Weet wat u wacht op de winterse wegen! Gladweg Sneeuw en ijzel dwingen iedere weg gebruiker automatisch tot grotere voorzichtigheid, speciaal in mid wintertijd. Bij zeer strenge winters, zoals in het eerste kwartaal van 1963 gebleken is, neemt de verkeersintensi teit af omdat velen het niet verant woord vinden te gaan rijden op bar slechte wegen en onder slechte weers omstandigheden. Uit een onderzoek in Engeland is zelfs gebleken, dat het autoverkeer tijdens uren met regen, sneeuw en een glad wegdek afneemt en meer mensen op de fiets gaan! Naast regen en sneeuw, die direct de toestand van het wegdek be ïnvloeden, is mist ook een vorm van weersgesteldheid die van invloed is op het aantal verkeersongevallen. Mist heeft een remmende werking op het verkeerstempo en op inhaalma noeuvres, waardoor relatief het aantal ongevallen bij mist gering is. Uit een onderzoek in Duitsland (Baden-Wür- temberg) is gebleken dat mist en nevel speciaal in de maanden oktober, november en januari ongevallen ver oorzaakten. In Frankrijk bleek het percentage autobotsingen op kruisin gen bij mist aanzienlijk lager (29,2 dan bij goed weer (52,5 daaren tegen op de wegen zélf aanzienlijk hoger (70,8 dan normaal (47,5 Bij mist dient men overdag zijn grote, ongedimde lichten te ontsteken en niet slechts de stadslichten. Voorts is het zaak kalm te rijden met een niet te hoge snelheid en ruime afstand tot een voorganger te bewaren. Extra attentie is geboden onder viaducten (waar de gladheid van de nacht nog niet kon worden wegge smolten door de zon), bij bushaltes (door olie op het wegdek), op tram rails en dergelijke. Automobilisten doen er verstandig aan in herfst- en wintertijd de waar schuwingen via radio over de gesteld heid van de weg ter harte te nemen, bij mist overdag groot licht! of hiernaar bij de desbetreffende informatiediensten te informeren. Voor grote afstanden is het beslist een verstandige daad de trein te nemen, zeker wanneer ervaring in het rijden bij slecht weer en gladheid ont breekt! Voorkom de slip Het vermijden en opvangen van een slip vraagt vaardigheid en praktische oefening. Om als automobilist eniger mate paraat te zijn bij najaars- en winterverkeer, adviseren KNAC en Verbond voor Veilig Verkeer iedere automobilist onderstaande regels in acht te nemen: Hoe groter de kracht is, die ineens wordt toegepast om een wiel te ver snellen, te vertragen of van richting te doen veranderen, des te groter is de kans dat dit wiel gaat slippen. Anders gezegd: Vermijd bruusk optrekkenevenals sterk remmen of scherp sturen. Het is natuurlijk denkbaar dat men toch door een of andere oorzaak in moeilijkheden komt. In dat geval: hoofd koel en voeten warm, ofwel: Blijf kalm, rem niet, ontkoppel en stuur snel in de richting waar u heen wilt en volg daarbij de lijn van de weg. Kies op gladde wegen altijd de hoogste versnelling, die voor het toertal van de motor toelaatbaar is. Hierdoor wordt de kans op over dosering voorkomen. e De banden hebben een belangrijke taak; hoe groter hun 'greep' op de weg, des te minder de kans op een slip. Dus: Draag zorg voor goede banden en vooral ook voor de 'juiste banden spanning. Direct hiermee verband houden de schokbrekers. Veel automobilisten menen dat schokbrekers dienen om comfortabel te kunnen rijden. De be- De winter staat voor de deur. Als u dit leest, hebben vorst, sneeuw, mist en gladheid reeds hun intrede gedaan. Onder het motto „Weet wat u wacht op de winterse wegen!" maken wij in een drietal artikelen van het Verbond voor Veilig Verkeer de automo bilisten onder ons nog eens extra attent op de gevaren, die soms zo verraderlijk liggen te wachten. Wapent u ertegen! Een gewaarschuwd mens telt voor twee

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1968 | | pagina 14