIJKE EEND"
Teneinde de verkoop van occasions nog meer te sti
muleren heeft Citroën Nederland enkele jaren geleden
een garantieregeling ontworpen, die uniek genoemd
kan worden en die ook de koper van een gebruikte
Citroën zekerheid biedt. Bij aankoop van een occa
sion van 2.000,of meer garandeert de Citroën
agent deze auto gedurende zes maanden na afleve
ring. Mocht gedurende deze zes maanden meer ge
reden worden dan10.000 km, dan eindigt deze
garantie bij 10.000 km.
Alleen de banden vallen niet onder deze garantie,
omdat die aan normale slijtage onderhevig zijn. Ook
aanrijdingsschade is natuurlijk geen garantieaange
legenheid. Voor de rest zijn er géén uitzonderingen.
Mocht er een meningsverschil ontstaan tussen kop.er
en agent, dan doet laatstgenoemde afstand van zijn
oordeel en wordt de beslissing van A.N.W.B. of
K.N.A.C. als bindend aanvaard.
Een Citroën-agent in Rotterdam waarmee enkele
van mijn kennissen evenals ikzelf goede ervaringen
hebben vertelde, dat auto's beneden 2.000,
niet met deze garantie verkocht worden, maar dat
men er in ieder geval op kan rekenen, dat ook deze
auto's terdege worden gecontroleerd en zonder ge
breken de deur uitgaan.
Voor knutselaars of diegenen, die zeer lage eisen
stellen, is het zelfs mogelijk om een Eend (ouder dan
6 7 jaar) voor een paar honderd gulden op de kop
te tikken.
Daar het ondoenlijk is in dit artikel een overzicht te
geven van de kosten per km van alle voor ons in
aanmerking komende auto's èn omdat ik zelf een
enthousiaste berijder van de „Lelijke Eend" ben, zul
len we ons tot deze auto bepalen. Enkelen zullen nu
zeggen: „Ja, maar ik wil helemaal geen 2 CV, want
dat is geen auto!" Akkoord, voor hen geldt dan alleen
het bovenstaande, voor de geïnteresseerden ook het
volgende.
Het is erg moeilijk de kosten per km van een wille
keurige auto te bepalen, omdat deze door een aantal
factoren enorm kunnen variëren. Onder andere door:
rijstijl, aankoopkosten, reparaties en, als belangrijkste
factor, het aantal verreden kilometers per jaar. Ook is
het duidelijk, dat bij gelijkblijvende vaste kosten de
km-prijs lager wordt, naarmate men meer rijdt. Aan
gezien ieder voor zich moet uitmaken of hij met
2eef ooi f¬wdie..*
Omdat dit artikel in hoofd
zaak bestemd is voor ons
jongeren met (nog) maar
een zeer kleine portemon-
naie, zullen we de moge
lijkheden om een gebruikte
auto te kopen eens nader
bekijken, ledereen heeft
vrienden of kennissen die
slechte ervaringen hebben
opgedaan met tweede
hands auto's en de ver
halen over bedrogen ko
pers circuleren in alle
kringen. Bovendien: koopt
men niet een afdanker,
waar een eerste eigenaar
de beste kilometers mee
gereden heeft en waarmee
hij wie weet wat voor dolle
dingen gedaan heeft?
„Ik zou best een autootje
willen kopen." Als je hier
en daar je oor eens te
luisteren legt, dan hoor je
dat ook veel jongeren met
deze gedachte rondlopen.
Hun eerste reactie is ech
ter al: „Onmogelijk, veel
te duur!" Maar is het wer
kelijk zo duur??
We kunnen daarop gerust
ja zeggen indien wij, als
„arme sloebers", aan een
nieuwe auto denken. Maar
moet een auto beslist
nieuw zijn? Wanneer we
zien, dat veel mensen om
de zoveel jaar hun auto in
ruilen of verkopen en een
nieuwe kopen soms in
verband met fiscale voor
delen, meestal omdat hun
buurman ook een nieuwe
heeft dan kunnen we
daaruit opmaken, dat er
een groot aantal goede
gebruikte auto's in de han
del komt.
ZELF KNUTSELEN
de afschrijvingskosten al
dan niet rekening houdt
velen doen dit bij tweede
hands auto's niet laten
we deze buiten beschou
wing.
We zien dat de vaste kos
ten zijn:
a. Wegenbelasting
(nog)f 93,60
b. Verzekering
W.A175.—
c. Stellen we on
derhoud en re
paraties op 331,40
Dan komen we in
totaal opf 600,
of bij een kilometrage van
15.000 per jaar: 4 cent per
km.
Bij c. dient nog aangete
kend te worden, dat schrij
ver dezes, omdat hij zelf
veel aan zijn Eend doet,
dit bedrag in twee jaar
nog niet heeft bereikt (en
ook niet hoopt te berei
ken). Er zijn zelfs 2 CV
Een „eigen-wijze" eend
Citroën Nederland schreef on
langs een knutselconcours uit,
waarbij enthousiaste 2 CV rij
ders zich helemaal konden uit
leven.