oprit, pas op uw tellen waarvan de chauffeur gebruik moet maken om de bewegingsenergie en de centrifugaalkracht meester te blijven. Een rijdende auto vormt in feite een dramatisch spel van krachten, die berekend kunnen worden met behulp van een enorme massa formules. Wij moeten alleen maar proberen die krachten onder controle te houden. Daartoe beschikken wij over slechts één instrument, dat evenwel bijzonder machtig is: de snelheidsmeter. Het is de snelheid, dat wil zeggen de niet aan de omstandigheden aange paste snelheid, die meestal de onge lukken veroorzaakt, of helpt veroor zaken. Op een herfst- of winterdag, wanneer we gladheid kunnen ver wachten, moéten we onze snelheid verminderen, ook al is de wagen geheel uitgerust voor de winter en zijn de banden voorzien van de meest ingenieuze details. Met nadruk wijst het Verbond voor Veilig Verkeer erop, dat een gematig de snelheid, beter nog een snelheid aangepast aan de omstandigheden van weer en weg, het belangrijkste middel is om ongelukken tengevolge van gladheid te voorkomen of in elk geval de gevolgen ervan te verzach ten. Wanneer iedereen rijdt met ge zond verstand, inzicht en verantwoor delijkheid voor zichzelf en andere weggebruikers, dan zal het aantal ongelukken en slachtoffers tengevolge van gladheid op de weg deze winter met zekerheid gereduceerd kunnen worden. In 1963 waren dat er 53.659 ten gevolge van een nat wegdek en 33.419 ongevallen door een glad wegdek vallend blad, verraderlijk glad langrijkste taak van de schokbreker bestaat echter uit het in stand houden van het contact tussen band en weg dek. Zij zijn het, die moeten zorg dragen dat de wielen geen ongewenste uitstapjes maken en het wegdek ver laten. Het verdient aanbeveling zorg te dragen dat de wielen goed zijn uit gelijnd. Bekende gladde wegen zijn beregen de, besneeuwde en beijzelde wegen. Minder bekend is dat los zand of grind formidabele slips in de hand kunnen werken. Schenk aandacht aan de toestand van het wegdek; let op beschaduwde plekken op zonnige winterse weg dekken, op betegelde oversteekplaat sen, op tramrails en wees voorzichtig bij verandering van het wegdek bij voorbeeld van asfalt of beton in klinkers of keienen bij op- en afrit ten van bruggen. Nogal glad én nat! Het kwam door de gladheid! Velen proberen een ongeluk te verklaren door omstandigheden van buitenaf, waar men zelf 'niets aan kan doen'. Maar wanneer er iets gebeurt, is de toestand van de weg in feite geen verzachtende omstandigheid. Het ge hele jaar door moet men rekening houden met de nukken van moeder natuur wanneer het stormt met zijwinden, wanneer het regent met slecht zicht en slipgevaar, wanneer het mist met nog slechter zicht dan bij regen, enzovoort. Het gehele jaar door komt het meestal neer op de juiste rijtechniek: degene, die slecht, onregelmatig, slordig en wild rijdt op een droge, zomerse weg, kan niet zo maar ineens een perfecte chauffeur worden, die bij een ongeluk in wintertijd de schuld volledig op de rekening van de gladheid kan schui ven Een goed chauffeur houdt zoveel mogelijk tevoren rekening met even tuele gladheid op de weg. Gladde wegen kan men verwachten wanneer de temperatuur schommelt rondom het vriespunt of wanneer er regen gevallen is op een afgekoelde weg, of wanneer het 's winters na een vries- nacht is gaan misten. Ook kunnen gladde plekken ontstaan onder via ducten, waar de gladheid van de nacht niet kon worden weggesmolten door de zon van de dag. Of op be tonnen bruggen verraderlijke din gen, die veel langer bevroren blijven doordat ze zowel van onderen als van boven beïnvloed worden door de kou. Glad zijn ook vaak beschaduwde plekken op een overigens zonnige winterweg. Een onderzoek in Enge land toonde aan dat op dagen met een nat wegdek ongeveer 25 méér ongevallen gebeurden dan op de dagen met een droog wegdek. Het kan nuttig zijn te weten welke factoren van invloed zijn op het rijden, opdat men weet hoe te rijden om slippartijen op gladde wegen te voorkomen: le. De bewegingsenergie. Wanneet- een auto met een snelheid van 75 km per uur tegen een boom of andere vaste hindernis rijdt, is het effect even geweldig als wanneer het voertuig, gevallen zou zijn vanaf een rots van 20 meter hoog. Het zijn de snelheid en het gewicht van de wagen die dit verschrikkelijke effect veroorzaken. En wanneer de snelheid tweemaal zoveel bedraagt wordt de bewegings energie verviervoudigd! 2e. De centrifugaalkracht. Dit is de geweldige hand, die de wagen in de bocht vastgrijpt en hem wil weg trekken. Hoge snelheid en een scher pere bocht verhogen deze kracht. Het enige middel om deze levensgevaar lijke centrifugaalkracht te reduceren is lagere snelheid. 3e. Dan is er ook nog de greep op de weg, dat wil zeggen de frictie tussen het wegdek en de banden, de kracht 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1968 | | pagina 15